Viac fanúšikov, záujem médií, prílev dobrovoľníkov. 5 autorov kampaní hovorí o príležitostiach, ktoré im priniesol crowdfunding

Viac fanúšikov, záujem médií, prílev dobrovoľníkov. 5 autorov kampaní hovorí o príležitostiach, ktoré im priniesol crowdfunding

Viac fanúšikov, záujem médií, prílev dobrovoľníkov. 5 autorov kampaní hovorí o príležitostiach, ktoré im priniesol crowdfunding
30. jún 2022
Inšpirácie

Pre autorov, ktorí sa rozhodnú ísť do crowdfundingu, je prioritou najmä získať peniaze na ich projekt. Financie však nie sú to jediné, čo si z kampane môžete odniesť. Potvrdzuje to aj pätica autorov, ktorým StartLab priniesol nečakané benefity.

Ak máte dobrý nápad a potrebujete peniaze na jeho realizáciu, crowdfunding je efektívna cesta, ako ich získať. Zároveň však nemusia byť vašou jedinou motiváciou. Aby sme vám ukázali, aké ďalšie benefity vám môže priniesť vaša vlastná kampaň, oslovili sme autorov zmysluplných projektov z rôznych oblastí. O svojich skúsenostiach s crowdfundingom nám porozprávali mladí hokejisti z Banskej Bystrice, slovenskí horolezci, liptovskí umelci, ochranári zvierat, ale aj organizátori eventu.

Zlepšili sme si zručnosti a získali dobrovoľníkov

Skupinka umelcov z okolia Liptovského Mikuláša zbierala peniaze na prevádzku centra pre tanečníkov, poetov, či fotografov. Vďaka podporovateľom, ktorí im prispeli 5 100 €, môžu dnes v kultúrno-komunitnom priestore Hory Doly organizovať výstavy, či hudobné akcie a materiálne aj technicky ich zabezpečiť.

Alexandra Matiszová,
kampaň UMEANO

Autorka kampane Alexandra Matiszová považuje za jeden z najväčších prínosov kampane to, že ich tím sa rozrástol o ďalších dobrovoľníkov. Pred začatím kampane sa o priestor starala len ona s priateľom, dnes ich je na to okolo 10. „Pre fungovanie priestoru to bolo nevyhnutné, preto túto kampaň považujeme za prevratnú,“ hovorí Alexandra. Členovia tímu si vďaka projektu začali efektívnejšie rozdeľovať úlohy, sú organizovanejší a vytvárajú viac podujatí, na ktoré prichádza viac návštevníkov.

Počas trvania kampane sa zvýšil aj počet ich sledovateľov na sociálnych sieťach, a to zhruba o 40 %. „Sleduje nás viac ľudí z Liptova a okolia, ktorí sú našou primárnou cieľovou skupinou, no zvýšil sa aj počet sledovateľov z iných regiónov,“ približuje Alexandra. Zároveň dodáva, že ľuďom zapojeným do projektu sa zlepšili zručnosti z rôznych oblastí. „Zlepšili sme sa vo vytváraní grafického obsahu, podporili sme sa navzájom v kreativite, či kurátorovaní výstav,“ menuje.

Získali sme nových partnerov a priaznivcov z celej krajiny

V mládežníckom hokejovom klube BARANI trénuje takmer 400 detí a mladých ľudí vo veku od 5 do 20 rokov. Cieľom kampane rovnomenného občianskeho združenia bolo vyzbierať 15 000 € na nákup dresov.

Lenka Masicová,
kampaň BARANI: Spoločne do každého zápasu

Lenka Masicová, ktorá zodpovedá za marketing OZ, však tvrdí, že združenie plánovalo od začiatku využiť aj ďalšie benefity, ktoré crowdfunding ponúka. „Chceli sme rozšíriť povedomie o našom mládežníckom hokejovom klube, získať nových partnerov a priaznivcov z celého Slovenska. Veľmi sa tešíme, sa nám to podarilo,“ hovorí.

Lenka tiež tvrdí, že vďaka kampani začal klub strategicky plánovať a získal aj skvelú projektovú skúsenosť. „Realizácia si síce vyžadovala stopercentné nasadenie a intenzívnu prípravu, ale reakcie okolia boli od začiatku veľmi pozitívne a to nás hnalo vpred,“ dodáva.

Zaujali sme médiá a získali sledovateľov

Svetový fond na ochranu prírody (WWF), jedna z najväčších svetových organizácií na ochranu prírody, viedol na StartLabe kampaň s cieľom pomôcť Záchrannej stanici pre zranené živočíchy v Zázrivej. Ľudia na jej rozšírenie prispeli skoro 7 900 €.

Andrea Settey Hajdúchová,
kampaň Šanca pre zranené zvieratá

Svoju snahu organizácia komunikovala najmä na sociálnych sieťach. Ako na Facebooku, tak aj na Instagrame jej preto počas tohto obdobia vzrástol počet sledovateľov. „Pomohlo nám, že časť postov zdieľal aj náš partner – Záchranná stanica v Zázrivej,“ vysvetľuje Andrea Settey Hajdúchová, ktorá zodpovedá za komunikáciu organizácie.

Okrem nových priaznivcov sa WWF podarilo zaujať aj médiá, vrátane dvoch televízií – TA3 a RTVS. Tie navštívili stanicu v Zázrivej a pripravili reportáž o jej činnosti. O kampani informovali aj portál Dobré noviny, StartitUp či Rádio Viva. Ochranári prírody vďaka tomu dokázali dostať svoju činnosť aj do povedomia širšej verejnosti.

Spoznala som nových ľudí a oprášila staré kontakty

Slovenský horolezecký spolok JAMES vznikol v roku 1921. Pri príležitosti osláv storočnice sa rozhodol vydať knihu o vývoji horolezectva v našej krajine. Vznik viac ako 400-stranovej publikácie podporilo sumou 17 400 € vyše tristo ľudí.

Katarína Rothová,
kampaň Kniha 100 rokov Slovenského horolezeckého spolku JAMES

Podobne ako pre predchádzajúcich autorov, aj pre Katarínu Rothovú bolo získanie peňazí prvotnou motiváciou pre spustenie kampane. Postupne však prichádzala na to, že výhod, ktoré crowdfunding prináša, je viac. „Spoznala som nových ľudí, ktorí mi pomohli pri príprave projektu, jeho realizácii aj podpore,“ hovorí. Kataríne sa podarilo obnoviť kontakty aj so starými známymi a „posilniť takmer zabudnuté priateľstvá.“

Hovorí tiež o prínose crowdfundingu ako nástroja. „Spoznala som ďalší spôsob získavania financií pre zaujímavé a zmysluplné projekty a dozvedela som sa o nových možnostiach ich podpory,“ zhrnula a dodala, že bez kampane by sa knihu vôbec nepodarilo vydať.

Uvedomili sme si, že v náročných témach nie sme sami

Združenie STORM, ktoré rieši drogovú problematiku, každý rok organizuje podujatie KOMPOZIT – konferencia mysliaca pozitívne. Na prednáškach a workshopoch sa stretnú odborníci, akademici i študenti. Združeniu, ktoré tento rok zháňalo peniaze na realizáciu eventu cez StartLab, sa podarilo vyzbierať viac ako 5 500 €.

Pavol Ščasný,
kampaň Poď s nami myslieť pozitívne!

Autor kampane Pavol Ščasný priznáva, že okrem financií im kampaň priniesla aj dôležité poznanie. „Uvedomili sme si, že v náročných témach, ktoré riešime, nie sme sami. Máme okolo seba veľa podporovateľov, ktorí nám držia palce a chcú, aby sme pokračovali v našej práci.“

Kampaň sa pre STORM stala aj marketingovým nástrojom. Tímu sa podarilo nadviazať nové vzťahy s prvodarcami a aktualizovať svoj mailing list, čo bolo jedným z cieľov. „Kampaň bola určite dobrým nástrojom na dosiahnutie všetkého, čo sme si vymysleli,“ zhodnotil Pavol.

Ako sami vidíte, crowdfunding vám môže priniesť oveľa viac, než len peniaze na realizáciu vášho projektu. Ak si to chcete vyskúšať a spustiť vašu vlastnú kampaň, no neviete, ako na to, navštívte našu sekciu Ako to funguje. Ak by ste si s niečím predsa len nevedeli dať rady, neváhajte sa na nás obrátiť. Ochotne vám pomôžeme! 

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň