Autor slovenskej „GTA“: Do reklamy na Facebooku sme nedali ani euro. Dnes to ľutujem

Autor slovenskej „GTA“: Do reklamy na Facebooku sme nedali ani euro. Dnes to ľutujem

Autor slovenskej „GTA“: Do reklamy na Facebooku sme nedali ani euro. Dnes to ľutujem
1. mar 2022
Príbehy

Kampaň na vydanie videohry Vivat Slovakia je jednou z najúspešnejších v histórii StartLabu. Jej autor Roman Lipka nám porozprával o tom, prečo sa s tímom Vivat Slovakia rozhodli peniaze zbierať práve cez crowdfunding, čo tomu predchádzalo aj o tom, ako mu v napĺňaní cieľovej sumy pomohli bratislavskí revízori.

Dva dni pred koncom kampane, keď pripravujeme tento článok, získala kampaň Pomôž hre s otvoreným svetom v Bratislave - Vivat Slovakia od ľudí podporu viac ako 58 000 eur. Obrovský úspech kampane sme videli hneď po štarte – cieľovú sumu 10 000 eur naplnila už v deň spustenia.

Ako sa to mladým nadšencom gamingu podarilo? Čím to je, že ľudia ich zámer podporujú mimoriadne vysokými čiastkami? Ako kampaň pripravovali a čo im najviac pomohlo? Pýtali sme sa jedného z autorov kampane, Romana Lipku v našom Facebookovom livestreame. Záznam celého rozhovoru si môžete pozrieť tu.

Ako dlho už na projekte pracujete, čo predchádzalo spusteniu kampane?

Na Vivate pracujeme už tri či štyri roky. Najskôr sme nápadom chceli zaujať Fond na podporu umenia, no keď som tam prišiel s tým, že chceme urobiť slovenské GTA (pozn.: Grand Theft Auto (GTA) je séria celosvetovo úspešných akčných počítačových hier),... grant sme nezískali. Neskôr našu prvú hru podporila Férová Nadácia O2, ktorá spustila grantový program k 30. výročiu Nežnej revolúcie. Na výrobu sme mali 4-tisíc eur, čo je ináč na herný vývoj absolútne nezrealizovateľné. No chalanom, ktorí na tom robili, sa podarilo urobiť hru, ktorá získala niekoľko ocenení a ľudia si ju vybrali za slovenskú hru roka na Sectore. To bolo v roku 2019 kedy sme vyskúšali, či je to pre ľudí zaujímavé

Asi vás príjemne prekvapilo, že záujem bol. Čo nasledovalo potom?

Postupne sme hru vylepšovali, aktualizovali, učili sme sa, a to až do minulého roka, keď sa nám už grant od Fondu na podporu umenia podarilo získať. To bol moment, keď sme vedeli, že programátori a modelári môžu odísť z prác a robiť na tom full-time. Takže od leta 2021 na tom Team Vivat pracoval naplno.

Nad kampaňou ste uvažovali dlhšie, volali sme spolu asi rok pred tým, ako ste ju spustili. Kedy a prečo ste sa rozhodli ísť do toho?

Rozhodnutie ísť do crowdfundingu padlo po tom, ako nám viacerí partneri odriekli spoluprácu alebo sa odkladala. Tak sme si povedali, že to skúsime a bolo to naše najlepšie rozhodnutie za posledné obdobie.

Ako ste pripravovali kampaň, kde ste začali?

Koncom minulého roka mi asi 3-krát vyskočila reklama vydanie vašej učebnice crowdfundingu. Knižku som si prečítal a veľmi nám pomohla. Najlepšie na nej je, že je to kniha priamo od vás, od StartLabu. Keby som chcel robiť reklamu na Facebooku, tak by som si tiež najradšej kúpil knihu od Facebooku o tom, ako sa tá reklama robí.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Jedna z prvých vecí, ktorej ste sa zrejme venovali, bolo nastavovanie cieľovej sumy. Nakoniec ste si stanovili 10-tisíc. Prečo?

Táto fáza bola veľmi ťažká. Vychádzali sme z učebnice, kde sú krásne štatistiky, ktorými sme sa riadili. Prepočítavali sme si, koľko klikov budeme mať teoreticky na stránke, koľko ľudí si to kúpi a aká suma sa vyzbiera. Na základe toho sme si zvolili štartovaciu sumu 10-tisíc, to bol odrazový mostík a podľa toho sme si nastavovali aj odmeny.Vopred sme premýšľali aj nad ďalšími cieľmi, ktoré sme neskôr do kampane postupne pridávali.

Naše štatistiky sa nakoniec ukázali ako pre vás podhodnotené, kampaň hneď v prvý deň zaznamenala obrovský úspech :) Podľa akého kľúča ste vyberali do kampane odmeny?

Základnými odmenami, ktoré sme ponúkali boli rôzne formy prístupu k hre. Výberom iných odmien mal podporovateľ možnosť ju sám formovať tak, že do hry vložíme jeho meno, grafiku, predmet či postavu.
Snažili sme sa ponúkať odmeny, ktoré nebudú fyzické. Také sa ľahko sľubujú, tiež sme strieľali všelijaké – okrem autíčka sme chceli vyrobiť aj certifikáty, umelecké diela a podobne. Potom sme si pozerali cenník pošty a zistili, že keď potrebujeme od 400 ľudí po 20 eur, môže to znamenať, že budeme posielať 400 balíkov. Preto odporúčam premýšľať realisticky a ak máte možnosť, neponúkajte fyzické predmety.

Prejdime k videu, ktoré zvykne byť dôležitou súčasťou kampane. Bolo to tak aj u vás?

Ja som video vnímal ako tú najdôležitejšiu vec. Napríklad, keď podporujem projekty na americkom Kickstarteri, pozerám iba videá a popis ani nečítam. Ale ako sa pozerám na čísla zobrazenia našich videí, tak ľudia ich veľmi nepozerajú, respektíve čakal som viac. Aj tak by som každému odporúčal video spraviť.

Koľko ste kampaň pripravovali?

Na príprave sme robili asi mesiac, špeciálne sme si dali záležať na príprave odmien. Volali sme si po večeroch a rozprávali sa, čo by sme my chceli ako odmenu, keby sme mali podporiť takýto projekt. Možno aj preto sú tie odmeny také super, že to nebolo na päť minút, že dajme tam čiapku, tričko s logom a stretnutie s autorom.

Jedna vec je mať dobre pripravenú kampaň, no niečo iné je za jediný deň získať v nej získať 10-tisíc eur. Ako sa vám to podarilo ihneď o kampani masovo informovať?

Je to šialené, vôbec sme nečakali, že cieľovú sumu naplníme za jeden deň. Mali sme dohody s dvoma veľkými hernými médiami, s jedným slovenským a jedným českým, keď budeme mať pripravenú kampaň, pošleme im link a oni o nej napíšu. Práve ich čitatelia nám v prvý deň priniesli najviac návštevníkov. Ešte som oslovil Markízu, že či by sme mohli ísť do Telerána, potom sa to šírilo už nejak samo.

Bez propagácie to naozaj nejde, iniciatíva autora je kľúčová aj preto, že mnoho ľudí nepozná našu platformu a nevie, čo je crowdfunding. Čo ďalšie ste robili pre to, aby ste kampaň dostatočne odpromovali?

Mám takú zaujímavú príhodu. Na Facebooku sledujem veľa skupín a jednou z nich je aj Revízori Bratislava. Napadlo mi, že jeden náš cieľ je spojený aj s MHD-čkou, teda že urobíme simuláciu MHD v Bratislave a zároveň si človek môže v odmenách vybrať, že naskenujeme jeho tvár a bude z neho vodič MHD. Tak som si povedal, že možno sa tam nájdu ľudia, ktorí by chceli prispieť a stať sa vodičom MHD v hre. Tak som to tam nazdieľal a malo to veľký ohlas. Napriek tomu, že je to skupina, ktorá s hrami nemá nič spoločné

Keď sme pri propagácii, nedá mi neopýtať sa – koľko ste investovali do facebookovej reklamy?

Popravde ani euro, my sme marketing cez Facebook vôbec nespustili. Bola to možno veľká chyba a ďalším ľudom by som odporučil, aby sa nebáli do toho investovať. Bohužiaľ ja som sa toho bál, teraz mi to príde až smutné.

Dosiahnuť takýto úspech bez najúčinnejšieho marketingového nástroja, to už je čo povedať... Oslovovali ste potenciálnych podporovateľov aj priamo?

Hneď na začiatku sme priamo oslovili všetkých kamarátov a aj ľudí, ktorých sme videli naposledy na základnej škole - skrátka všetkých. A fungovalo to! Veľa ľudí reagovalo, že ani nevedeli, že robím niečo takéto, že je to super a podporili nás napríklad 20-timi eurami. Ak chcete mať úspešnú kampaň, treba zahodiť všetok ostych, vyjsť z komfortnej zóny a napísať aj človeku, s ktorým ste nikdy predtým nekomunikovali. Je veľká šanca, že vám prispeje.

Ďalšie livestreamy, v ktorých sme spovedali nielen autorov úspešných kampaní, ale aj odborníkov na tému crowdfundingu, si môžete pozrieť na tomto linku.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň