Váš projekt potrebuje výstižný a jasný popis. Takto ho vytvoríte

Váš projekt potrebuje výstižný a jasný popis. Takto ho vytvoríte

Váš projekt potrebuje výstižný a jasný popis. Takto ho vytvoríte
29. apr 2022
Návody

Rozhodli ste sa pustiť do vlastnej kampane? Jedna z vecí, ktoré budete potrebovať, je dobre pripravený popis projektu. Ten musí ľudí nadchnúť a presvedčiť, aby váš zámer finančne podporili. V tomto článku si priblížime, ako na to.

Jednou z výhod crowdfundingovej kampane je, že váš projekt môžete ukázať svetu takým spôsobom, ktorý vyhovuje vám. Nemusíte používať zložité vety a formálny jazyk, dokonca, čím jednoduchšie projekt popíšete, tým lepšie. Nezabúdajte však na základné informácie, ktorý by mal obsahovať každý dobrý popis:

  • aký je cieľ/výstup projektu,
  • čím je výnimočný, akú potrebu napĺňa, čo ho odlišuje od konkurencie, alebo aký je jeho prínos pre používateľov či pre spoločnosť,
  • kedy a kde bude realizovaný/ uvedený na trh,
  • aký je súčasný stav projektu a kedy bude dokončený,
  • prečo potrebujete finančnú podporu od ľudí a ako ju využijete,
  • kto stojí za projektom.

Je pravdepodobné, že okrem základných vecí viete o projekte množstvo iných zaujímavostí, odporúčame však sústrediť sa na tie najdôležitejšie. V opačnom prípade môžete ľudí príliš zahltiť a nechtiac ich odradiť.

Chcete pripraviť projekt, ktorý chytí ľudí za srdce? Prečítajte si aj metóde Storytellingu a teórii Golden circle.

Ako pracovať s textom

Popis projektu by mal byť tvorený textom a vizuálnym materiálom v pomere približne 1:2, teda jednu tretinu popisu vypĺňa text a dve tretiny vizuálny materiál. Textom však určite nemyslíme dlhú súvislú stať. Ako s ním teda pracovať?

Rozčleňte ho

Dlhý a súvislý text ľudí odrádza, pravdepodobne sa im nebude chcieť čítať ho. Preto ho rozdeľte do viacerých kratších odsekov, z ktorých každý bude mať maximálne päť riadkov.

Dôležité informácie dajte hore

Čím dlhšie musí človek scrollovať, aby sa dostal k pointe, tým väčšia je pravdepodobnosť, že odíde bez toho, aby mal možnosť ju pochopiť. V popise projektu preto začnite tým najdôležitejším - prečo je dôležité, aby projekt vznikol/prečo majú ľudia mať záujem o vznikajúci produkt a postupne pridávajte doplňujúce informácie.

Pracujte s nadpismi a podnadpismi

Nadpis text pekne predelí a zároveň človeku napovie, či sa mu oplatí čítať text pod ním. Nadpisy preto majú byť pútavé a motivovať ľudí čítať ďalej.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Vložte zoznamy v odrážkach či s číslovaním

Zoznamy pomáhajú text rozčleniť a vizuálne ozvláštniť. Informácie v odrážkach a s číslovaním sú medzi prvými, ktoré si v texte všimneme.

Využite viaceré štýly

Používajte kurzívu či bold. Vyznačte nimi tie najdôležitejšie posolstvá z jednotlivých odsekov. Pozor – aby boli efektívne, treba ich používať zmysluplne a s mierou. 

Odstráňte pravopisné chyby a preklepy

Publikovaný text nechajte prejsť jazykovou korektúrou. Prípadné chyby znížia vašu dôveryhodnosť a spochybnia vašu profesionalitu.

Takto spracovaný text priebežne dopĺňajte vizuálnym materiálom – fotografiami, ilustráciami, či videami, ktoré budete vkladať medzi jednotlivé odseky.

Popis projektu nie je iba text

Kľúčové informácie môžete ľuďom povedať textom, ale aj pútavejšou formou. Čoraz viac kampaní použitie textu minimalizuje a viac využíva vizuálne formáty, do ktorých sú zapracované potrebné posolstvá. Okrem klasických vektorových či bitmapových grafík sú populárne animácie, GIF obrázky, videá a infografiky. Pri ich spracovaní treba dať pozor na to, aby boli čitateľné aj na displejoch mobilov. 

Výhodou prezentácie postavenej na vizuáloch je, že okrem odovzdania kľúčových informácií v ľuďoch vzbudíte emóciu. Prostredníctvom vizuálov váš projekt okamžite pochopia aj bez čítania. Príprava takýchto podkladov je však náročnejšia a nezaobíde sa bez kreatívneho prístupu, kvalitných profesionálov, a teda vyšších vstupných nákladov. 

Väčšina kampaní v našich podmienkach pracuje s kombináciou textu a vizuálnych prvkov, ktoré sa v popise projektu striedajú. Takáto „zlatá stredná cesta“ vás nebude stáť veľa a zároveň splní svoj účel.

Komunikujte správnym štýlom

Pri príprave popisu projektu, videa, či prezentácie odmien sa ako najlepšia cesta ukazuje prihovárať sa ľuďom osobne a byť pri tom autentickí. Crowdfunding nie je anonymný predaj a veľká časť úspechu kampane stojí na blízkej komunite. Buďte prirodzení, ľudskí, uveriteľní. Nebojte sa v popise projektu ukázať seba a svoj tím.

Príklady dobrej praxe

Ak sa chcete pri tvorbe popisu inšpirovať autormi, ktorí už na našej platforme zbierali peniaze na svoje projekty, pridávame vám sem pár tipov. Vybrali sme 3 kampane, ktoré zvládli prípravu popisu na výbornú. 

Pomôž hre s otvoreným svetom v Bratislave - Vivat Slovakia

Popis kampane na vydanie prvej slovenskej videohry s otvoreným svetom je skvelým príkladom toho, ako vhodne pracovať s vizuálnym materiálom. Autori hry dokázali prostredníctvom infografík, fotiek a videí potenciálnym prispievateľom autenticky priblížiť, ako bude vyzerať výsledok ich úsilia. Podporovateľom tak zároveň ukázali, koľko práce už majú za sebou a že ich podpora je to jediné, čo ich delí od dosiahnutia úspešného cieľa.

Aby veda nebola bieda

Staršia kampaň z roku 2018 je dobrým príkladom toho, ako sa aj zložitý projekt dá vysvetliť jednoducho a pútavo zároveň. Skupina psychológov a neurológov sa rozhodla skúmať emócie u ľudí s neurologickými ochoreniami. Cieľom ich kampane bolo vyzbierať financie na kompenzáciu dobrovoľníkov zapojených do výskumu ako referenčnej skupiny. Zložité, však? Autorky projektu to dokázali povedať oveľa zrozumiteľnejšie, navyše tak, že aj téma vedy, inak pre verejnosť nie veľmi zaujímavá, vyzerá ako fancy záležitosť. 

Pomôžte nám vydať prvú knižku rómskych riekaniek

Ďalším príkladom dobrej praxe je popis kampane na vydanie prvej knihy rómskych riekaniek. Potenciálny podporovateľ v ňom nachádza nielen obsah knižky s názvom Sunoro (Sen) a dôvody, prečo podporiť jej publikovanie, ale dozvedá sa z neho aj to, pre koho je knižka určená, prečo je potrebné, aby rómske deti mali takýto materiál k dispozícii a dokonca aj pár slov od autorky Vierky. Keďže autorka kampane je zapojená do projektu Omama združenia Cesta von, v popise nechýba ani vysvetlenie toho, čo vlastne Omamy robia. 

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň