Napísať knihu bolo jej snom. Crowdfunding ju dostal do tlače
Napísať knihu bolo jej snom. Crowdfunding ju dostal do tlače

8. júl 2025
PríbehyKto hovorí, že vydanie knihy musí byť stres, zháňanie vydavateľa a rok čakania? Jana Urbanovská, známa ako Borboleta, to vzala do vlastných rúk a vydala zážitkový cestopis pomocou crowdfundingu na StartLabe. Výsledok? Cieľovú sumu naplnila na 169 %, splnila si sen a jej kniha mieri do tlače. V rozhovore prezrádza, ako to celé prebehlo, čo ju prekvapilo, a čo by odkázala tým, ktorí majú nápad, ale ešte váhajú. Možno práve jej príbeh presvedčí aj vás, že to ide.
Pamätáš si moment, keď ti napadlo: „Napíšem knihu a vydám ju cez StartLab“? Bol to impulz, alebo si to dlho nosila v hlave?
Keď Oli Džupinková pred niekoľkými rokmi vydávala knihu Mamina rusínska kuchyňa cez StartLab, povedala som si, že ak ja raz budem vydávať knihu, tak určite využijem služby StartLab. Vtedy som poznala len zahraničné crowdfundingové platformy a potešila som sa, že aj na Slovensku máme podobnú platformu. Keď som sa rozhodla vydať knihu, nad inou platformou som ani nerozmýšľala.
Znie to ako sen napísať knihu o cestách a dostať ju medzi ľudí. Kedy si si povedala, že je čas ísť s tým von?
V podstate píšem od malička. Ako dieťa som si sama z papiera vytvárala knižky, do
ktorých som aj napísala a nakreslila nejaký príbeh. Prvý pokus napísať knihu sa udial pred 20 rokmi, keď som žila v Austrálii. Pracovala som ako editorka časopisu Československý Herald, ktorý vydávala agentúra G8M8 v Sydney. Vtedy sme majiteľom plánovali vydať knihu o Austrálii. Ja som sa však odsťahovala na Nový Zéland a na knihu som zabudla.
Po niekoľkých rokoch, keď som mala voľno medzi prácami, som si vytvorila blog, ale medzi cestovaním, prácou, kamarátmi a životom, som si nenašla čas na pravidelné príspevky. Preto som sa rozhodla, že spíšem tie naj zážitky do knihy. Bol to v podstate sen, o ktorom som vedela, že sa raz stane skutočnosťou. Keď som minulý rok odišla z práce, vedela som, že je čas na tento môj knižný projekt a som veľmi šťastná, že som sa do neho pustila.

Pre niekoho je kniha veľké sústo. Mala si na začiatku obavy?
Skočila som do toho rovnými nohami. Keď sme pred 20 rokmi chceli vydať knihu, bolo to oveľa komplikovanejšie. Dnes sa tie podmienky zjednodušili aj vďaka crowdfundingovým
platformám akou je StartLab. Tým pádom mojou jedinou obavou bolo, že si moju knihu nik nekúpi alebo neprečíta. Mám však úžasných kamarátov a rodinu, ktorí tiež moju kampaň podporili.
Crowdfunding znie ako čosi veľké a komplikované. Aké to bolo v skutočnosti?
StartLab vydal učebnicu Ako získať peniaze na dobrú vec, kde je presný návod a kroky, ako sa pripraviť na kampaň. Je to praktická príručka, ktorá určite pomôže ľuďom rozbehnúť kampaň. Mne pomohlo aj to, že ako marketingová manažérka mám s kampaňami a digitálnym marketingom skúsenosť, ale na to, aby ste rozbehli kampaň nemusíte byť profesionál. Čo som veľmi uvítala boli rady a tipy od tímu StartLab, ktorí majú dlhoročné skúsenosti s rôznymi projektami. Komunikácia s Ivkou a Lenkou (či už cez email alebo telefón) bola transparentná a zrozumiteľná. Keď bol nejaký problém, hneď sa vyriešil, čo bola pre mňa najväčšia výhoda našej spolupráce.
Čo ti dalo najviac zabrať?
Najviac mi dala zabrať marketingová kampaň, keďže som každý deň zverejňovala príspevky na sociálnych médiách. Vytvorenie obsahu mi zabralo aj najviac času.
Mnohí sa boja a hovoria si: „Kto by ma už podporil?!“. Ako to bolo u teba? Prekvapili ťa ľudia, ktorí prispeli?
Celú kampaň som vnímala ako formu predpredaja mojej knihy. Slúžila mi zároveň ako skúška. Chcela som zistiť, či o takúto knihu vôbec bude záujem. Samozrejme, mala som
obavy, že sa mi nepodarí predať dostatočný počet kusov. S tlačiarňou som už mala dohodnutý predbežný náklad a nevedela som si predstaviť, čo by som robila s toľkými knihami, ak by sa nepredali. Nakoniec to však dopadlo úžasne. Nielenže sa mi podarilo predať dostatok výtlačkov, ale zároveň som oprášila staré kontakty, ktoré sa úprimne tešili z môjho projektu. Dostala som nádherné správy a odkazy od ľudí zo Slovenska aj z Česka, ktoré ma nesmierne povzbudili a motivovali urobiť knihu ešte lepšiu. Takže ľudia, ktorí prispeli, ma veľmi prekvapili.
Ktorá z odmien mala najväčší úspech? Ako si premýšľala nad výberom odmien do kampane?
Najväčší úspech mala samotná kniha, čo ma veľmi tešilo. No milo ma prekvapila aj odmena „Káva s Borboletou“. Úprimne, myslela som si, že kto by si už len kúpil takúto odmenu? Našťastie ma Lenka zo StartLabu presvedčila, aby som ju do kampane zaradila.

Spomínaš si na nejaký krásny moment z kampane? Správu od podporovateľa, nečakaný príspevok, niečo, čo ťa dojalo?
Najprv ma dojal už len fakt, že prvý cieľ sa naplnil za necelé dva týždne. Celá moja komunita sa zmobilizovala, aby ma podporila. Písali mi podporovatelia a ich správy ma nielen potešili, ale niektoré ma skutočne dojali.
Kampaň skončila úspešne a čo ďalej? Ako pokračuje príbeh tvojej knihy?
Momentálne pracujem na dizajne vnútra knihy. Zároveň sa dokončuje jazyková úprava.
Najviac funguje, keď sa dokážete vcítiť do kože podporovateľa. Prečo by mal práve on alebo ona podporiť vašu kampaň?
Aký je tvoj „tajný tip“ pre úspešnú kampaň. Niečo, čo fakt fungovalo?
Neviem, či je to „tajný tip“, ale z vlastnej skúsenosti viem, že najviac funguje, keď sa dokážete vcítiť do kože podporovateľa. Prečo by mal práve on/a podporiť vašu kampaň?
Ako mu/jej váš projekt pomôže naplniť jeho/jej potreby, túžby alebo hodnoty? Myslite na to, že kampaň nerobíte pre seba, ale pre svojich podporovateľov.
Zvládla si to a ešte s úsmevom. Vieš si predstaviť, že niekto si po tvojom príklade povie: „Aj ja to skúsim“?
Presne v to dúfam. Môj cestopis nie je len o cestovaní, ale je aj o odvahe plniť si sny a robiť
bláznivé rozhodnutia, ktoré dávajú nášmu životu zmysel. Ak som to dokázala ja, prečo by ste to nedokázali aj vy? Aj keď to nemusí vyjsť úplne podľa predstáv, každá skúsenosť má neoceniteľnú hodnotu. A niekedy práve tie najodvážnejšie kroky prinesú tie najkrajšie zážitky.
Ak ste potrebovali jemné nakopnutie, možno ste ho práve dostali. Príbeh Borbolety nie je len o cestovaní. Je o tom, že aj (ne)obyčajní ľudia môžu robiť veľké veci a že aj malý krok môže byť začiatkom jednej veľkej cesty. Tak čo, kedy začína tá vaša?
Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy
Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň