Daniel Hevier: Škola pre tvoju budúcnosť

Volám sa Daniel Hevier a 50 rokov tvorím pre deti a zároveň ich vzdelávam. Od začiatku pandémie navštevujem online triedy a školy a „učím“ možno aj vaše deti. Rozhodol som sa pre ne - a spolu s nimi - napísať „učebnicu“ pre budúcnosť, do ktorej sa ponoria ako do napínavého príbehu, ktorého hlavnými postavami sú práve ony. Zároveň sa naučia, ako sa učiť, a to nie pre školu, ale pre seba.

Literatúra
Vzdelávanie a veda
Daniel Hevier: Škola pre tvoju budúcnosť
Získaná suma
640 %
32 012 €
z cieľovej sumy
5 000 €
Kampaň bola
úspešná
O projekte

Volám sa Daniel Hevier a som spisovateľ a textár, ktorý aj maľuje a skladá vlastné pesničky. Vydal som okolo 100 kníh, z toho 60 pre deti a mládež (najnovšie je to fantasy sága Chymeros, humorné diktáty Heviho Diktátor alebo Deti pre budúcnosť). Napriek tomu, že mám 65 rokov, som stále tým chalanom vo veku vašich detí. (Kvôli nim som sa naučil rapovať a zavŕtal sa do Minecraftu.) Moja trojitá kvalifikácia žiaka, rodiča i učiteľa ma posmelila v tom, aby som sa pokúsil prispieť k zmene nášho školstva. Učím, systematicky, hoci mimo systému, už vyše 40 rokov. Mojimi prvými žiakmi boli moji spolužiaci, neskôr pribudli Rómovia, autisti a deti so špeciálnymi potrebami, mimoriadne nadané deti, maturanti, vysokoškoláci i samotní učitelia.

Za roky spisovateľskej existencie som prebrázdil Slovensko odhora dolu a navštívil stovky škôl a tisícky detí. Som presvedčený, že vaše/naše deti sú geniálne a mimoriadne, a našou úlohou je nepokaziť im detstvo vlastnou nešikovnosťou a ťarbavosťou. Pretože detstvo je trenažérom i štartovacou plochou na ten najkrajší (vz)let – do života a do budúcnosti. Učím vaše/naše deti a zároveň sa od nich učím, a preto som si udelil hrdý titul učižiak. Teraz im ponúkam „učebnicu“, na ktorej pracujem niekoľko rokov Škola pre tvoju budúcnosť s podtitulom Nauč sa učiť sa pre seba.

O situácii dnešných dní

Situácia, v ktorej sme sa všetci ocitli, vaše deti, ich učitelia i vy, rodičia, nám ukázala, že naše vzdelávanie je absolútne nepripravené na budúcnosť, ktorá sa začala už včera. Od marca minulého roku deň čo deň navštevujem online nejakú triedu a „učím“ vaše deti. Rozhodol som sa pre ne - a spolu s nimi - napísať „učebnicu“ pre budúcnosť, do ktorej sa ponoria ako do napínavého príbehu.

Bude to niečo medzi počítačovou adventúrou, Minicraftom, hľadaním pokémonov, fantasy seriálom alebo komiksom. Mojimi kolegami v tejto škole budú Albert Einstein, Pipi Dlhá Pančucha, Aristoteles, Steven Jobs, Lisa a Bart Simpsonovci či majster Yoda zo Star Wars.

Vaše deti sa ocitnú uprostred fascinujúceho príbehu poznávania a skúmania tohto sveta. Viac ako vybrané slová či slovné príklady nás budú zaujímať stratégie života, spolupráca v tíme, kritické skúmanie faktov, narábanie s financiami, vzťahy, sebaobrana proti šikane, životný time managment, pestovanie vytrvalosti... Chcem inšpirovať deti, aby sa naučili kreatívnemu mysleniu, flexibilite, zvládaniu zmien a v konečnom dôsledku, aby si našli svoje miesto vo svete.

Aký je náš manuál

Priekopník informatiky, profesor Juraj Hromkovič (ETH Zurich, Švajčiarsky federálny technologický inštitút) sa vyjadril, že naše učebnice majú závažný nedostatok: nie sú robené tak, aby sa z nich mohli učiť deti samy, bez réžie učiteľa. Ja k tomu pridám ďalší deficit: vzdelávacie obsahy sa robia bez účasti detí a mladých ľudí. Preto sa ich permanentne pýtam, čo sa chcú naučiť, čo chcú vedieť, čo by v živote chceli robiť. A verte, že deti to vedia pomerne jasne (alebo to aspoň intuitívne cítia.) Preto chcem úzko spolupracovať aj s vašimi deťmi, ktoré sa tak môžu stať mojimi konzultantmi, poradcami, mentormi alebo aj oponentmi a hodnotiteľmi.

Naša kniha je viac manuálom ako učebnicou. Papierová forma slúži ako základ, z ktorého budú vyrastať ďalšie aktivity a ďalšie technológie (internet, You Tube, Facebook, QR kódy, Instagram, mobily a i.) Ale za najdôležitejšie pokladám, že vykročia z knihy priamo do reality, do života, do svojej rodiny, do prírody, na ulicu či na ihrisko.)

Deti dostanú možnosť účinkovať v RPG, rolovej hre, v ktorej môžu hrať samého seba ako dieťa, na ktoré čaká a ktoré potrebuje budúcnosť. Spoločne budeme určovať, čo by sa chceli v tejto škole budúcnosti naučiť. Nevieme, čo nás v najbližších týždňoch a mesiacoch čaká, ale jedno je isté: budúcnosť - aj tá blízka - bude ešte zložitejšia a komplikovanejšia ako doteraz. Naša Škola pre tvoju budúcnosť chce pomôcť vašim deťom, aby boli v živote úspešné a šťastné. Ďakujeme za vašu podporu.

Na čo bude použitá vaša podpora

Vaša podpora bude v prvom rade použitá na prípravu a vydanie knihy Škola pre tvoju budúcnosť. Bude mať formát cca A5 (ako školský zošit), bude v tvrdej väzbe (aby vydržala dlhodobé zaobchádzanie) a bude mať cca 200 strán.

Vek adresáta je od 8 rokov (približne) do 14 rokov (tiež približne). Ilustrovaná bude čiernobielymi obrázkami, grafmi, stripmi, fotografiami, kolážami, memečkami, jednoducho vizuálnou formou, ktorá je blízka dieťaťu alebo mladému dospelému.

Podľa predbežnej kalkulácie by sme pri náklade 1000 kusov dokázali pripraviť a vytlačiť túto knihu za 5 EUR, t.j. spolu 5000 EUR (v tom je tvorba ilustrácií, grafická úprava, jazyková redakcia, skenovanie ilustrácií, reklama, vytlačenie a doprava z tlačiarne. Honorár za napísanie knihy si nebudem uplatňovať.)

Ak sa nám podarí vyzbierať viac ako cieľovú sumu

Ak sa nám podarí vyzbierať vyššiu sumu, budeme môcť, samozrejme, vytlačiť oveľa viac exemplárov. Okrem toho by sme chceli ku knihe vydať pracovný zošit, kolekciu zábavno-kreatívnych úloh, plagát, mapu budúcnosti personalizovanú pre konkrétne dieťa alebo to, čomu deti hovoria „merč“ a čo poznáme ako merchandesign (tričká zvláštneho druhu, o ktorých zatiaľ nechceme hovoriť, zápisník-zápasník).

Ak by sa nám podarilo vyzbierať ešte vyššiu sumu, ako je vyššia suma, radi by sme ju venovali práve vašim deťom – vo forme knihy ich literárnych a výtvarných prác, v prezentovaní ich recitátorského, spíkerského, speváckeho, hudobného, tanečného či youtuberského talentu na našom youtubáckom kanáli.

Možno nám vaša podporu umožní vytvoriť chatbota či aplikáciu, ktorá posunie naše aktivity na vyšší technologický level.

Učím vaše/naše deti a zároveň sa od nich učím, a preto som si udelil hrdý titul učižiak. Teraz im ponúkam „učebnicu“, na ktorej pracujem niekoľko rokov Škola pre tvoju budúcnosť s podtitulom Nauč sa učiť sa pre seba. 

Harmonogram

V týchto týždňoch prebieha komunikácia s deťmi po celom Slovensku, ba aj v zahraničí, aby si sami určili, čo sa chcú (na)učiť. Môže medzi ne patriť aj Vaše dieťa, a to bez ohľadu na to, či našu aktivitu podporíte alebo nie. Naša základňa je zatiaľ na Facebooku v skupine Deti pre budúcnosť a na internetovej stránke www.chymeros.sk. Okrem toho robím online stretnutia cez ZOOM či Teams, kde sa s deťmi rozprávam, počúvam ich, povzbudzujem ich, dávam im výzvy a inšpirácie a ponúkam im spoluprácu. Po tejto prípravnej fáze vydáme knihu Škola pre tvoju budúcnosť.

Chceli by sme ju vydať k 1. júnu, Medzinárodnému dňu detí. Medzitým rozbehneme komunikáciu na Instagrame, prípadne Tik Toku a uverejníme videá na You Tube a podcasty. Ale vydaním knihy sa nič nekončí, iba začína. Kniha v rukách vášho dieťaťa by sa mala stať štartérom, ktorý odštartuje jeho cestu do budúcich dní. Preto až do konca tohto roku budem vaše deti motivovať, zadávať im tvorivé aktivity, poskytovať im spätnú väzbu, oceňovať formou certifikátov a uznania.

Som si vedomý, že je to náročný projekt a sám by som ho nezvládol. Mám však okolo seba veľa pomocníkov, partnerov, dobrovoľníkov, mladých ľudí. Sme pripravení odovzdať svoje schopnosti a sily vašim deťom, pretože sú to v konečnom dôsledku deti nás všetkých, deti našej blízkej budúcnosti.

Ďakujem vám za podporu

Odmeny

Odmenou mi bude dobrý pocit

Páči sa vám projekt, za vašu podporu nič nečakáte, chcete iba prispieť ľubovoľnou sumou. Ďakujeme

Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
20

kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora a s vloženým motivačným odkazom pre čitateľa

Doručenie: koniec júna 2021
2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
35

2 knihy Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora a s vloženým motivačným odkazom pre čitateľa v každej knihe

Doručenie: koniec júna 2021
3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
50

3 knihy Škola pre tvoju budúcnosť s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna 2021
3x kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora + originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Hevi

3x kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora + originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Hevi

Minimálna výška príspevku
100

originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Heviera + 3 knihy s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna / júl 2021
7x kníh s osobným venovaním + video návšteva vo vašej rodine a rozhovor s vaším dieťaťom cez Skype + ďalšie odmeny

7x kníh s osobným venovaním + video návšteva vo vašej rodine a rozhovor s vaším dieťaťom cez Skype + ďalšie odmeny

Minimálna výška príspevku
300

Portrét vášho dieťaťa z ruky Daniela Heviera podľa dodanej predlohy v autorskom ráme DH vo formáte A5 + video návšteva vo vašej rodine a motivačný rozhovor s vaším dieťaťom + 7 kníh s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna / júl 2021
Videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 hodiny v triede vášho dieťaťa + ďalšie odmeny

Videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 hodiny v triede vášho dieťaťa + ďalšie odmeny

Minimálna výška príspevku
400

7 kníh Škola pre tvoju budúcnosť pre darcu s podpisom autora + videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 vyučovacej hodiny v triede, do ktorej chodí vaše dieťa + originálny zarámovaný farebný obrázok vášho dieťaťa podľa dodanej predlohy vo formáte A4 z ruky Daniela Heviera

Doručenie: kniha v júni, ostatné odmeny v júli, návšteva školy v septembri 2021
Mimoriadna odmena - vystupuj v mojej knihe

Mimoriadna odmena - vystupuj v mojej knihe

Minimálna výška príspevku
50

Ak máte tvorivé, zvedavé, dynamické, vymýšľavé, hoci niekedy problematické dieťa, sem s ním! Môže vystupovať v mojej knihe ako postava buď pod svojím menom alebo pod fantazijným nickom. Bude graficky upravená (môže byť aj vo fantasy kostýme) podľa fotografie, ktorú nám dodáte. A samozrejme - bude uvedená v tiráži knihy ako náš konzultant a partner. Pošleme vám tri knihy, aby ste mohli jednu darovať niekomu, kto si nemôže dovoliť kúpiť si ju. Tešíme sa na spoluprácu!

Doručenie: pred začiatkom prázdnin 2021
Odmena pre dospelého, ak nechcete pre deti

Odmena pre dospelého, ak nechcete pre deti

Minimálna výška príspevku
400

Online návšteva vo vašej domácnosti, motivačný rozhovor + 3 knihy Škola pre tvoju budúcnosť + kolekcia kníh a CD Daniela Heviera + príbeh vašej kariéry a úspechu na základe interview uverejnený v knihe

Doručenie: koniec júna / júl/august 2021
Portrét vášho dieťaťa

Portrét vášho dieťaťa

Minimálna výška príspevku
50

Špeciálna odmena pre tých, ktorí by chceli mať spomienku na našu spoluprácu ešte dlho po skončení kampane a vydaní knihy. Podľa dodanej fotografie nakreslím portrét vášho dieťaťa s jeho menom a mojím podpisom tak, ako som to urobil s mojim autoportrétom, keď som bol tretiak. A pravdaže, k tejto odmene patrí aj výtlačok knihy Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora.

Doručenie: v priebehu prázdnin 2021
Novinky

List pre vaše dieťa

Update #19, 21.10.2021

Vážení podporovatelia, posielam list pre Vaše dieťa, účastníka mojich aktivít Škola pre tvoju budúcnosť. Píšem v ňom o dôvodoch zdržania a dávam informácie o ďalšom napredovaní. Našou platformou okrem mailovej pošty je aj skupina na Facebooku:https://www.facebook.com/groups/1220443778406723 

S pozdravom Daniel Hevier, autor

Vysvetlenie k distribúcii knihy

Update #18, 03.08.2021

Milí priatelia a podporovatelia! Pociťujem potrebu vysvetliť Vám, prečo sme ešte neposlali knihu Škola pre tvoju budúcnosť, ktorej vydanie ste podporili. Keď som sa pred časom uchádzal o Vašu podporu, všetko bolo jasné a jednoduché. Pokúsime sa zozbierať 5000 EUR a vydáme knihu. Lenže potom sa všeličo zmenilo (toto „učím“ aj deti v knihe, že musia byť pripravené na rýchle a nečakané zmeny v živote, preto by si mali osvojiť aj iné znalosti, ako ich učí súčasná škola). Do istej miery ste to „skomplikovali“ Vy, a tak máte účasť na tomto meškaní. Ja viem, znie to pomerne drzo, ale skúsim to vysvetliť: prestavte si stavebníka, ktorý si ide postaviť jednoduchú chatku s rozpočtom, ktorý má k dispozícii. Lenže potom mu pristane na účte 6 x vyšší obnos, a on nielenže môže, ale aj MUSÍ prehodnotiť svoj stavebný plán. Musí vykopať hlbšie základy, pristaviť niekoľko miestností, pridať poschodie, nahradiť strechu kvalitnejšou, dokonca môže aj vykopať studňu. Niečo podobné sa stalo aj nám. Vaša nečakaná a mohutná podpora nás zaväzuje, aby sme jednoduché vydanie knihy rozšírili na naozajstný príbeh a dobrodružstvo, ktoré sa pre Vaše deti začne ešte pred samotným vydaním knihy a bude pokračovať dlho po ňom. Pred časom poslal sprievodca knihou Fictus Fabulus lístok Vašim deťom (dúfam, že ste ho dostali), založili sme facebookovú súkromnú skupinu https://www.facebook.com/groups/1220443778406723, (pre tých, ktorí Facebook nemusia, bude Instagram alebo iné komunikačné cesty), mal som vyše dvojhodinový online rozhovor s polstovkou prihlásených detí prostredníctvom ZOOMu a budeme v týchto aktivitách pokračovať. Dnes je ale všetko rozbehnuté, a tak môžem oznámiť, že kniha začne k Vám prichádzať v priebehu septembra. To už budete naspäť z prázdnin a dovoleniek, a tak sa nám nebudú vracať z pošty neprebraté zásielky. Verím, že toto zdržanie zoberiete s pochopením, pretože prispeje k ešte lepšiemu prežívaniu nášho spoločného dobrodružstva. S pozdravom a vďakou Daniel Hevier (v zastúpení Fictusa Fabulusa).

Už sme aj na Facebooku.

Update #17, 08.07.2021

Vážení rodičia a podporovatelia, včera sme mali online hovor s vašimi deťmi, ktoré dostanú knihu Škola pre tvoju budúcnosť. Prišlo ich asi 50 (aj s rodičmi) a strávili sme dve hodiny úžasného multirozhovoru. Výsledkom je, že sme sa rozhodli založiť skupinu na Facebooku a následne aj na Instagrame, aby sa deti mohli lepšie vyjadriť a prezentovať. Posielam vám link na Facebook. Keďže je to uzavreté súkromná skupina, kde sa nemôže dostať nikto cudzí, musím vás po vašej žiadosti osobne odsúhlasiť, čo urobím veľmi rád. Teším sa na ďalšie intenzívne stretnutia: https://www.facebook.com/groups/1220443778406723

Pozvanie na video hovor s vašimi deťmi

Update #16, 03.07.2021

Vážení podporovatelia, milé deti, kým dostanete našu knihu do ruky, chceme sa poznať aj osobne - teda aspoň cez ZOOM. Pozývam vás na stretnutie so mnou dňa 7. 7. 2021 o 7 hodine večer (čiže o 19 hod.) Zapamätajte si tieto tri sedmičky! Viem, že  mnohí budete na prázdninách a dovolenkách, ale ak nestihnete toto stretnutie, o nič neprídete, pretože sa stretneme ešte aj inokedy. Teším sa na vás, rodičia a deti. S pozdravom Daniel Hevier v zastúpení Fictusa Fabulusa.
A teraz to najdôležitejšie: LINK na ZOOM:

Daniel Hevier is inviting you to a scheduled Zoom meeting.
Topic: Škola pre tvoju budúcnosť
Time: Jul 7, 2021 07:00 PM Europe/Bratislava

Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/88693443637?pwd=RlR2dW9aZnd3emRHUlRZcFNsUXhlZz09

Meeting ID: 886 9344 3637
Passcode: 873265

Dobrodružstvo pokračuje.

Update #15, 29.06.2021

Vážení rodičia a podporovatelia, kniha Škola pre tvoju budúcnosť, ktorú ste láskavo podporilo, sa už blíži k finalizácii. Chcel som do nej zakomponovať ešte najnovšie udalosti a zmeny a zároveň ju uviesť niekoľkými aktivitami a úlohami pre budúcich čitateľov. Takto si deti uvedomia jej "neobyčajnosť", to, že nejde o knihu na jednorazové prečítanie, ale o dlhodobý manuál na život. Prihováram sa im cez postavu Fictusa Fabulusu a podľa veľkého ohlasu deti túto hru prijali. Ešte pred samotným doručením knihy na vaše adresy sa vašim deťom prihovorím niekoľkými mailami a aj online videohovormi. Kniha samotná vyjde v priebehu prázdnin a vopred sa s vami spojíme, aby sme mali istotu, že budete na uvedenej adrese a že si ju budete môcť vyzdvihnúť. V prílohe posielam list Fictusa Fabulusa pre vaše deti, prosím, aby ste im ho odovzdali. Želám vám šťastný nástup na prázdniny a dovolenky. Teraz sa budete stretávať častejšie. Daniel Hevier

Vysvetlenie k fotografiám

Update #14, 18.05.2021

Milí priatelia, vidím, že musím k môjmu predošlému statusu podať vysvetlenie. Crowdfunding je založený na tom, že podporovatelia podporujú projekt (v našom prípade vydanie knihy Škola pre tvoju budúcnosť) a za túto podporu dostanú odmenu. Vejár odmien bol publikovaný na našej stránke. Boli odstupňované podľa sumy odmeny a prejavia sa knihou, knihami, obrázkami a ďalšími pridanými benefitmi. Jedna odmena v cene 50 EUR bola taká, že podporovateľ si mohol objednať účasť svojho dieťaťa priamo v knihe formou fotografie, ktorú graficky stvárnim. Túto možnosť si zvolilo niekoľko z vás a ja som ich v predošlej pošte vyzval, aby poslali čím skôr fotku dieťaťa, aby som ju mohol čím skôr zapracovať do knihy. Keďže projekt je už uzavretý, nemôžeme prijímať ďalšie vaše žiadosti o tento druh odmeny. Som však presvedčený, že s vami a s vašimi deťmi budeme naďalej spolupracovať, a tak sa zaiste nájdu ďalšie príležitosti, aby sme vaše dieťa zapojili do našich aktivít a dali mu možnosť prezentovať svoju osobnosť a talenty. Ďakujem za pochopenie, s pozdravom Daniel Hevier

Prvá pošta pre vaše dieťa

Update #13, 15.05.2021

Milí priatelia, čakáme na oficiálne uzavretie kampane zo strany Startlabu. Knihu sme sa zaviazli poslať Vám do konca júna, ešte pred prázdninami. Zatiaľ kreslím a graficky spracúvam fotografie vašich detí a zároveň čakáme na niekoľkých oneskorencov, ktorí ešte fotografiu neposlali. Aby vaše deti už mohli vstúpiť do príbehu, posielame všetkým v týchto dňoch korešpondenčný lístok so správou, že boli vybrané ako "deti pre budúcnosť", ktoré potrebuje naša planéta. Lístok dostanete na meno, ktoré ste uviedli v podpore, prosím, odovzdajte ho dieťaťu. Správa je napísaná zrkadlovým písmom, aby ju adresát musel vylúštiť. Deti určite prídu na to, že sa dá prečítať pomocou zrkadla, keby potrebovali vašu pomoc a našepkanie, prosím, pomôžte im rozlúštiť túto poštu. Odosielateľ tejto šifry je Fictus Fabulus (moje fantasy alter-ego), ktorý bude aj sprievodcom knihy Škola pre tvoju budúcnosť. Na lístku je portrét F.F. a adresa, na ktorú môže dieťa poslať list alebo obrázok. Takto sa deti zapoja do tohto príbehu ešte predtým, ako dostanú do rúk samotnú knihu. Verím, že ich príbeh vtiahne a zaujme, a tak nadobudnú pocit, že objavovanie sveta je úžasným dobrodružstvom a že život sám je napínavejšia hra ako počítačová adventúra. Je to aj pre mňa veľká výzva, pretože nejde iba o obyčajnú knihu, ale o celý príbeh, ktorý vstupuje do života vašich detí a možno aj vás, ich rodičov. Teším sa, že sme sa našli. S pozdravom Fictus Fabulus (Daniel Hevier) P.S. Takto sme na petržalskej pošte poslali prvých 500 korešpondenčných lístkov. Všetky som vlastnoručne podpísal a prešli mojimi rukami.

Koniec, ktorý je začiatkom

Update #12, 08.05.2021

Milí priatelia, kolegovia, spojenci, priaznivci a podporovatelia (a všetko myslím, samozrejme, aj v ženskom rode.) Pred krátkou chvíľou nám "podporomiera" oznámila, že náš projekt sa skončil. Čísla vidíte na obrázku, ale ja by som chcel upriamiť vašu pozornosť na to najdôležitejšie číslo - 1098 podporovateľov. Veľmi si vážim vašu dôveru a ďakujem za vašu finančnú účasť, povzbudzujúce slová a zapojenie. V najbližších dňoch nás čaká spracovanie adries, logistika, kontakty s vami. Prosím tých, ktorí si ako odmenu vybrali zapojenie svojich detí do knihy, aby nám obratom poslali fotografie. Bez nich nemôžeme knihu uzavrieť. V krátkom čase vás budem informovať o ďalších krokoch. Zatiaľ vám želám(e) pekné a slnečné májové dni.Daniel Hevier + tím


ŠTYRI DNI

Update #11, 03.05.2021

Drahí priatelia, naši podporovatelia. Máme 4 dni do ukončenia projektu. V takejto situácii burcujú žiadatelia, aby ste oslovovali svojich známych, aby sa dospelo k okrúhlemu číslu sumy alebo podporovateľov. My to nebudeme robiť, pretože sme vďační za všetko, čo sme dosiahli vďaka vám. Naozaj nie je dôležité, či budeme mať 1000 podporovateľov (aj keď to pekne vyzerá) a či dosiahneme sumu 30000 EUR alebo, ako v tejto chvíli, 27. 784. S obrovskou vďakou prijímame každé euríčko a keď som sa dozvedel, že prispeli aj samotné deti (zo svojej pokladničky), to ma už takmer rozľútostilo :-) Dôležitejšie je iné: aby sa toto naše spojenectvo a sila, ktorú sme vytvorili, nerozplynula do vzduchu, aby sme už na seba nezabudli. Moja kniha by sa mala začať práve vtedy, keď ju dieťa dočíta, mala by vstúpiť do jeho života a pomáhať mu v osobnom raste. Chcem poprosiť všetkých, ktorí si vybrali za odmenu účasť dieťaťa v knihe, aby mi obratom poslali jeho fotku/fotky, aby som ich mohol graficky stvárniť a zasadiť do príbehu. Ďakujem za to, že ste. Daniel Hevier, učižiak 

Všimol si nás - teda najmä vás, milí podporovatelia, aj tento web.

Update #10, 26.04.2021

https://www.startitup.sk/chcel-vyzbierat-5-tisic-eur-slovaci-vsak-na-jedinecny-projekt-daniela-heviera-poslali-uz-viac-ako-21-tisic-eur/

Rozhovor v "N-ku" aj o Škole pre tvoju budúcnosť

Update #9, 23.04.2021

Daniel Hevier: Stačí, aby dospelí deťom nezavadzali

Daniel Hevier. Foto - archív N
Daniel Hevier. Foto – archív N

Známy spisovateľ vysvetľuje, čo mu prekáža na dnešnom vzdelávaní detí v škole, prečo mu neprekáža internet, mobily ani počítače v ich rukách a prečo sa rozhodol napísať neučebnicu, ktorá ich má naučiť dôležité veci.

Zvládate pandémiu korony, ktorá je tu už viac ako rok?

Osobne ju zvládam lepšie ako spoločnosť všeobecne. Z hľadiska svojej profesie som totiž doma v karanténe takmer celý život. Navyše od začiatku pandémie, teda od marca minulého roka, ma začali pozývať rôzne školy a triedy na svoje online vyučovanie. Teším sa, že dostávam možnosť inšpirovať deti. Buď preberáme dohodnutú látku, alebo sa len voľne rozprávame. A vo voľnom čase píšem, maľujem, skladám, robím nové knihy a projekty.

Čiže žiadne úzkosti z toho, čo nás čaká?

Nie, lebo sa riadim tým, že čo má prísť, to príde, nech by som sa akokoľvek bránil. Samozrejme, nijako to zlu neuľahčujem, a tak poctivo nosím respirátor či rúško, dokonca sa hádam s ľuďmi, ktorí to ignorujú a dýchajú mi na chrbát napríklad v rade na pošte. Pravidelne sa chodím dať testovať, som už aj zaočkovaný prvou dávkou a vyhýbam sa davom. Ťažšie som znášal len to, že som dlho nemohol chodiť do kníhkupectiev, keďže boli zatvorené.

Všimli ste si na deťoch, ktoré učíte online, niečo zvláštne?

Áno. Sú opustenejšie, zraniteľnejšie a atakovanejšie, než som si myslel. Na druhej strane vnímam aj to, že masovo pribúdajú učitelia, ktorí chcú konečne učiť inak – lepšie a hlbšie. Tento proces sa už nebude dať zastaviť.

Trápi ma však, že sa roztvárajú nožnice medzi tými, čo sa počas lockdownu vzdelávať mohli, a tými, čo boli bez šance, lebo nemajú doma vhodné podmienky, počítač či internet. Tento sociálny aspekt je smutný, ešte smutnejšie však pre mňa je, že niektoré dieťa sa aj mohlo vzdelávať, a aj tak to nerobilo.

Máte 65 rokov, na konte okolo sto kníh a desiatky textových hitov pre skupinu Team. Keby ste si vyložili nohy, vyžili by ste v pohode z honorárov a tantiém?

Ale áno, veď už poberám aj penziu. Dôchodok mám slušný, nad priemerom. Toľko som ani nečakal, veď som bol značnú časť života na voľnej nohe. Zrejme sa mi oplatilo poctivo odvádzať dane aj odvody. O peniaze som sa však nikdy výrazne nestaral, zaujíma ma len to, aby som mal na knihy a na bežnú životnú prevádzku.

Pamätám si, ako ste dlho boli na Facebooku a potom ste nadlho zmizli, aby ste sa zase objavili. Raz ste mi spomínali, že ste odišli, lebo vám liezla na nervy úroveň diskusií a zloba. Vrátili ste sa, lebo bez Facebooku dnes nie je možné adekvátne propagovať svoju prácu?

Vrátil som sa, lebo som sa už vyliečil z facebookovej závislosti. Od Facebooku som bol taký závislý, že som sa každý deň púšťal do zbytočných a jalových hádok. Niežeby som občas neuletel aj dnes, ale skôr to už beriem ako komunikačný nástroj. A áno, v čase pandémie je to aj dobrá vec na predaj kníh, keďže kníhkupectvá nefungovali, predávalo sa mi tam len zopár kusov mesačne.

A keďže pripravujem takzvanú neučebnicu pre deti s názvom Škola pre tvoju budúcnosť, potrebujem komunikovať priamo s nimi aj ich rodičmi tak, aby som vedel, čo všetko tam chcú mať. Robím si tak rôzne prieskumy a štatistiky, aké hodnoty preferujú, čo potrebujú vedieť, aké talenty majú a podobne. Bez takejto interakcie by kniha nemohla vzniknúť.

Rypák by sa možno spýtal, či vôbec môže 65-ročný dedko rozumieť detskej duši. Iná vec je, že zo sto kníh, ktoré ste napísali, bolo až 60 venovaných práve deťom.

Mojou výhodou je, že som na rozdiel od mnohých učiteľov a rodičov nezabudol, aké je to byť dieťaťom. Dospelí sa v istom veku zbláznia a všetko detské sa z nich vytratí. Ja mám v sebe dodnes intenzívne pocity a spomienky na to, čo som mal ako dieťa rád, čoho som sa bál, čo som nenávidel, čo som miloval, za čím som plakal a tak ďalej.

K tomu pripočítajme moju celoživotnú skúsenosť s deťmi, keďže pre ne nielen píšem, ale sa s nimi aj stretávam a rozprávam v školách či na besedách. A mám aj tri vlastné deti. Som už dokonca vo veku, keď ma ako deti počúvali rodičia dnešných detí. Mám teda odchovaných viac generácií.

Jasné, nespolieham sa len na tieto insitné skúsenosti, ale čítam aj veľa odbornej literatúry, výskumy psychológov, skúsenosti učiteľov, neurológov, dokonca kriminalistov. To všetko dokopy mi poskytuje trúfalosť, že ešte mám deťom čo odovzdať.

Napísať neučebnicu o tom, ako žiť svoj život, znie marketingovo dobre, ale v konečnom výsledku to aj tak bude čosi ako učebnica. Problém je, že tých je na trhu veľa vrátane zlých. Prečo by vaša mala byť iná a lepšia?

Nemám v sebe tú drzosť, aby som tvrdil, že som vymyslel niečo prevratné, ale faktom je, že väčšina dnešných učebníc má za cieľ byť komunikačným nástrojom medzi učiteľom a dieťaťom. Lenže čo je obsahom? Práve to, čo sa tam rozhodnú dať dospelí. Dajú to tam z pozície „veď len my vieme, čo ty, hlúpe a nevyvinuté dieťa, máš vedieť“.

Ja na to idem inak. V prvom rade sa pýtam detí, čo by sa chceli naučiť. Jasné, žiadne mi neodpovie, že sa chce naučiť vybrané slová či zlomky, ale tie veci sa tam dajú zakomponovať tak, aby sa to naučilo. Pýtam sa preto menších aj väčších detí na všetko možné a pekne mi vychádza, čo potrebujú.

Čo konkrétne teda žiadali napríklad staršie deti?

Jeden maturant mi povedal, že by sa chcel naučiť piť tak, aby potom nevracal, aby mu nebolo zle. Na prvý pohľad je to vulgárna, rebelská a priam nemiestna požiadavka. Lenže psychológ mi vysvetlil, že je to naopak – v skutočnosti ide o zrelé uvažovanie. Maturant totiž vie, že už má možnosť piť alkohol, a tak chce vedieť, ako to robiť tak, aby mal nad sebou kontrolu.

Iné deti chceli vedieť, ako sa ubrániť agresorovi, keď ich niekto šikanuje fyzicky alebo na internete. Niektoré sa pýtali, či sú bitcoiny podvod alebo budúcnosť. A padli aj otázky typu, aké povolania si majú vybrať, keď väčšina z tých profesií, ktoré budeme potrebovať v modernej spoločnosti, dnes ešte neexistuje.

Odvolávate sa aj na profesora Juraja Hromkoviča zo Švajčiarskeho federálneho technologického inštitútu, ktorý tvrdí, že naše učebnice majú obrovský problém – nie sú robené tak, aby sa z nich mohli učiť deti samy bez učiteľa.

Presne tak, vôbec nie sú písané tak, aby sa z nich mohli učiť deti samy pre seba. Pozorovaním som si uvedomil, že dieťa sa pritom dokáže naučiť všetko, čo len chce – názvy dinosaurov, ale aj Minecraft. Vyberá si to, čo ho baví, aké knihy a iné zdroje ho zaujmú. A ak sa dokáže naučiť všetko, prečo by sa nedokázalo naučiť žiť? Napríklad aj podľa mojej knihy.

Stačí pritom využívať a aktualizovať momenty, o ktorých deti vedia. Keď uviazne loď v Suezskom prieplave, dá sa to využiť ako príbeh samotného dieťaťa – aj ono predsa môže mať v živote chvíle, keď sa cíti zaseknuté. A rovno môžeme preberať, či a s akými technikami sa s tým dá pohnúť.

Rovnako vieme vyťažiť z víťazstva Petry Vlhovej a z toho, že vymenila svojho trénera, prípadne z toho, že Sagan práve nevyhral preteky. Dá sa to aplikovať na zemepis, fyziku, dejepis aj matematiku. Výhodou je, že dieťa sa to chce učiť bez ohľadu na to, či za to dostane známku.

Príčetní rodičia vedia, že ich deti sa učia pre seba, nie pre známky. Problém je, že známky ovplyvňujú celý systém vrátane prijímania na stredné a vysoké školy. Je teda nastavený tak, že podstatná je dobrá známka, nie to, či žiak téme naozaj rozumie. Kto by chcel mať doma kreatívneho štvorkára, keď okolie mu vnucuje, že je hlúpy a neschopný?

Preto je súčasťou mojej misie aj výchova rodičov. Tí by si tiež mali sadnúť do pomyselných školských lavíc a učiť sa, ako byť dobrými rodičmi. Niežeby na to existoval manuál, ale táto potreba visí vo vzduchu.

Súhlasím, že veta „učíš sa pre seba a svoj život, nie pre známky a školu“ sa stala prázdnou floskulou, ktorej neverí ani rodič, ani dieťa. Všetko je totiž nastavené na známky a testovania, mení sa to len pomaly. Až pandémia a online vyučovanie ukázali, koľko balastu a zbytočných detailov sa deti musia učiť.

Na to sme tu však my, inovátori, ktorí máme metodiky aj stratégie, ako to zmeniť. Chceme pomôcť a osobne si myslím, že teraz je na to priaznivý čas. V školstve je už fakt veľa ľudí, ktorí by chceli veci robiť inak a lepšie.

Veľa sa hovorí o tom, že deti treba učiť pútavou a zážitkovou formou. Nič proti tomu, ale nenesie to v sebe aj riziká? K vzdelávaniu totiž musí patriť aj dril a námaha. Isté veci sa jednoducho treba naučiť. Zaujíma sa niekto o hranicu medzi oboma formami?

Toto je veľmi dobrá a kompetentná otázka. Hranica spočíva v nasledovnom – ak dieťa v niečom vidí zmysel, dril a odriekanie podstúpi dobrovoľne a s radosťou. Krásne to vidieť u športovcov – chceš byť Messim či Saganom? Potom vieš, že k tomu patrí aj tvrdý tréning, na ktorom si neraz poplačeš.

Inými slovami, ak chceme, aby sa deti s radosťou učili vybrané slová, vzorce z chémie či definície z matematiky, musíme im ukázať zmysel. Musia vedieť, na čo konkrétne sa im to zíde. Lenže dnes neraz vedia len to, že sa im to zíde presne raz – v teste, ktorý robia na známky. To nemá hĺbku, to ich nijako nemotivuje.

Látka v škole by mala byť iba zámienkou na to, aby sa každý žiak naučiť žiť a rozumieť svetu okolo neho. To sa mu dá vysvetliť tým, že chceme, aby sa v živote naučil prekonávať prekážky. Deti pritom rady vyhľadávajú prekážky, veď si všimnite, koľko sa dokázali naučiť bez nás. Koľko vecí ovládajú, hoci sme ich od nich vôbec nevyžadovali. Z toho vyplýva, že nejaká základná škola pre ne musí byť doslova hračka.

Inými slovami, každá jedna látka v škole sa dá vysvetliť tak, aby jej deti rozumeli v praxi, ktorá ich stretne – fyzika, matematika či chémia napríklad na to, ako funguje auto, ako sa stavajú domy, že domácnosť funguje ako malá firma s ekonomickými zákonitosťami, že čítanie a literatúra nás učia rozmýšľať a písanie rukou v nás rozvíja psychomotorické schopnosti a mozgovú aktivitu vôbec.

Sú dnešné deti iné, alebo je to fráza?

Sú rovnaké ako my. A zároveň odlišné. Vo svojej podstate sú približne rovnaké deti všetkých generácií. Menia sa len rekvizity a vonkajšie okolnosti. Každé dieťa však chce byť dospelé, akceptované, milované, chce si získať úctu, rešpekt a ocenenie, chce mať priateľov, chce si nájsť lásku.

Že dnešné deti majú k dispozícii iné technológie, než aké sme mali my, že inak trávia voľný čas? To je práve skvelé. Počítače aj mobily sú predsa úžasné veci. A múdri učitelia ich bez problémov zapájajú do vyučovania. Bežne som žiakom zadával úlohu, aby napísali niekomu esemesku, v ktorej bude uplatnené aktuálne učivo, prípadne aby niekomu zavolali a povedali niečo o štúrovcoch.

Ako ich zaujať štúrovcami?

Ja som sa žiakov spýtal, či poznajú nejakých raperov. Začali mi menovať všetkých možných, a tak som im povedal, že prvými slovenskými rapermi boli práve štúrovci. To samo osebe ich zaujalo, a tak už nebol problém im ukázať, že rap a štúrovská poézia majú naozaj veľa spoločného.

Rovnako ich viem priviesť k Eposu o Gilgamešovi, o ktorý by inak nezakopli. Na začiatku sa ich spýtam, akých rôznych superhrdinov poznajú. Keď ich vymenujú, poviem im, že prvým superhrdinom, z ktorého vyšli všetci ostatní, bol práve Enkidu zo spomínaného eposu.

Pointou je teda vždy začať tým, čo dieťa naisto zaujíma, a od toho ho doviesť k novým veciam?

Presne tak. Využiť sa dá akýkoľvek príbeh či zážitok dieťaťa v rodine. Má doma chorého psíka? Od toho sa viem odpichnúť k akejkoľvek látke v akomkoľvek predmete.

Tvrdíte, že všetky deti sú mimoriadne a geniálne, pričom našou úlohou je nepokaziť im to našou nešikovnosťou a ťarbavosťou. Druhej časti rozumiem, ale nie je tá prvá len floskula?

Som presvedčený, že naozaj všetky deti sú geniálne. Veď si vezmite, čo všetko zvládnu už v prvých piatich rokoch života – naučia sa chodiť, stáť, behať, rozprávať, rebelovať, vyjadrovať svoj názor, klásť otázky i odpor. To všetko dokážu ešte pred nástupom na základnú školu. Nie je to úžasné?

Pod genialitou si netreba predstavovať len to, že budú riešiť rovnice ako Einstein, hrať šach s veľmajstrami či písať knihy, ktoré dostanú ceny, ale aj praktické zručnosti. A áno, k nim patrí aj to, že niekto vie geniálne klamať, podvádzať či vyhnúť sa zodpovednosti. Deti sú zázrak a nám dospelým stačí iba nezavadzať. Dajte im do rúk počítač a naučia sa s ním robiť bez toho, aby ste im čokoľvek ukázali. Dajte im do rúk dobrý príbeh a dokážu ho preniesť do svojich životov.

Mnohí rodičia dnes nariekajú, že ich deti celé dni presedia pri počítači a hrajú hry. Akoby za to mohli tie deti.

Ja proti tomu, že deti sedia pri počítačoch, nič nemám. Samozrejme, nemám na mysli to, aby tupo strieľali po druhých v rámci hier, ale to, že existujú zmysluplné programy, ktoré ich veľa naučia. A to je o rodičoch – musia deťom poskytnúť iný obsah, ktorý ich zaujme. Vždy je to o majstrovstve dospelého. Tak sa deti môžu na počítači učiť aj vybrané slová, aj cudzí jazyk, aj chémiu, aj čokoľvek iné. Preto deťom nič pri počítači nezakazujem ani neprikazujem, iba ponúkam.

Podľa vás je naše vzdelávanie nepripravené na budúcnosť, ktorá sa začala už včera. Nebičujeme sa príliš? Poznám mnohých, ktorých vychovali naše školy, aby potom patrili k premiantom kvalitných škôl v zahraničí.

Veľa ľudí je na zahraničných školách, ale aj v živote úspešných nie vďaka našim školám, ale napriek nim. Keby im naše školy poskytli kvalitnejšiu prípravu, boli by ešte úspešnejší. Pozrime sa na našu vedu, literatúru, čokoľvek – nemáme žiadnych nositeľov Nobelovej ceny. Máme len pár kvalitných jednotlivcov, ktorí uspeli napriek systému.

Sme malá krajina. Ak má Nemecko 83 miliónov a Francúzsko 67 miliónov obyvateľov, už z princípu nemôžeme očakávať rovnaké čísla ocenených. Navyše, nie každá krajina je dobrá vo všetkom – Angličania majú v porovnaní s nami nanič hokej, ale oveľa lepší futbal.

Lenže my chceme, aby naše dieťa bolo dobré aj v matematike, aj v slovenčine, aj v cudzom jazyku, aj v telesnej výchove, aj v praktických činnostiach. Inými slovami, chceme vychovať univerzálne a priemerné bytosti. Komunisti na to mali floskulu – všestranne rozvinutá osobnosť.

Ak chce byť niekto dobrý kuchár či policajt, načo doňho hustíme toľko matematiky či zemepisu? Miesto toho, aby sme v ňom podporovali to najlepšie, mu hovoríme – v poriadku, toto ťa baví, ale teraz to utlm, lebo ešte musíš ovládať aj hento. Lenže ono na to kašle, lebo ho to nebaví.

Problém je, že na to, aby ste zistili, v čom to dieťa vyniká a čo ho bude baviť, musí zvládnuť nejaký bazálny základ. Nemôžeme totálne rezignovať na všestrannosť, z ktorej potom vyplynie, kto má na čo talent a čo ho zaujíma. Máme rezignovať na učenie o kultúre, lebo niekto chce byť cestár? Lenže on je najmä človek.

Rozumiem, ale niekedy mám pocit, že nám stále ide o to isté, o čo šlo ešte Jozefovi II. – zgramotniť populáciu, odbremeniť rodičov, aby mohli chodiť pracovať do fabrík, a deti zgrupovať na armádnom princípe do jednotlivých ročníkov. Máme 21. storočie a až dnes akoby sme začali hľadať iný model.

Faktom je, že žiadny človek nie je schopný kapacitne obsiahnuť všetko, čo od neho dnes žiadame. Nie je to v jeho mentálnych ani fyzických silách. Preto musíme dieťaťu už na začiatku férovo povedať napríklad to, že fyzika je síce úžasná veda, ale dotkneme sa jej len okrajovo, aby o nej niečo vedelo, a ak raz bude samo chcieť, vráti sa k nej.

Tým riskujete, že utlmíte záujem každého žiaka o fyziku, hoci ešte nestihol spoznať jej krásy, a žiadny fyzik nám tu už nevyrastie.

Dobrá poznámka, je to na polemiku, často nad rozmýšľam a rozmýšľajú aj iní. Nikdy by som si netrúfol povedať, že treba úplne vyhodiť hociktorý z dnešných predmetov. Viem si však predstaviť syntézu niektorých z nich – napríklad prírodných vied, jazykov a podobne. V mojej „neučebnici“ napríklad navrhujem „zemdejpis“, spojenie geografie s históriou. Vezmime si teraz Rusko a Ukrajinu – ich konflikt sa nedá pochopiť bez vedomostí o geografii (priestor) a histórii (čas).

Akože učiť slovenčinu, angličtinu a povedzme latinčinu ako jeden predmet?

Napríklad. Ako predmet o jazyku všeobecne. Ja som mal latinčinu na strednej škole a dodnes čerpám z jej systematiky – napríklad keď píšem nejaké fantasy a vymýšľam mená alebo názvy.

Čo je inak pre spoločnosť a jednotlivca dôležitejšie? Mať univerzálneho lekára, ktorý vie z každej oblasti ľudského tela trochu, ale vie vytvoriť syntézu, alebo mať špecialistu na ľavé ucho, ktorý si už na pravé ucho netrúfne, lebo je v niečom iné? Samozrejme, že preháňam a zjednodušujem.

A aká je odpoveď?

Že asi potrebujeme aj renesančné bytosti, ktoré vedia veľa o všeličom, aby pokojne mohli debatovať a spájať sa aj so špecialistami. Vrátim sa k dieťaťu – to má byť tvorivé a schopné reagovať na zmeny, má kooperovať, ale zároveň si zachovať svoju integritu a individualitu, nepoužívať vo všetkom chronologický, ale skôr sieťový princíp a podobne. Naozaj by sme sa už mohli vzdať systému, že deti učíme, ako to šlo do radu od praveku po 21. storočie, na ktoré už, mimochodom, neostáva čas.

Prečo sa to nedarí zmeniť?

Okrem iného preto, lebo sa do toho montujú politici, ktorí to nenechajú na odborníkov. Politici si myslia, že ide o systém, ktorý tu bude zabetónovaný ešte aspoň dvesto rokov, a vôbec si nevšimli, že dnes naša istota v čomkoľvek trvá maximálne pár dní až týždňov. Svoj diel na tom nesú aj tí učitelia, ktorých to nenaučili na univerzitách. A potom rodičia. Rodič vie byť veľmi často efektívnym sabotérom všetkých zmien.

Vravíte, že detí sa odmalička treba pýtať, čím chcú byť, a tomu prispôsobiť aj vzdelávanie. Nie je to naivné?

Som presvedčený, že nie. Treba sa ich na to pýtať už v materskej škôlke. Kým zasadnú do lavíc v škole, učiteľ by ich už mal poznať, vedieť, čo ich baví, aké majú talenty, dispozície, hendikepy a podobne. Zásadné je neoddeľovať rodiny a školy od seba. Dnes sa deje, že nadšená učiteľka hovorí deťom o krásach divadla, aby potom doma od rodičov počuli, že herci sú len príživníci, ktorí berú peniaze za nič, kým rodičia drú pri páse.

Najhoršie je, keď učiteľ ničí kreativitu. Deťom dá nakresliť strom, potom pozerá výkresy a dieťaťa sa spýta: „A toto je čo? Modré stromy nie sú!“ A dieťa tak veľmi zahriakne, že už nikdy nenájde odvahu prejaviť sa originálne. Toto je inak prípad, ktorý sa naozaj stal. Učiteľovi by som pritom vedel ukázať množstvo obrazov s modrými stromami a miliónovými hodnotami od svetoznámych maliarov.

Lenže malé dieťa svoje túžby mení – ak vezmem svojho štyri a pol ročného syna, ten už chcel byť vodičom smetiarskeho auta, hasičom, buldozeristom, bagristom a aktuálne chce byť kombajnistom či traktoristom. Do svojich 14 rokov to zmení ešte mnohokrát.

To je v poriadku, aj prognostici hovoria, že v budúcnosti budeme mať mnohí viac povolaní naraz, budeme teda vykonávať viac prác súbežne. Pripravujeme však na to deti? A hoci nie som psychológ, všimnite si, že váš syn síce mení jednotlivé profesie, ale všetky ich spája to, že chce riadiť nejaký stroj. Chce sedieť niekde vyššie, mať vo vlastných rukách volant či páky, a teda prenesene aj svoj život. A na tom sa už dá stavať.

Nemusíme sa fixovať na konkrétne povolanie, ktoré chce robiť dnes, ale práve na abstrakciu, ktorá je v pozadí. Ak chce byť niekto predavačka, dá sa za tým vidieť aj to, že chce byť obklopená ľuďmi, stať sa súčasťou nejakého súkolia.

O svojej neučebnici píšete: „Vaše deti sa ocitnú uprostred fascinujúceho príbehu poznávania a skúmania tohto sveta. Viac ako vybrané slová či slovné príklady nás budú zaujímať stratégie života, spolupráca v tíme, kritické skúmanie faktov, narábanie s financiami, vzťahy, sebaobrana proti šikane, životný time manažment, pestovanie vytrvalosti a podobne.“

Ľudstvo má v sebe zakorenenú túžbu žiť príbehy, účinkovať v nich. Využívam práve to, že deti chcú byť nejakými postavami, hrať ich. Zvolia si, čím chcú byť, a potom riešia jednotlivé úlohy. A hoci ich niektoré možno budú otravovať, urobia to, lebo vedia, že je to súčasť cesty za ich snom, podmienka dostať sa do ďalšieho levelu. Obetujú preto aj svoj voľný čas a pohodlie. A tým, že to dosiahnu poctivo a vlastným úsilím, bude to mať pre ne väčšiu hodnotu ako jednotka v škole.

Samozrejme, knihou to má len začať, nie skončiť. Splniť úlohy dokážu, len ak ju odložia a pôjdu do života, von, medzi ľudí. Učebnicami sa im tak stanú aj ulice, príroda, vzťahy, iní ľudia, rieka, mobil, sociálne siete, čokoľvek. Kniha je len odrazový mostík do iných priestorov.

Mnohí tiež hovoria, že internet je náhrada reality. Nie je to tak, internet je normálna realita podobne ako cesta, po ktorej chodíme, strom, ktorý míňame. Preto ju treba spracovať, pochopiť a využiť. A o to sa snaží aj môj manuál.

Pre aké deti je určený?

Každé dieťa je iné, ohraničenie je flexibilné od piatich do asi štrnástich rokov.

Na vydanie knihy ste zvolili cestu crowdfundingu. Na Startlabe ste chceli na knihu vyzbierať 5000 eur, 18 dní pred skončením zbierky už máte viac ako 18-tisíc eur. Čo s nimi urobíte?

Záujem ľudí ma dojíma, veľmi si to cením. Ukazuje to, že je tu hlad po takomto koncepte. Pri 5000 eurách by sme mohli vydať tisíc kusov, teraz ich bude môcť byť viac. Môžeme ísť do farebného prevedenia, zároveň budeme môcť vydať aj pracovný zošit a manuál pre rodičov i učiteľov.

Chystáme aj plagát, v detskom jazyku poster, ktorý ich bude motivovať a inšpirovať.  Nadväzovať môžu rôzne iné užitočné veci, ktoré to učenie posunú ďalej – aplikácia, chatbot, čokoľvek. Mám toľko nápadov, že pokryť ich finančne všetky aj tak nedokážeme.

Tvrdíte, že honorár si zo zbierky nebudete uplatňovať. Prečo to robíte zadarmo?

Lebo získam oveľa viac. Napríklad množinu priaznivcov, s ktorými už teraz komunikujeme. A ak sa potom knihy budú predávať, z ich predaja budem mať klasický honorár, ktorý, mimochodom, investujem do ďalších pedagogických kníh.

V konečnom dôsledku to teda nerobím zadarmo, hoci zo samotnej zbierky nevezmem ani cent. To je inak ďalšia vec, ktorú chcem deti učiť – že nič na svete nie je zadarmo. Že každý musí byť za svoju prácu poctivo zaplatený a že tak je to spravodlivé. Vidíte, na vyučovanie sa dá využiť naozaj všetko.

DANIEL HEVIER (1955)

Vyrastal v Prievidzi, vyštudoval estetiku a slovenčinu na Filozofickej fakulte UK v Bratislave. Pracoval v literárnej redakcii Slovenského rozhlasu, neskôr bol na voľnej nohe ako profesionálny spisovateľ. Pôsobil vo vydavateľstve Mladé letá, po revolúcii v roku 1989 sa stal jeho šéfredaktorom. Od roku 1991 mal vlastné vydavateľstvo HEVI. Je autorom približne stovky kníh pre deti aj dospelých. Známe sú jeho hudobné texty, najviac hitov napísal pre skupinu Team. Prekladá, tvorí divadelné a rozhlasové hry, libretá muzikálov, filmové a televízne scenáre, maľuje obrazy, spieva svoje piesne. Zároveň pôsobí ako pedagóg v rôznych školách, vedie kurzy tvorivého písania a kreativity. Aktuálne chystá vydanie knihy Škola pre tvoju budúcnosť.

Rozhovor v "N-ku" aj o Škole pre tvoju budúcnosť

Update #8, 23.04.2021

https://dennikn.sk/2358908/daniel-hevier-staci-aby-dospeli-detom-nezavadzali/?ref=tema

Učebnica, ktorá sa nemusí, ale chce

Update #7, 13.04.2021

Živo si pamätám na svoje školské roky, hoci to bolo už pred sto rokmi ?

Možno preto tak rozumiem dnešným deťom, ktoré pre mňa ešte stále nie sú

iba žiaci. Mal som rád, keď sme dostávali na konci školského roka

učebnice na nový rok. Listoval som si ich, čítal, prehŕňal sa v nich a

vtedy som sa skutočne vzdelával. Zo zvedavosti, pre seba, zápalisto. Po

začiatku nového školského roka sa učebnice zrazu zmenili - boli všedné,

fádne,sivé, nudné, nezaujímavé. Už som sa nechcel učiť, ale musel. Už ma

z nich skúšali a známkovali.
Vytvoril som "učebnicu", ktorú deti nebudú musieť. Dúfam, že budú chcieť.

Inšpirujúci názor rodiča

Update #6, 12.04.2021

Na moju výzvu napísať svoje názory na to, čo by malo byť v pripravovanej knihe Škola pre budúcnosť, som dostal tento podnetný mail od pani Marcely: 

"Mám len malé deti, ktoré nevedia čítať, preto mi dovoľte môj “dospelácky” pohľad. Pracujem s dospelými v oblasti ľudských zdrojov a jeden z najväčších problémov, s ktorým sa stretávam, je nepoznanie samého seba. Tým, že nás odmala nikto poriadne neučí vnímať, v čom som dobrý/á - čo sú moje silné stránky a ako ich môžem rozvíjať, len ťažko to vieme pomenovať v dospelosti a na nich stavať. Keď sa spýtam mojich 11 a 15 r. neterí, v čom sa cítiš byť silná, dobrá, jedinečná, nevedia to pomenovať tak na sebe ako aj na druhých. Tým, že netušia, v čom je ich sila, nepoznajú možnosti, kam jednotlivé danosti môžu posunúť, a tak stavať na svojej jedinečnosti. To isté platí aj o rozvojových zručnostiach a pochopení, že každá stránka osobnosti má tak svoje
výhody i nevýhody. Ďalšou nemenej náročnou témou je poskytovanie konštruktívnej spätnej väzby a jej prijímanie.
Ako rodiča by ma zaujímal aj pohľad detí na učenie a možno aj popísanie pocitov, ako sa cítia, keď sa ich pýta rodič napríklad obligátnu otázku “čo bolo v škole” a možno ukázať  deťom, ako naučiť rodičov lepšie porozumieť ich učiacim sa potrebám, pripadne pýtať sa správne a užitočné otázky, ktoré motivujú a neotravujú."
Vážim si, že aj pani Marcela prispela k diskusii o našich spoločných problémoch.

323!

Update #5, 11.04.2021

Milí priatelia, dovoľujem si vás poprosiť, aby ste si pozreli priložený obrázok. Je na ňom niekoľko čísel. Niektoré sú výraznejšie a ponúkajú sa na prvý pohľad. 191 % a 9.547 EUR. Isteže, sú to skvelé čísla a ja som vám za ne veľmi vďačný. Ale pre mňa je najcennejšie to nenápadné číselko v strede dolu, pri nápise Podporovatelia. 323. Moja myšlienka našla 323 vás, ktorí ste uznali za hodné podporiť ju. To znamená, že vyše 300 ľuďom, ktorí sa dozvedeli o tejto mojej iniciatíve,  záleží na šťastí a úspechu našich detí a chcú sa na ňom podieľať. Ale aby ste mali účasť na knihe, ktorú teraz spresňujem a aktualizujem s mnohými deťmi, chcem vás poprosiť o nasledujúcu aktivitu: napíšte mi, prosím, čo by som ešte mal do tejto "neučebnice" doplniť, čo vám tam chýba alebo čo by tam nemuselo byť. Samozrejme, najlepšie bude, ak sa s tým poradíte so svojimi deťmi. Svoje návrhy mi môžete posielať na mail: detiprebuducnost@gmail.com. Ďakujem a teším sa na to, že sme spolu rozvinuli diskusiu o budúcnosti nášho školstva. Daniel Hevier

POZOR! Pridali sme mimoriadnu odmenu! Vaše dieťa môže vystupovať v našej knihe!

Update #4, 10.04.2021

Ak máte tvorivé, zvedavé, dynamické, vymýšľavé, hoci niekedy
problematické dieťa, sem s ním! Môže vystupovať v mojej knihe ako
postava buď pod svojím menom alebo pod fantazijným nickom. Bude graficky
upravená (môže byť aj vo fantasy kostýme) podľa fotografie, ktorú nám
dodáte. A samozrejme - bude uvedená v tiráži knihy ako náš konzultant a
partner. Pošleme vám tri knihy, aby ste mohli jednu darovať niekomu, kto
si nemôže dovoliť kúpiť si ju. Tešíme sa na spoluprácu!

Podpora od profesora Hromkoviča

Update #3, 10.04.2021

Profesor Juraj Hromkovič je jedným z mojich inšpirátorov, ako formovať školstvo. Úspešne sa presadil v medzinárodnom kontexte ako svetová kapacita v informatike a teórii grafov. Týmto pojmom vôbec nerozumiem, ale dokonale rozumiem misii, ktorú pán profesor hlása v pedagogike: nezadusiť v deťoch zvedavosť, naučiť ich učiť sa, prežívať radosť z objavovania sveta. Napísal som mu, že jeho vízia o učebniciach, z ktorých by sa deti dokázali učiť samy, bola pre mňa inšpirujúca aj pri písaní Školy pre tvoju budúcnosť. Obratom mi prišla odpoveď, v ktorej pán profesor píše:
"Mily pan kolega, velmi ma tesi, ze Ste sa dali na takuto peknu i ked narocnu ulohu.Samozrejme, ze ma mozete citovat."
Takže máme aj ďalšieho podporovateľa. Verím, že túto knihu ocenia nielen vaše deti, ale aj dospelí, ktorí sú rovnako osvietení ako profesor Juraj Hromkovič. A tu je niečo o ňom: https://www.wikiwand.com/sk/Juraj_Hromkovi%C4%8D

Čo sa chce naučiť vaše dieťa?

Update #2, 07.04.2021

Pretože moja kniha je jedinečná a inovačná v tom, že reaguje na skutočné potreby detí, pýtam sa ich - a na tomto mieste prostredníctvom vás, rodičov: ČO SA CHCE NAUČIŤ VAŠE DIEŤA? Nemyslím tým zlomky, percentá, vybrané slová... Ale čo sa chce naučiť samo pre seba, pre svoj život, rast a budúcnosť. Skejtovať? Vytvárať skvelé graffiti? Vedieť sa obrániť proti agresorovi? Zarobiť peniaze? Budem vám vďačný, ak mi napíšete túžby a potreby vášho dieťaťa. Ďakujem a teším sa na vaše odpovede. Môžete mi ich poslať na mail detiprebuducnost@gmail.com

Daniel Hevier

Ďakujeme.

Update #1, 06.04.2021

Asi najčastejšie napísané slovo na Startlabe je práve toto - ďakujeme. Aj my ho dnes radi vyslovujeme, pretože lepšie a krajšie sa to nedá povedať. Milí priatelia, za necelé 4 dni našej kampane sme dosiahli 85% našej cieľovej sumy. Ďakujeme všetkým 148 podporovateľom a ako mnohí pred nami - ani my pri blížiacej sa cieľovej sume nekončíme. Bolo by to ľahkomyseľné a voči tým, ktorí nás podporujú, aj nefér. Za ďalších 31 dní máme možnosť získať podporu ďalších ľudí, a tak uskutočniť aj ďalšie veci, ktoré spomíname v kampani. Ale najviac nás teší, že sme získali nových priateľov a nových spojencov v úsilí zmeniť naše školstvo zdola - od našich detí, od vás, rodičov a učiteľov. Do skorého počutia.
Podporovatelia
Anonymný podporovateľ 52 €

🎁 3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Marta Ormandyová 30 €
Jan Rosa 52 €

🎁 3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Marián Čigáš 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Už sa tešíme a vopred ďakujeme!

Lenka Golhová 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ ďakujeme za Vaše skvelé projekty

Ľudmila Kanukova 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Anonymný podporovateľ 105 €

🎁 Portrét vášho dieťaťa

Juraj Hlupik 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Ján Blaško 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Ivets Benkovs 7 €
Katarína Senderáková 32 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Drzime palce a dakujeme ze to nevzdavate s nasim skolstvom :-)

Anonymný podporovateľ 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Anonymný podporovateľ 72 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Anonymný podporovateľ 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Držím Vám palce. Robíte pre deti skvelé veci.

Iveta Harviľaková Harviľaková 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Vďaka za všetko, čo robíte, pre naše deti. Prajem Vám ešte veľa tvorivých nápadov a pevné zdravie a teším sa z tohto skvelého projektu.

Juraj Vidéky Vidéky 52 €

🎁 3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Doručenie netreba poštou. Buď osobný odber na Švabinského, alebo potom niekedy „pri kostole“. Vďaka! Juraj Vidéky

Andrea Evinová 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Ďakujem!

Anonymný podporovateľ 32 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Katarina Vargova Vargova 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Iveta Jančoková 32 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Skvelý nápad, držím knihe aj Vám pán Hevier palce a verím, že sa nám poadrí aj osobne stretnúť u nás v Petržalke :)

Silvia Borkovičová 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Martin Šulák 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Gabriela Vencúriková 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

✏ Držím palce a dakujem

Hana Martinkova 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Anonymný podporovateľ 20 €
Tatiana Nemcova Nemcova 37 €

🎁 2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Anonymný podporovateľ 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Michal Halenár 22 €

🎁 Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Andrea Tussova 55 €

🎁 Portrét vášho dieťaťa

Obec Rad 10 €

✏ Obľúbený autor

Autori
Miesto realizácie projektu

Bratislavský kraj

OZ VERTIGOS

OZ VERTIGOS

Občianske združenie Vertigos má za cieľ podporovať, inšpirovať a podnecovať k tvorivosti a aktivite deti a mladých ľudí, podporovať čítanie, samostatné myslenie, rozvíjanie talentov a schopností. Pod vedením Daniela Heviera a mnohých spolupracovníkov im poskytujeme priestor na osobný rast a verejnú prezentáciu.Spolupracujeme so školami, rodinami, fakultami. Realizujeme dlhodobý umelecko-kreatívny aktivizačný projekt pre deti a mladých ľudí Chymeros. Pôsobíme vo viacerých oblastiach (literatúra, divadelné umenie, komiksová scéna, hudba, tanec, dizajn, móda, internetová sféra...) a cez všetky média budujeme vo svojich čitateľoch, divákoch, poslucháčoch, účastníkoch motiváciu nie pasívne prijímať rôzne umelecké podnety, ale ich pretaviť do aktívnej kreativity, a tak im pomôcť prejsť radostnú cestu od dieťaťa k mladému dospelému. O naše aktivity prejavili záujem viaceré vydavateľstvá a organizácie aj v zahraničí (Česká republika, Nemecko, Francúzsko, Taliansko). Dôležitou súčasťou je školstvo a vzdelávania, pretože Daniel Hevier je aj inovátorom a inšpirátorom zmien v našom školskom systéme.

Kontaktovať autora

Máte otázku k projektu či odmenám? Napíšte priamo autorom kampane. Vaša správa z formulára im príde ako email.

Odmeny

Odmenou mi bude dobrý pocit

Páči sa vám projekt, za vašu podporu nič nečakáte, chcete iba prispieť ľubovoľnou sumou. Ďakujeme

Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
20

kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora a s vloženým motivačným odkazom pre čitateľa

Doručenie: koniec júna 2021
2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

2x Kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
35

2 knihy Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora a s vloženým motivačným odkazom pre čitateľa v každej knihe

Doručenie: koniec júna 2021
3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

3x Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora

Minimálna výška príspevku
50

3 knihy Škola pre tvoju budúcnosť s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna 2021
3x kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora + originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Hevi

3x kniha Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora + originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Hevi

Minimálna výška príspevku
100

originálny nezarámovaný farebný obrázok vo formáte A5 z ruky Daniela Heviera + 3 knihy s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna / júl 2021
7x kníh s osobným venovaním + video návšteva vo vašej rodine a rozhovor s vaším dieťaťom cez Skype + ďalšie odmeny

7x kníh s osobným venovaním + video návšteva vo vašej rodine a rozhovor s vaším dieťaťom cez Skype + ďalšie odmeny

Minimálna výška príspevku
300

Portrét vášho dieťaťa z ruky Daniela Heviera podľa dodanej predlohy v autorskom ráme DH vo formáte A5 + video návšteva vo vašej rodine a motivačný rozhovor s vaším dieťaťom + 7 kníh s osobnými venovaniami podľa vášho želania

Doručenie: koniec júna / júl 2021
Videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 hodiny v triede vášho dieťaťa + ďalšie odmeny

Videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 hodiny v triede vášho dieťaťa + ďalšie odmeny

Minimálna výška príspevku
400

7 kníh Škola pre tvoju budúcnosť pre darcu s podpisom autora + videonávšteva vašej rodiny + online odučenie 1 vyučovacej hodiny v triede, do ktorej chodí vaše dieťa + originálny zarámovaný farebný obrázok vášho dieťaťa podľa dodanej predlohy vo formáte A4 z ruky Daniela Heviera

Doručenie: kniha v júni, ostatné odmeny v júli, návšteva školy v septembri 2021
Mimoriadna odmena - vystupuj v mojej knihe

Mimoriadna odmena - vystupuj v mojej knihe

Minimálna výška príspevku
50

Ak máte tvorivé, zvedavé, dynamické, vymýšľavé, hoci niekedy problematické dieťa, sem s ním! Môže vystupovať v mojej knihe ako postava buď pod svojím menom alebo pod fantazijným nickom. Bude graficky upravená (môže byť aj vo fantasy kostýme) podľa fotografie, ktorú nám dodáte. A samozrejme - bude uvedená v tiráži knihy ako náš konzultant a partner. Pošleme vám tri knihy, aby ste mohli jednu darovať niekomu, kto si nemôže dovoliť kúpiť si ju. Tešíme sa na spoluprácu!

Doručenie: pred začiatkom prázdnin 2021
Odmena pre dospelého, ak nechcete pre deti

Odmena pre dospelého, ak nechcete pre deti

Minimálna výška príspevku
400

Online návšteva vo vašej domácnosti, motivačný rozhovor + 3 knihy Škola pre tvoju budúcnosť + kolekcia kníh a CD Daniela Heviera + príbeh vašej kariéry a úspechu na základe interview uverejnený v knihe

Doručenie: koniec júna / júl/august 2021
Portrét vášho dieťaťa

Portrét vášho dieťaťa

Minimálna výška príspevku
50

Špeciálna odmena pre tých, ktorí by chceli mať spomienku na našu spoluprácu ešte dlho po skončení kampane a vydaní knihy. Podľa dodanej fotografie nakreslím portrét vášho dieťaťa s jeho menom a mojím podpisom tak, ako som to urobil s mojim autoportrétom, keď som bol tretiak. A pravdaže, k tejto odmene patrí aj výtlačok knihy Škola pre tvoju budúcnosť s podpisom autora.

Doručenie: v priebehu prázdnin 2021