Máte nápad, ktorý by mohol pomôcť životnému prostrediu? Vďaka crowdfundingu vznikli aj tieto 3 ekologické projekty

Máte nápad, ktorý by mohol pomôcť životnému prostrediu? Vďaka crowdfundingu vznikli aj tieto 3 ekologické projekty

Máte nápad, ktorý by mohol pomôcť životnému prostrediu? Vďaka crowdfundingu vznikli aj tieto 3 ekologické projekty
3. nov 2022
Príbehy

Do dnešného dňa bolo na StartLabe spustených vyše 130 kampaní z oblasti ekológie. Iniciátori 3 z nich nám porozprávali nielen o dosahu svojich projektov na prírodu a spoločnosť, ale aj o tom, ako im v dosiahnutí cieľa pomohol crowdfunding. Ak premýšľate nad realizáciou vlastného projektu, ktorý by mohol pomôcť životnému prostrediu a chcete sa inšpirovať príkladmi dobrej praxe, čítajte ďalej.

Možno máme pocit, že ako jednotlivci proti klimatickej kríze nič nezmôžeme. Každý čin sa však počíta – či už je to snaha o zníženie produkcie odpadu, využívanie ekologickej dopravy alebo podpora politikov, ktorí riešenie budúcnosti klímy berú vážne. Našťastie je medzi nami mnoho takých, ktorí okrem každodenných drobností prichádzajú s nápadmi a projektmi s potenciálom väčšej zmeny okolia.

Aj na StartLab prichádza veľa šikovných a aktívnych ľudí s projektmi, ktorých cieľom je spojiť ľudí a urobiť niečo dobré pre planétu. Do dnešného dňa u nás bežalo viac než 130 ekologických kampaní. Autori 3 z nich nám porozprávali o realizácii projektov a ich dosahoch na spoločnosť.

Aplikácia, vďaka ktorej vznikajú náučné chodníky

Ste na prechádzke v prírode, no ani netušíte, že ste práve minuli prírodný úkaz alebo sa opreli o balvan z doby ľadovej. Preto vznikla aplikácia LESMÍR, vďaka ktorej môžete o slovenskej prírode zistiť viac. „Veríme, že spoznávanie prírody je dôležité aj pre jej ochranu. Chceme ľuďom poskytnúť zážitok a zároveň im ukázať, že slovenská divoká príroda je skutočná hodnota, ktorú by sme mali chrániť a byť na ňu hrdí,“ približuje autorka projektu Lea Kurpasová.
Na vývoj aplikácie potrebovala Lea získať 10 000 €, z ktorých by zafinancovala vytváranie obsahu náučných chodníkov, animácií a snímok krajiny, ale aj rozvoj webu. Aj preto sa rozhodla ísť do crowdfundingu. Nebola to však jediná motivácia. „Prišlo nám to ako skvelý spôsob, ako dať o projekte vedieť verejnosti a zároveň zistiť, či by o takúto aplikáciu bol záujem.“

Ekologickú kampaň nakoniec podporilo skoro 280 ľudí sumou vyše 13 000 €. Z celkových nákladov na štart projektu tak crowdfunding zafinancoval asi 15 %, väčšiu časť doplatil súkromný sponzor. Lea hovorí, že vďaka Startlabu sa v prvom roku podarilo v aplikácii sprístupniť 4 náučné chodníky v Tatrách. „Dnes, o rok a pol neskôr, ich máme 13 – z toho 7 v Tatrách a 6 v Bratislave – a stále tvoríme ďalšie. Počet používateľov stále rastie, čo nás veľmi teší,“ dopĺňa.

Náučný komiks pre desiatky slovenských škôl

Vydavateľstvo Perex sa dlhodobo venuje klimatickým témam. Citlivé vnímanie problémov, ktoré čoraz častejšie zasahujú aj do nášho každodenného života, ho viedlo k vytvoreniu projektu HRDINOVIA KLÍMY IDÚ DO SLOVENSKÝCH ŠKÔL. Cieľom komiksu určeného pre žiakov základných a stredných škôl je vysvetliť príčiny, súvislosti a riešenia klimatickej krízy.

Podľa autorky kampane Lucie Zelinkovej sa mladšia generácia o ekologické témy zaujíma viac než staršia. „Naším cieľom bolo cez deti zacieliť aj na skupinu ľudí, ktorí napríklad separovanie považujú za banálnu vec. Deti môžu ovplyvniť svojich rodičov a starých rodičov, aby sa o týchto veciach začali baviť a zmenili nastavenie domácnosti, ktoré nie je úplne priateľské k našej klíme,“ vraví Lucia.
Čo sa týka formy spracovania, vydavateľstvo považovalo komiks za zmysluplnú učebnú pomôcku, ktorá pomôže deťom pochopiť zložitú problematiku jednoduchším a najmä hravým spôsobom. Realizácia projektu však bola finančne náročná – autori na ňu potrebovali 10 000 €. Vďaka viac než dvom stovkám podporovateľov sa nakoniec cieľovú sumu podarilo dokonca presiahnuť a vydavateľstvo tak mohlo financovať šestinu nákladov na realizáciu projektu. Ďalšie zdroje získalo od sponzorov a časť hradilo samo. Lucia vidí benefit aj v tom, že vydavateľstvu sa vďaka crowdfundingovej kampani podarilo osloviť široké publikum, teda aj ľudí, ktorí nepatria medzi jeho čitateľov.

Komiksy, na ktoré 228 ľudí vyzbieralo skoro 11 000 €, boli odoslané do viac ako 260 základných a stredných škôl. „Aj po ukončení projektu sa nám ozývalo veľa učiteľov, či ešte máme k dispozícii komiksy,“ hovorí autorka.

Nový domov pre 20 včelích rodín

Včela medonosná má v kolobehu prírody veľmi významné postavenie. Keďže je najpočetnejším a najdôležitejším opeľovačom rastlín, bez nej by v Európe v krátkej dobe vyhynulo pravdepodobne až 20-tisíc rastlinných druhov. Došlo by k poklesu biodiverzity, narušeniu ekosystému aj potravinového reťazca. Prírodné podmienky by sa natoľko zmenili, že ľudia by nemuseli byť schopní prežiť.

Obrovský prínos včiel pre ekosystém si uvedomuje aj Ľudovít Vámoš z obce Chvojnica, ktorý chce o ich význame vzdelávať aj verejnosť. Preto sa rozhodol svoj včelín rozšíriť o nové včelie rodiny. Potreboval na to však 5 000 €, čo ho viedlo k spusteniu kampane Adoptuj si včielku.
Ľudovít už s crowdfundingom mal skúsenosť – avšak nie ako autor, ale ako podporovateľ. „Často podporujem projekty, ktoré ma zaujmú. Je to jednoduchý spôsob, ako podporiť dobré veci a pomôcť ľuďom v plnení ich snov.“ Do vlastnej kampane však išiel s malou dušičkou a nevedel, či jeho projekt niekoho zaujme. Nakoniec ho podporilo 188 ľudí, čo mu spôsobilo aj jeden „problém.“ Po kampani musel po celom Slovensku rozniesť 400 kg medu, ktorý si ľudia vybrali ako odmenu. „Nakoniec som to zobral do vlastných rúk, nasadol som do auta a po Žilinu som si všetko rozviezol sám. Bolo úžasné stretnúť mojich podporovateľov naživo a prehodiť s nimi pár slov.“

Vďaka obrovskej podpore ľudí kampaň nakoniec vyzbierala vyše 9 000 €. Včelár všetky peniaze využil na tvorbu a napredovanie projektu a zvyšok uhradil zo súkromných zdrojov. „Keby som to mal dať do pomeru, tak na tohtoročnú sezónu išlo 80 % zdrojov z peňazí vyzbieraných v kampani a 20 % z mojich súkromných zdrojov,“ ráta včelár.
Ľudovít aktuálne zimuje 20 adoptívnych včelích rodín a ďalšie má pripravené na budúci rok. So vzdelávaním verejnosti o význame včiel nekončí – čoskoro sa chystá spustiť ďalšiu kampaň, ktorej cieľom bude vyzbierať peniaze na prestavbu unimobunky na včelí apidomček.

TOP 5 ekologických kampaní, ktoré bežali na StartLabe
(podľa počtu podporovateľov)

* v zozname nie sú zahrnuté knižné kampane
Ak máte vlastný projekt (nielen) z oblasti ekológie, neváhajte vyskúšať crowdfunding. Dôležitá a zaujímavo spracovaná téma dokáže zmobilizovať širokú verejnosť, ktorej podobne ako vám záleží na budúcnosti klímy. Vďaka tomu už na Slovensku vzniklo viacero envirocentier, kníh či hier zameraných na vzdelávanie v oblasti ekológie, ale aj originálnych riešení, ako sú napríklad veža na hniezdenie dážďoviek či nabíjačka, ktorá funguje bez prístupu k elektrine.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň