Ste pripravení na crowdfunding? Urobte si rýchly test

Ste pripravení na crowdfunding? Urobte si rýchly test

Ste pripravení na crowdfunding? Urobte si rýchly test
24. jan 2022
Návody

Pred spustením kampane by ste si mali realisticky zhodnotiť, či máte predpoklady doviesť ju do úspešného konca. Tento zoznam vám pomôže odhadnúť vaše sily a potenciál kampane.

Za šesť rokov, počas ktorých naša platforma funguje a dáva priestor dobrým veciam, sme sa stretli už so všeličím. Vynikajúco pripravené kampane, z ktorých úspech srší na prvý pohľad, striedajú tie menej dobré. Najviac nás to mrzí vo chvíli, keď autor príde s inovatívnym nápadom, ktorý má veľký potenciál pomôcť spoločnosti, no neodhadne svoje možnosti a kampaň neuspeje.

Aby sme sa s takýmito prípadmi stretávali čoraz menej, pripravili sme pre vás krátky kontrolný zoznam. Vďaka odškrtávaniu jednotlivých krokov budete presne poznať vaše silné stránky, no rovnako aj slabé miesta, na ktorých by ste ešte pred spustením kampane mali zapracovať.

☐ Môj projekt je jasný a zrozumiteľný

Jednoduchosť je základ. Z našej StartLabovej praxe vyplýva, že čím je projekt komplikovanejší na porozumenie, tým nižšia je šanca, že ho ľudia podporia. V online prostredí sme totiž zvyknutí na instantný obsah, klikáme z jedného miesta na druhé a na jednotlivých stránkach strávime veľmi málo času. Ak sa váš projekt nedá vysvetliť v troch vetách, pravdepodobne bude pre ľudí príliš abstraktný, nedajú si námahu porozumieť mu a zo stránky odídu bez toho, aby ho podporili.

☐ Viete pomenovať jeho prínos a benefity

Keď ste sa do projektu pustili, zrejme to bolo preto, že ste to vnímali ako potrebné, pre niečo či niekoho užitočné. Zamyslite sa nad tým, aké sú jedinečné vlastnosti vášho projektu a čím sa odlišuje od toho, čo už existuje. Vcíťte sa do kože vašich podporovateľov – prečo budú chcieť prispieť na realizáciu vášho zámeru? Aký je jeho prínos, komu, ako a akým spôsobom pomôže?

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

☐ Kampani sa môžem venovať niekoľko týždňov až mesiacov

Väčšina autorov, ktorým sa podarilo vytvoriť úspešnú kampaň, sa zhodla na tom, že to bolo časovo náročnejšie, než spočiatku očakávali. Len na prípravu kampane potrebujete niekoľko týždňov. Napríklad až 8 z 10 autorov kampaní na StartLabe, ktorí vyzbierali viac ako 7 000 eur, uviedlo, že príprava im trvala približne 2 mesiace. Ďalšie týždne bude kampaň prebiehať a aj po jej skončení je potrebné komunikovať s podporovateľmi a splniť to, čo ste im sľúbili.

☐ Mám za sebou kopu práce, ktorú viem v kampani ukázať

Tento bod sa môže veľmi líšiť podľa toho, čomu sa venujete. Vo všeobecnosti však platí, že crowdfundingom nie je vhodné financovať celý projekt, ale iba jeho záverečnú časť. Ak napríklad chcete vydať knihu, mala by už byť napísaná, zeditovaná a graficky spracovaná. Peniazmi z kampane by ste následne zafinancovali jej tlač. Vďaka takémuto postupu budete vedieť v kampani ukázať, čo všetko ste už spravili a tak zvýšite jej dôveryhodnosť. V opačnom prípade so sebou kampaň nesie mnohé riziká pre vás aj pre prispievateľov, čím sa znižuje pravdepodobnosť, že váš zámer podporia.

☐ Na kampani môžeme pracovať viacerí

Príprava a vedenie kampane prinášajú množstvo úloh, ktoré si vyžadujú rôzne know-how. Počas kampane je potrebné písať texty, vytvárať fotografie či jednoduché grafiky, spravovať sociálne siete a mnoho ďalšieho. Ak nie ste multifunkčný expert, je dobré, keď budete na kampani pracovať viacerí, alebo vám aspoň niekto pomôže. Zároveň platí, že čím viac ľudí bude do kampane osobne zaangažovaných, tým väčšie publikum dokážete počas jej propagácie osloviť.

☐ Na kampaň mám dostatočný rozpočet

Je potrebné rátať s tým, že s kampaňou sú spojené nevyhnutné náklady. Patrí medzi ne výroba odmien, reklamný rozpočet či práca ľudí, ktorí vám svoju expertízu neposkytnú bezplatne. Náklady na kampaň by vo výsledku mali byť pokryté z jej výnosov, preto je dobré na ne myslieť už pri nastavovaní cieľovej sumy. Väčšina autorov kampaní na StartLabe uvádza, že náklady na kampaň tvorili 10 až 30 percent zo získanej sumy.

☐ Viem, koho a  akým spôsobom chcem osloviť

Úspech vašej kampane bude do veľkej miery závisieť od toho, aká veľká je vaša súčasná komunita a ako sa vám ju podarí rozšíriť. V celkom inej pozícii je autor, ktorý je populárny a má veľké publikum, než jednotlivec, ktorý má okolo seba rodinu a pár známych. Nech je vaša súčasná komunita akákoľvek, predtým, než sa pustíte do prípravy kampane, si realisticky zhodnoťte, kto budú vaši podporovatelia, ako ich viete adresne osloviť a ako chcete osloviť tých, ktorí do vášho okruhu ešte nepatria.

☐ Som pripravený ísť s kožou na trh

Všetky dobré kampane na StartLabe mali jedno spoločné – boli osobné a autentické. Najlepšie funguje úprimnosť, otvorenosť, ľudský a osobný prístup, nie skrývanie sa za všeobecné klišé a neosobné značky. Tento prístup predpokladá, že v kampani budete vystupovať ako autor či autorský tím osobne, pod svojím menom a so svojou tvárou.
Zoznam, ktorým ste sa práve prelúskali, je akýmsi receptom na úspešnú kampaň. To však neznamená, že ak niektorú z položiek nespĺňate na 100 %, máte sa svojho sna o jej realizácii vzdať. Naopak. Praktické a užitočné rady, ktoré nájdete na našom webe, vás dovedú do úspešného cieľa aj v prípade, že v niektorej z oblastí zaostávate. A ak by ste online predsa len nenašli to, čo hľadáte, neváhajte sa v ktorejkoľvek fáze obrátiť priamo na nás.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň