Podrobný návod: Takto sme za mesiac získali 15-tisíc eur na vydanie knihy

Podrobný návod: Takto sme za mesiac získali 15-tisíc eur na vydanie knihy

Podrobný návod: Takto sme za mesiac získali 15-tisíc eur na vydanie knihy
25. jan 2022
Príbehy

Na jeseň 2021 sme ako StartLab spustili prvú vlastnú crowdfundingovú kampaň. Vďaka obrovskej podpore verejnosti sme vydali prvú slovenskú učebnicu crowdfundingu. Navyše sa nám podarilo vyzbierať prostriedky aj na jej bezplatnú distribúciu do 450 škôl, knižníc a kultúrnych inštitúcií. Prečítajte si, ako sa nám to podarilo.

Máte skvelý nápad, no nemáte peniaze na jeho realizáciu. Vitajte v klube. Počas šiestich rokov našej praxe sme zistili, že šikovných a kreatívnych ľudí či iniciatív s podobným problémom, je veľa. Aj keď im na našom portáli ponúkame množstvo praktických rád a tipov, uvedomili sme si, že to nestačí. Na Slovensku totiž dlhodobo absentoval komplexný materiál, ktorý by tematiku crowdfundingu odborne a zároveň zrozumiteľne obsiahol.
Tento problém je však našťastie minulosťou. Vlani sme sa rozhodli zúročiť naše skúsenosti a napísať praktického sprievodcu pre každého, kto má dobrý nápad a nevie, z čoho ho zafinancovať. Ide o prvú slovenskú učebnicu crowdfundingu, po ktorej prečítaní by ste mali mať jasno nielen v tom, ako vytvoriť vlastnú kampaň, ale aj v tom, ako sa postarať o jej úspech.

Aby sme však nezostávali iba v teoretickej rovine, v nasledujúcich riadkoch vám na vlastnej skúsenosti priblížime, ako sme zháňali peniaze my. Podrobne vám opíšeme, ako sme crowdfundovali na učebnicu crowdfundingu.

Prvá fáza: čo nás čaká

Na začiatku sme si potrebovali ujasniť koncept toho, čo ideme robiť. Definovali sme, aké kroky nás delia od vydania knihy a koľko nás to bude stáť.
Vydanie učebnice totiž nezahŕňa iba prípravu textov. Zároveň s ňou sme museli hľadať editora, jazykového korektora, grafika, tlačiareň. Keď sme odhadli ceny za jednotlivé položky, prišli sme na to, že sami celý proces finančne nezvládneme. Tak sme sa rozhodli, ako inak, spustiť vlastnú kampaň na StartLabe. Takto sme chceli náš zámer zároveň aj spropagovať a učebnicu dostať k čo najväčšiemu počtu ľudí.
Následne sme si potrebovali premyslieť koncept kampane. Už v tejto fáze nám veľmi pomohla agentúra Seesame, s ktorou sme pripravovali celú kampaň aj samotnú učebnicu.

Museli sme si ujasniť, aké náklady na vydanie chceme pokryť z peňazí z kampane, kedy ju chceme spustiť, aké odmeny chceme ľuďom ponúknuť, kedy ich chceme doručiť a kedy plánujeme knihu vydať. Keďže sme vedeli, že publikáciu chceme dostať k čo najväčšiemu počtu ľudí, hneď na začiatku sme si stanovili, že okrem jej vydania ju pošleme do minimálne stovky knižníc naprieč krajinou.

Samostatnou kapitolou bola príprava odmien, ktoré mali tematicky súvisieť s crowdfundingom a StartLabom. Ich príprava zabrala veľké množstvo času, no nakoniec si v kampani väčšina podporovateľov vybrala ako odmenu samotnú učebnicu. 

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Rozpočet, náklady, kniha, kampaň

Po tom, ako sme mali spísané jednotlivé kroky a fázy, sme sa potrebovali dostať ku konkrétnym nákladom a zistiť, koľko nás to všetko bude stáť. Prvé týždne príprav preto pozostávali najmä z desiatok telefonátov každému, kto nám mohol nejakým spôsobom pomôcť. Či už odporučením šikovného dodávateľa, užitočnou radou alebo zháňaním a vyhodnocovaním cenových ponúk na práce súvisiace s knihou a kampaňou. Presne stanovený rozpočet nám veľmi pomohol pri neskoršom nastavovaní cieľovej sumy.
Váš projekt sa môže skladať z rôznych položiek, no pri kampani sú zväčša rovnaké:
  • príprava textov do kampane (najmä, ak ich chcete mať pripravené profesionálne), pričom určite nezabudnite na kontrolu pravopisu,
  • príprava grafických podkladov, napríklad obrázkov do kampane a do jej komunikácie,
  • príprava videa, vrátane scenára, natáčania či postprodukcie,
  • výroba a distribúcia odmien,
  • príprava plánu marketingovej komunikácie,
  • príprava obsahu do marketingovej komunikácie,
  • náklady na platenú reklamu na sociálnych sieťach (nie každý využíva, my odporúčame).

Stanovili sme si realistický cieľ

Vďaka tomu, že sme si ujasnili, s akými nákladmi máme počas trvania kampane počítať, sme dokázali lepšie pristúpiť k nastaveniu cieľovej sumy. Do úvahy sme vzali nielen reálne náklady, ktorými boli učebnica a kampaň, ale aj jej marketingový potenciál, ktorý sme zhodnotili ako realistický. Nakoniec sa však ukázal ako podhodnotený, keďže kampaň podporilo viac oslovených ľudí, než sme očakávali.

Keďže obzvlášť dôležitý bol pre nás úspešný štart kampane, hľadali sme si aj matchingového partnera. Stalo sa ním najväčšie slovenské kníhkupectvo Martinus, ktoré náš projekt podporilo sumou 1 000 eur. V praxi tak bol každý prijatý príspevok znásobený, až kým sa tento rozpočet nevyčerpal. 
Ako každý, kto zháňa peniaze takýmto spôsobom prvýkrát, aj nám sa ťažko odhadovalo, akú odozvu naša kampaň vyvolá. Premýšľali sme preto aj nad scenárom, v ktorom už počas kampane naplníme cieľovú sumu. Uvažovali sme, aké ďalšie ciele si vieme nastaviť a ako žiadať od ľudí, aby ich podporili. Takáto situácia môže nastať a nie je vôbec ojedinelá. Okrem primárneho cieľa, ktorým bolo v našom prípade vydanie knihy, sme si teda stanovili aj niekoľko ďalších, ktoré sme pridávali priebežne počas kampane.

Definovali sme si časový rámec

Preto vám v tomto kroku neodporúčame, aby ste si pri nastavovaní časového rámca brali príklad z nás – my sme totiž pripravovali učebnicu aj kampaň len necelé 3 mesiace, z toho samotnú kampaň približne 6 týždňov. Ak by sme do toho šli znova, určite by sme si dožičili nejaký čas navyše.

Keď sme mali rozplánované jednotlivé kroky, čakalo nás ďalšie dôležité rozhodnutie – stanovenie termínu spustenia kampane. V rámci tohto kroku sme museli vziať do úvahy aj našu povinnosť doručiť všetky odmeny v sľúbenom termíne. Keďže sme chceli, aby mali podporovatelia knihu do Vianoc doma, kampaň sme odštartovali 19. októbra minulého roka.

Jej trvanie sme nastavili na 35 dní, čo je bežný rozsah aj u autorov ostatných kampaní na StartLabe. Vzhľadom na náročnosť kampane a na to, že sa nám potrebné financie podarilo vyzbierať relatívne rýchlo, ak by sme v budúcnosti spúšťali ďalšiu kampaň, jej dĺžku by sme nastavili už iba na 30 dní.

Príprava podkladov

Zahŕňala všetko to, čo bolo v kampani verejnosti na očiach. Vrátane popisu projektu, ktorý by však mal prezentovať nielen zámer, ale tiež odpovedať na otázky čím je projekt výnimočný, čo ho odlišuje od konkurencie a čo prinesie spoločnosti jeho prípadná realizácia. Prispievatelia by mali od začiatku vedieť aj to, kedy a kde bude zámer realizovaný a kto za ním stojí.
Popis sme najskôr konštruovali len nahrubo vo Worde, no dôležitejšie bolo vidieť ho graficky rozvrhnutý v layoute kampane, ktorý StartLab ponúka. Tam sme opakovane dolaďovali jednotlivé slová a vizuály tak, aby bola kampaň ako celok kompaktná, zaujímavá a atraktívna.
Dobrý popis projektu sa neskladá len z písaného slova, ale aj z vizuálneho materiálu, ktorý často povie viac ako akýkoľvek text. Aj preto sme súbežne pripravovali video. Odporúčame vopred si nachystať scenár, ktorý vám následné nahrávanie veľmi uľahčí. Okrem toho sme zhotovovali popisy a vizuálne materiály k odmenám. Do zoznamu sme okrem samotnej učebnice zaradili aj ďalšie odmeny tak, aby si každý potenciálny podporovateľ mal z čoho vyberať. Keďže sme sa chceli pridržiavať tematiky kampane, išlo predovšetkým o rôzne knižné odmeny či online workshopy na tému crowdfundingu.

Dôležité sociálne siete

Kampaň sme spustili v utorok ráno. Najskôr sme o tom informovali tých, ktorí o našom zámere už vopred vedeli. Silnú odozvu mal hneď prvý newsletter, ktorý sme posielali na dlhodobo budovanú a udržiavanú databázu podporovateľov a autorov kampaní na StartLabe.
Čo sa týka sociálnych sietí, vzhľadom na to, že sme sa im v minulosti venovali len okrajovo, v tomto prostredí nemáme vybudovanú silnú komunitu sledovateľov. Napriek tomu sme na nich postupne zverejňovali všetky informácie týkajúce sa obsahu knihy a priebehu kampane. Na sociálnych sieťach sme využili aj sponzorované príspevky. Príjemným prekvapením pre nás bolo, že investícia do reklamy vo výške približne 1 000 eur mala až päťnásobnú návratnosť. Príspevky na Instagrame mali oproti tým facebookovým slabšiu výkonnosť.

Reklama na Facebooku sa ukázala ako jedna z najefektívnejších foriem propagácie. Zo sponzorovaných príspevkov malo najlepšiu odozvu kampaňové video, ktoré nám prinieslo desiatky podporovateľov.

Počas kampane sa ako veľmi účinný nástroj ukázala priama komunikácia. Nikto, koho sme priamo oslovili s prosbou o podporu či zdieľanie kampane, nás neodmietol a len v niekoľkých prípadoch sa stalo, že nám finančne neprispel.

Prvé dni po spustení nám veľmi pomohol spomínaný matching. Vďaka nemu sa percento naplnenia cieľovej sumy zdalo byť na prvý pohľad vyššie, než v skutočnosti bolo. Naša kampaň sa tak od prvej hodiny spustenia javila ako veľmi úspešná, čo pôsobilo povzbudzujúco na návštevníkov stránky kampane aj potenciálnych podporovateľov. V praxi totiž platí, že úspech priťahuje ďalší úspech.

Dosiahli sme cieľovú sumu

Métu 7 000 eur sme pokorili približne po 10 dňoch trvania kampane. V tomto momente nám veľmi pomohlo, že sme mali vopred premyslené sekundárne ciele a vedeli sme, čo ďalšie chceme z kampane financovať. Rozhodli sme sa zbierať peniaze na to, aby sme učebnicu mohli poslať do čo najväčšieho počtu škôl, knižníc a kultúrnych inštitúcií. Teda do zariadení, ktorým by informácie v nej obsiahnuté mohli poslúžiť ako pomôcka na financovanie vlastných projektov.
Sekundárne ciele nám poskytli komunikačný obsah do ďalších dní trvania kampane. Podporovatelia vedeli, že po dosiahnutí čiastky 9 500 eur učebnicu expedujeme do 100 kultúrnych inštitúcií. Zaslanie ďalšej stovky kníh, tentokrát do škôl, malo zaručiť vyzbieranie 12-tisíc eur. Posledný cieľ 15 000 eur, ktorého dosiahnutie by znamenalo navýšenie počtu darovaných kníh na 150, sa nám „podarilo“ tesne minúť. V kampani sa vyzbieralo dokopy 14 862 eur.

Ešte sme neskončili

23. novembra sa kampaň skončila. Cieľovú sumu sme nielen naplnili, ale dokonca dvojnásobne presiahli. Takmer bezprostredne po uplynutí posledných sekúnd kampane sme poďakovali všetkým podporovateľom. Rovnako sme kontaktovali aj tých, ktorí nám akýmkoľvek spôsobom pomohli, či už s prípravou alebo propagáciou kampane.

Následne sa začal boj s časom. V kampani sme sa zaviazali, že odmeny stihneme podporovateľom doručiť do Vianoc. V praxi to znamenalo, že knihu sme museli stihnúť vytlačiť a doručiť v extrémne krátkom čase, v priebehu niekoľkých týždňov. Aby toho nebolo málo, predvianočné obdobie sa v celej Európe nieslo v znamení nedostatku papiera.

S vypätím síl sa nám však titul nakoniec podarilo vytlačiť a v posledný možný deň ho expedovať. Veľká vďaka patrí tlačiarni, ktorá nám pomohla s balením aj odosielaním. V tomto bode by sme vám radi pripomenuli, že do rozpočtu by ste mali zahrnúť aj náklady na poštovné a balné. Čím viac odmien budete odosielať, tým hlbšie do vrecka si budete musieť siahnuť.

Od skončenia kampane uplynuli už dva mesiace, no pre nás projekt stále pokračuje. 24. januára 2022 sme poslali sľúbených 450 učebníc do knižníc, škôl a kultúrnych inštitúcií po celom Slovensku. Tešíme sa, že učebnica a StartLab tak pomôžu tomu, aby sa tieto zariadenia mohli realizovať ešte viac.
V týchto dňoch prebieha aj komunikácia s kníhkupectvom Martinus o zaradení učebnice do predaja. V priebehu februára by tak mala byť k dispozícii pre všetkých vás, ktorých crowdfunding zaujíma. Dovtedy si môžete pozrieť stručnejšie tipy a návody, ako na to.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň