Leto, Dušičky či Vianoce? Pozrite sa, kedy je vhodný čas na spustenie vašej kampane

Leto, Dušičky či Vianoce? Pozrite sa, kedy je vhodný čas na spustenie vašej kampane

Leto, Dušičky či Vianoce? Pozrite sa, kedy je vhodný čas na spustenie vašej kampane
23. feb 2022
Návody

Autori majú často pocit, že jediným vhodným časom na odštartovanie ich kampane je predvianočné obdobie. Nie je to však pravidlom. Existuje niekoľko ďalších premenných, ktoré môžu výrazne ovplyvniť úspech kampane.

Ešte počkám, je leto, všetci sú na dovolenke a moju kampaň nikto nepodporí. Spustím ju radšej tesne pred Vianocami, vtedy ľudia najčastejšie pomáhajú druhým. Alebo počkám do nového roka?
Otázku o ideálnom čase na spustenie kampane dostávame často. Naša všeobecná odpoveď na ňu je, že úspešná kampaň sa dá spraviť kedykoľvek počas roka. Rovnako, ako sme na jar či pred Vianocami zažili neúspešné kampane, sme sledovali úspech tých, ktoré boli spustené v júli či počas sviatkov. Existujú však isté všeobecne platné rady, ktoré vám môžu pomôcť zvoliť ten najlepší čas.

Ľudia podporia to, čím aktuálne žijú

Jedným z predpokladov úspechu kampane je, že v potenciálnych podporovateľov vyvoláte túžbu po tom, čo je relevantné v danom čase. Ak váš projekt súvisí s istým ročným obdobím, prípadne je inak viazaný na počasie, spustite kampaň v čase, keď ľudia potrebu produktu cítia priamo na svojej koži.

Príkladom dobrého načasovania sú štyri kampane na vybudovanie bežkárskych tratí z prelomov rokov 2020 a 2021. Okrem toho, že išlo o zimné obdobie, to boli aj časy najtvrdších protipandemických opatrení, počas ktorých mnoho ľudí vyhľadávalo outdoorové aktivity. Každá zo spomínaných kampaní bola mimoriadne úspešná a spolu vyzbierali takmer 63 000 eur od 1 483 podporovateľov.
Iným príkladom dobre načasovanej kampane bol crowdfunding na výstavbu turistickej útulne. Kampaň bola spustená v marci 2021, teda v období, keď bolo stále obmedzené cestovanie či spoločenské podujatia a príchod jari zároveň ľudí prirodzene ťahal do prírody. Perfektne pripravená kampaň zaujala takmer 1 900 ľudí, vyzbierala vyše 61-tisíc eur a stala sa tak najúspešnejšou kampaňou uplynulého roka.

Predovšetkým neziskové organizácie by zrejme vedeli hovoriť o tom, v ktorých obdobiach roka sa im darí zbierať peniaze na prácu s ľuďmi bez domova. Letné mesiace, keď trávime veľa času vonku, sú pre fundraising v tejto oblasti slabým obdobím. Naopak, zima, ktorú všetci prečkávame v teple svojich domov a cítime empatiu k ľuďom bez možnosti skryť sa pred mrazom, je hlavnou sezónou.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Vianoce nezaberajú vždy

Medzi autormi kampaní často prevláda mienka, že najvhodnejším časom na spustenie kampane je predvianočné obdobie.

Pre nás na StartLabe, ktorý funguje na princípe odmenového crowdfundingu, je predvianočné obdobie najsilnejšou sezónou, čo znamená, že vtedy je najviac spustených kampaní. Väčšina týchto kampaní je viazaná na odmeny ponúkané ako zaujímavý a originálny vianočný darček, ktorý často nie je dostupný nikde inde. Je to tiež obdobie, v ktorom sú ľudia prirodzene štedrí. Vo väčšine prípadov sa spustenie kampane v tomto čase vypláca a väčšina z nich dosiahne či presiahne cieľovú sumu.

Rizikom tohto obdobia je, že s blížiacim sa termínom Vianoc si ľudia, ktorí si odmenu vybrali ako vianočný darček, potrpia na čas jej doručenia. Navyše, predvianočné obdobie patrí k logisticky náročnejším. Ak teda plánujete spustiť kampaň v tomto čase, myslite vopred na to, akým spôsobom budete odmeny baliť a doručovať tak, aby ich všetci vaši podporovatelia dostali pred Vianocami s dostatočným predstihom.

V prípade projektu, ktorý je postavený na nezištnej pomoci, je nevýhodou predvianočného obdobia veľká konkurencia. S podporou ľudí ráta veľké množstvo projektov, jednotlivcov aj neziskoviek, s čím súvisí mediálny a informačný pretlak či vyššie ceny za reklamu na sociálnych sieťach.

Aj cez prázdniny má kampaň šancu

Veľa z vás, ktorí chcete kampaň spustiť, sa obáva urobiť tak počas letných prázdnin. Na jednej strane platí, že v čase dovoleniek majú ľudia tendenciu menej sa zaujímať o dianie okolo seba. Kritické v tomto smere sú najmä koniec júna a začiatok júla, keď sa prázdniny začínajú.

Faktom však je aj to, že v súčasnosti sme vďaka mobilným telefónom online stále – aj na dovolenkách. To znamená, že osloviť verejnosť a nájsť podporovateľov je možné prakticky kedykoľvek a kdekoľvek.

Dôležitejší než mesiac v kalendári je štádium vášho projektu

Pri plánovaní a spúšťaní kampane je dobré brať do úvahy naše skúsenosti popísané vyššie, no čo je ešte dôležitejšie, je stav pripravenosti kampane a štádium, v akom sa váš projekt nachádza.

Kampaň je dobré spúšťať v takom čase vývoja vášho projektu, keď už máte za sebou kus roboty a viete to v kampani ukázať. Ak napríklad chcete vydať knihu, mala by už byť napísaná, zeditovaná a graficky spracovaná. Peniazmi z kampane by ste následne zafinancovali už iba jej tlač. Vďaka takémuto postupu budete vedieť v kampani ukázať, čo všetko ste už spravili, čím zvýšite pravdepodobnosť, že ju ľudia podporia.
Pred spustením kampane je dobré mať ju dôsledne pripravenú, teda vedieť svoj projekt odprezentovať pútavým obsahom, zaujať nápaditými odmenami a predovšetkým vedieť, kde a akým spôsobom budete kampaň komunikovať tak, aby sa o nej dozvedelo čo najviac ľudí z vašej cieľovej skupiny.

Zhrnutie: Kedy sa oplatí spustiť kampaň?

  • Ak je váš projekt viazaný na počasie či ročné obdobie, kampaň spustite v relevantnom období, kedy sa s ním podporovatelia vedia najlepšie stotožniť.
  • Pred Vianocami bude mať vaša kampaň vysokú konkurenciu. Získať pozornosť prispievateľov a logisticky zabezpečiť odmeny bude náročnejšie než inokedy počas roka.
  • Nepodceňujte leto. Ľudia sú online neustále a radi podporia dobrú vec aj z dovolenky.
  • Dôležitejšia než sezónnosť je v súvislosti so štartom kampane vaša pripravenosť. Keď spúšťate kampaň, projekt by nemal byť len myšlienkou, ale mal by byť vo svojej finálnej fáze.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň