Admini Zomri: Ľudí chceme baviť pointou, nie prvoplánovými nadávkami

Admini Zomri: Ľudí chceme baviť pointou, nie prvoplánovými nadávkami
28. apr 2022 Inšpirácie

Satirická stránka Zomri sa v priebehu rokov vyprofilovala na relevantné médium, ktoré si ľudia prescrollujú, ak nechcú byť mimo diania. Množstvom zdrojov a informácií sa niekedy dokonca vyrovnáva spravodajským portálom. S adminmi Zomri sme sa bavili o stave spoločnosti na Slovensku, o tom, čo ich na nej teší, ale aj o tom, či sú oni sami aktívnymi občanmi.

Zomri vzniklo v roku 2016. Čo považujete za dôležité momenty vášho vývoja?

Za míľniky vplývajúce na vnímanie Zomri verejnosťou môžeme považovať rôzne „kauzy“, ktoré priam zľudoveli. Spomeňme One time, next time, Fekišovce, špáradlá, rigoróznu prácu,... Vtipy sa naozaj šíria sami a ľudia sú zvedaví, čo sa bude diať ďalej. Určite to boli aj crowdfundingové kampane. Kniha aj hry mali obrovský úspech a bez našich fanúšikov a vašej pomoci by Zomri už nemohlo fungovať a stáť na vlastných nohách tak, ako je to dnes.

Považujete vašu prácu za prínosnú pre spoločnosť?

Vždy je prínosné, keď vtipy niekoho rozosmejú, alebo prinútia zamyslieť sa. Občas sme aj niekomu pomohli zverejnením zbierky a žiadosťou o pomoc. Iná kategória boli napríklad vlaky a nemocnice. Ľudia nás sami upozorňovali, či už na požiare, alebo potopy vo vlakoch a tiež na žalostnú situáciu v našich nemocniciach. Veľmi zaujímavé bolo, keď sa k týmto problémom začali vyjadrovať samotné železnice, alebo nám chodili správy o nápravách v nemocniciach, na ktoré sme upozorňovali.

Pre mladých ste často jediným zdrojom informácií o tom, čo sa v spoločnosti deje. To asi nebolo v pláne, či?

Plán bol taký, že nebol žiadny plán a určite nie sme jediní, komu sa niečo také darí. Možno je to tým, že ľuďom ukazujeme politiku a rôzne seriózne situácie vtipnejším spôsobom. Napríklad zostrihom z nejakej tlačovky, ktorú by si inak nepozreli.

Nie každému sedí váš spôsob humoru. Myslíte si, že polarizujete spoločnosť?

Počas posledných troch rokov, respektíve odkedy sa začala pandémia, polarizujú spoločnosť skôr samotné témy, napríklad očkovanie. Dnes žijeme takú dobu, že ľudí polarizuje aj málo knedlí k segedínu. Všetci sme citliví na všetko, z tohto dôvodu sme napríklad obmedzili vulgarizmy skoro na minimum. Radšej chceme ľudí zabaviť dobrou pointou, než prvoplánovou nadávkou.

Ako sa dá podľa vás preniknúť do iných názorových bublín?

Asi jedine niečím takým, čo bude kontroverzné a vzbudí búrlivú debatu. Býva to ale dvojsečná zbraň. Myslím, že stačí otvoriť Zomri a jeden príspevok za deň by sa našiel.

Prečo dvojsečná zbraň? Máte nejakú konkrétnu skúsenosť?

Na sociálnych sieťach je teraz bežné, že keď príspevok okomentuje nejaký politik, tak tým privedie svojich fanúšikov a zmení diskusiu. Niekedy je to dobré a niekedy zlé. V tom spočíva tá dvojsečnosť. Deje sa to najmä pri citlivých témach, ako sú napríklad interrupcie, nedávno veľmi rezonovala téma očkovania.

Ľudia sa zvyknú pohoršovať nad tým, že používate vulgarizmy, hoci sú aj väčšie problémy ako sprosté slovo. Je vo vašom humore niečo, čo ste časom prehodnocovali, kde ste si dali stopku?

Takých situácií bolo veľa, ale teraz napríklad viac premýšľame, čo dáme von a akú to môže mať odozvu. Príspevky mažeme, ak sa pomýlime, alebo omylom uvedieme zlé informácie. Nemali sme problém zverejniť aj vysvetlenie, prípadne sa ospravedlniť. A zase naopak, niektorým ľuďom sa neoplatí ani venovať, pretože túžia iba po pozornosti, a preto majú také vyjadrenia, aké majú.

Ako si vysvetľujete, že to, ktoré zverejníte, sa automaticky považujú za dôveryhodné, aj keď vy sami vystupujete anonymne?

Sú dve možnosti, ako robiť dôveryhodný obsah. Prvá je použiť relevantný zdroj s kontextom a vytvoriť meme. Druhá je overiť si obsah správy od viacerých ľudí a potom zvážiť pridanie. A prečo nám ľudia dôverujú? Bude to asi tým, že otvárame aj témy, ktorým sa nechce nikto venovať a máme k nim jasný postoj. To zase môže vyvolať aj kontroverznosť, ktorú môžu niektorí považovať za polarizáciu. My to tak ale nevidíme.

Aký je váš názor na diskusiu s hejtermi pod príspevkami? Má podľa vás zmysel? Ako k tomu pristupujete?

Snažíme sa ich moderovať, ale niekedy príspevok prekročí napríklad počet 1000 komentárov a tam už môže ujsť hocičo. No aj tak je to tak boj s veternými mlynmi, lebo komentáre stále pribúdajú aj na staršie príspevky. Paradoxne Zomri žije vlastným životom a občas ho treba iba správne usmerniť. Praudu nezakážete. Sdzelaj kim nesmažu. A niektoré hejty sa dajú použiť na dobrý vtip. Napríklad tak vznikli naše prezývky Korytnačiak, Bufeťák, Ten tlstý a podobne.

Vnímate samých seba ako občianskych aktivistov?

Ja ani neviem, čo to slovo znamená.

Istý podiel aktivizmu sa obsahu, ktorý tvoríte, nedá uprieť. V akých oblastiach sa radi angažujete? Na čom vám záleží?

Vydali sme knihu a hry, ktorými poukazujeme na prúsery, čo sa tu dejú. Zálohujeme plechovky a občas separujeme dózy od segedínu. Sme aktívni v oblastiach, kde môžeme pomôcť, napríklad v účasti ľudí vo voľbách, v boji proti dezinformáciám, v podpore očkovania a Ukrajiny. Proste klasické činnosti liberálneho slniečkára.

Podľa čoho si vyberáte, do čoho sa zapojíte? Oslovujú vás iniciatívy, neziskovky, prípadne firmy, alebo sa zapájate sami?

Tu je to už komplikovanejšie. Keďže nie sme beauty blogerky a niekedy sa venujeme aj nepríjemným témam, tak tých spoluprác nemáme až toľko, no vždy si vážime, že spoločnosti majú odvahu ísť do toho s nami. Ale sami sa do iniciatív zapájame už len minimálne. Samozrejme, ak nejde o naozaj veľké a potrebné veci, ktoré sa týkajú každého z nás, ako je napríklad teraz vojna na Ukrajine, k očkovaniu sme vyjadrili svoj jasný názor dokonca počas priameho prenosu v televízii. Ale niekedy treba urobiť naozaj viac, ako si iba zmeniť profilovku na Facebooku.

Odmietli ste už nejakú spoluprácu?

O odmietaní sa veľmi nedá hovoriť, skôr ide o to, že niektoré veci nemajú nič spoločné so Zomri, nevedeli by sme im u nás dať priestor a boli by aj pre nás neprirodzené. Navyše, spracovať to všetko,... Na to by si človek musel založiť novú stránku.

Necítite sa po tých 6 rokoch nahnevaní, otupení, či frustrovaní? 

Občas, keď musíme dávať rozhovory. Toto je výnimka. Asi. Nas*atosť je už dávno preč. Otupenosť je už bežná rutina posledných rokov od začatia pandémie. Na nervy to lezie každému, ale používať Zomri ako nejaký ventil frustrácie by bolo pri takom počte sledovateľov dosť nezodpovedné. Skôr ideme po tých vtipoch a robíme taký denný newsfilter pomocou memečiek. Človek by sa na to vykašľal už miliónkrát, no situácia je taká vážna, že nereagovať na ňu je skoro nemožné. A samozrejme, potom je tu to najdôležitejšie, fanúšikovia. Denne nám chodia desiatky podnetov od nich. Potom sa tá robota robí aj sama, my sme vlastne už len také sekretárky. Oni sú najdôležitejší a bez nich by nebolo Zomri.

Čo vás na našej spoločnosti teší?

Že ešte všetkým nevybilo poistky z konšpirácií a hoaxov.

To aj nás :) Je niečo ďalšie, čo vás hnevá, alebo naopak teší?

Toho negatívneho je už je toľko, že ani neviem, kde začať. Extrémizmus, populizmus, hoaxy, dezinformácie, korupcia, chleba vo vajci s horčicou. Všetko, čo sa dá proti tomu urobiť, sú iba také kvapky v mori, no možno my tie kvapky vieme zväčšiť. Treba sa zamerať na školstvo a zdravotníctvo. A na spoločnosti nás teší, že síce je tichá, ale solidarita a dobro sú stále medzi nami a nie v malej miere.

Baví vás to ešte? Čo bude, keď nebude Zomri?

Zomri bude a keď nebude Zomri, bude Zomri.

O Zomri

Satirická stránka Zomri vznikla v júni 2016. Spravujú ju anonymní admini, ktorí vystupujú pod prezývkami. Pôvodne bolo Zomri vnímané najmä ako vtipná facebooková stránka s odvážnym či zosmiešňujúcim humorom, ktorého terčom boli najmä postavičky slovenského šoubiznisu či politici. Postupne sa admini začali púšťať aj do vážnejších spoločenských tém a upozorňovať na neprávosti, ktoré sa dejú na Slovensku.
Zomri na StartLabe viedli už 3 crowdfundingové kampane, všetky boli mimoriadne úspešné. Prvá prebehla v roku 2018 a trojici adminov sa v nej podarilo vyzbierať vyše 38 000 € na vydanie knihy. O rok neskôr Zomri vyzbieralo od vyše 4 800 podporovateľov cez 95 000 € na vydanie satiricko-politickej kartovej hry o slovenskej politike s názvom Kauzy. Táto kampaň sa zároveň stala historicky najúspešnejšou v histórii StartLabu. No a v roku 2020 sa adminom s pomocou viac než 3 tisícok podporovateľov podarilo vydať aj jej pokračovanie.