Silný príbeh z histórie, nápad pre planétu aj výnimočné prevedenie. Inšpirujte sa originálnymi crowdfundingovými kampaňami zo severských krajín

Silný príbeh z histórie, nápad pre planétu aj výnimočné prevedenie. Inšpirujte sa originálnymi crowdfundingovými kampaňami zo severských krajín

Silný príbeh z histórie, nápad pre planétu aj výnimočné prevedenie. Inšpirujte sa originálnymi crowdfundingovými kampaňami zo severských krajín
4. jan 2023
Inšpirácie

Crowdfunding je obľúbená a efektívna možnosť, ako môžete zafinancovať svoj projekt. Jedným z jeho hlavných benefitov je, že nekladie medze dobrým nápadom. Pozrite si pár príkladov zo severských krajín, ktoré dokázali zaujať a zistite, aké dôvody stáli za ich úspechom.

Solárna nabíjačka na telefón 5-násobne preskočila cieľovú sumu

Little Sun je iniciatíva, ktorú v roku 2012 založil islandský umelec Olafur Eliasson. Koncept sa prostredníctvom umenia snaží poukazovať na nerovnosť prístupu k energiám v krajinách tretieho sveta, pričom doposiaľ sa vďaka nemu podarilo poskytnúť čistú energiu 3,2 miliónom ľudí v krajinách subsaharskej Afriky.
Little Sun Charge je nadväzujúci projekt, ktorý bol spustený na Kickstarteri v roku 2015. Jeho cieľom bolo vyzbierať 50 000 € na vývoj solárnej nabíjačky na telefón, ktorá by pomohla najmä ľuďom v afrických krajinách bez riadneho prístupu k elektrickej energii. Kampaň nakoniec podporilo vyše 2 000 ľudí, ktorí na realizáciu projektu vyzbierali 265 000 €, čím 5-násobne prekročili cieľovú sumu. Tento projekt je tak dôkazom toho, že zmysluplné projekty zamerané na ekológiu dokážu zaujať množstvo ľudí a vyslúžiť si obrovskú podporu.

Čo stojí za úspechom kampane?

Okrem toho, že umelec Olafur Eliasson mal aktívne publikum, s ktorým mohol počas kampane pracovať, sa pod úspech kampane podpísala aj jej téma – potreba riešenia environmentálnych problémov a cieľov udržateľného rozvoja OSN.

RPG hra o cestovaní

Book of Travels je RPG hra vyvinutá švédskym herným štúdiom Might and Delight. Hra má množstvo prvkov, ktoré ju odlišujú od ostatných vo svojom žánri – obsahuje nezvyčajné dejové línie, hráči sa pohybujú v otvorenom svete a dej sa odohráva v krásnom ručne kreslenom prostredí.
Kampaň na vydanie hry vyzbierala viac ako dva milióny švédskych korún, čo je v prepočte skoro 235 000 €. Ide o viac ako desaťnásobok sumy, ktorú autori potrebovali na jej vývoj.

Čo stojí za úspechom kampane?

Kampaň bola úspešná v prvom rade preto, že jej cieľom bolo vyzbierať peniaze na produkt z herného odvetvia, ktoré patrí (nielen) vo Švédsku medzi veľmi obľúbené. Autori ponúkli fanúšikom kvalitný obsah, krásne vizuálne materiály a originálne odmeny. Už za 20 švédskych korún (1,80 €) sa mohlo ich meno objaviť v titulkoch hry a v závislosti od výšky príspevku si mohli vyberať aj rôzne roly v hre – mohli sa stať cestovateľom, nomádom, osadníkom či banditom.

Lokálna komunitná kaviareň, ktorá pripomína dôležité udalosti

Osvienčim bol kedysi malým multietnickým mestom, v ktorom vedľa seba po stáročia žili židia a kresťania. Jeho židovskí obyvatelia ho nazývali Oshpitzin, pričom tento názov v jidišskom jazyku vyjadroval prívetivosť a pohostinnosť. Ako však vieme, neskôr sa stal Osvienčim (Auschwitz) hlavným symbolom segregácie.
V snahe obnoviť zmysel pre komunitu a identitu sa Osvienčimské židovské centrum rozhodlo premeniť domov posledného židovského obyvateľa mesta na kaviareň Oshpitzin. Centrum preto spustilo kampaň na Kickstarteri a ľudia na projekt vyzbierali vyše 28 000 dolárov, čo je v prepočte skoro 27 000 €. Vďaka realizácii projektu sa podarilo vytvoriť v meste priestor na stretávanie pre miestnych obyvateľov a zároveň pritiahnuť nových návštevníkov.

Čo stojí za úspechom kampane?


Osvienčimské židovské centrum za úspech kampane vďačí najmä svojim predchádzajúcim skúsenostiam s budovaním komunity, ale tiež podpore zo strany samosprávy, odborníkov a miestnych výrobcov. Dobrým rozhodnutím bolo spustiť kampaň v angličtine na medzinárodne uznávanej platforme, vďaka čomu mohlo centrum prijímať dary od ľudí z celého sveta.

Vianočnými pozdravmi proti nenávistným prejavom

V niektorých prípadoch je šírenie myšlienky oveľa dôležitejšie, než dosiahnutie finančného cieľa. To je aj prípad kampane z dielne nórskej neziskovky Norsensus Mediaforum, ktorá sa snažila vyzbierať 25 000 nórskych korún (v prepočte vyše 2 000 €) na financovanie mládežníckeho klubu zameraného na mediálnu gramotnosť.
Koncept kampane spočíval v tom, že organizácia zbierala vianočné pozdravy od mladých ľudí v celej Európe adresované nórskym občanom. Tí ich mohli získať za príspevok. Aby neziskovka myšlienku rozšírila, v uliciach Osla usporiadala participatívnu výstavu, v rámci ktorej mohli Nóri poslať vianočné prianie späť.

Od roku 2013 sa práve vďaka tejto kampani do vzdelávacieho programu zapojilo vyše 1 500 mladých ľudí z Nórska a viac než 10 európskych krajín. Účastníci tak majú možnosť rozvíjať svoje digitálne, mediálne aj komunikačné schopnosti, získavať základy z oblasti žurnalistiky a vizuálneho umenia a naučiť sa rozoznávať riziko dezinformácií a nenávistných prejavov.

Čo stojí za úspechom kampane?

Nakoniec sa na projekt podarilo vyzbierať 60 000 nórskych korún, teda skoro 5 700 €. Podľa organizátorov kampani pomohol najmä fakt, že ľudia sa na nej mohli spolupodieľať a rovnako to, že v rámci nej prebehla offline akcia.
Tento článok vznikol v spolupráci s naším nórskym partnerom, organizáciou Norsensus Mediaforum vďaka podpore projektu ‘Crowdfunding – nástroj posilnenia finančnej nezávislosti OOS’ z programu ACF - Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň