Úspešný crowdfunding je o komunikácii: Takto vaša kampaň priláka viac podporovateľov

Úspešný crowdfunding je o komunikácii: Takto vaša kampaň priláka viac podporovateľov

Úspešný crowdfunding je o komunikácii: Takto vaša kampaň priláka viac podporovateľov
30. jún 2022
Návody

Možností, ako dáte o vašej kampani vedieť svetu, je mnoho. Ak neviete, kde začať, určite najskôr oslovte komunitu, ktorá vás už pozná. Čítajte ďalej a dozviete sa, ako si zvoliť vhodný komunikačný mix, kedy funguje hromadný e-mail, čo postovať na sociálne siete alebo ako zaujať celoštátne médiá.

Výsledky stoviek spustených kampaní na StartLabe ukazujú, že najčastejším dôvodom ich prípadného neúspechu je slabá propagácia. Ak chcete, aby sa ľudia o vašej kampani dozvedeli a zaujala ich, musí byť živá a musí byť o nej počuť. V článku vám vysvetlíme, akými spôsobmi by ste mali komunikovať s jednotlivými cieľovými skupinami.

Blízkych oslovte priamo

Ľudia, ktorých oslovíte priamo, sú zväčša tí, ktorí vás osobne poznajú a spomedzi všetkých cieľových skupín je najväčšia pravdepodobnosť, že vašu kampaň podporia. Dajte si preto záležať na príprave zoznamu všetkých ľudí, ktorých osobne poznáte (aj tých, s ktorými ste sa dlho nestretli) a na príprave správ, ktoré im budete posielať. Využívajte na to Messenger, WhatsApp alebo akúkoľvek inú aplikáciu, cez ktorú ich viete priamo osloviť.

Osobné kontakty môžete informovať o plánovanej kampani ešte pred jej začiatkom a zabezpečiť si tak čo najviac príspevkov ihneď po spustení. V ideálnom prípade tak spravia aj ostatní členovia vášho tímu. Vaše najbližšie okolie by vám malo pokryť 20 – 30 % cieľovej sumy. Následne môžete začať kampaň komunikovať na širšiu verejnosť – oslovte ľudí zo svojho mesta, okolia a snažte sa zaujať aj potenciálnych podporovateľov z ďalších regiónov Slovenska. Ďalšie užitočné tipy, ako pracovať s cieľovými skupinami, nájdete v našom článku.

V hromadných e-mailoch zaujmite predmetom

E-mail marketing, resp. posielanie newslettrov, je skvelou cestou, ako môžete ľudí informovať o prebiehajúcej kampani, novinkách, ale rovnako ich aj edukovať o téme, ktorej sa váš projekt týka. V závislosti od dĺžky trvania kampane to môže byť aj dva- či trikrát. Môžete na to využiť rôzne neplatené nástroje, ktoré slúžia na dizajnovanie a rozosielanie hromadných e-mailov (napr. MailChimp, Sendinblue, Omnisend a iné).

Pri vytváraní newslettra sa vžite do kože vybranej skupiny, na ktorú plánujete e-maily rozoslať a premýšľajte, čo na ňu funguje. Zvážte, či dáte do predmetu otázku, výzvu alebo oznam a rovnako, či použijete emotikony. Po niekoľkých hodinách od odoslania si skontrolujte metriky – zistíte, aká bola miera otvorenosti vášho e-mailu a koľkí ľudia klikli na jeho obsah. Ak budú čísla nízke, popremýšľajte, či mal e-mail dostatočne pútavý predmet a či ste ho odoslali v správnom čase. Newsletter môžete poslať aj opakovane iba na tých, ktorí si prvý e-mail neotvorili. Newslettre odporúčame posielať doobeda, medzi 9. a 11. hodinou.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Na sociálnych sieťach zvážte investíciu do reklamy

Až 65 % návštev na StartLabe prichádza zo sociálnych sietí. Je preto pravdepodobné, že pri kampani sa im nevyhnete. Najpopulárnejšou sociálnou sieťou u nás je jednoznačne Facebook, zaujímavým komunikačným kanálom, najmä pre kampaň s dôrazom na vizuál, je Instagram.

Ak robíte kampaň v mene organizácie či značky, informujte o nej na sociálnych sieťach cez súkromný účet, ktorým budete oslovovať osobné kontakty, a rovnako aj cez firemný fanpage. Pri komunikácii cez firemný profil pamätajte na to, že dosah určujú rôzne algoritmy. Príspevky, ktoré nie sú sponzorované, budú zobrazené len malému percentu publika, ktoré by mohli zaujať. Ak teda nemáte vybudovanú fanpage s niekoľkými desiatkami či stovkami tisíc sledujúcich, počítajte s investíciou do reklamy.

Čo sa týka foriem propagovaných príspevkov, najvyšší záujem vzbudzujú videá či animácie, no pozornosť získavajú aj príspevky s fotkami ľudí alebo ilustráciami, ktoré hovoria konkrétny príbeh. Čím kvalitnejšie bude reklama pripravená, tým lepšie bude na ľudí pôsobiť a o to pravdepodobnejšie kampaň podporia. Uistite sa, že každý príspevok a reklama obsahujú odkaz na vašu kampaň. Ak chcete vašu reklamu nastaviť tak, aby bola efektívna a použiť správne nástroje, nebojte sa poradiť s niekým, kto má v tejto oblasti skúsenosti.

Využite popularitu influencerov

Influenceri vám pomôžu rozšíriť povedomie o vašej kampani medzi nové publiká podobne, no možno ešte efektívnejšie ako reklama na sociálnych sieťach. Ich veľkou výhodou je, že k nim ľudia zvyknú mať až osobný vzťah a nasledovať ich príklad.

Spravte si prehľad o tom, ktoré osobnosti by mohol váš projekt zaujať natoľko, že by boli ochotné ho zdieľať bez nároku na odmenu. Spíšte si zoznam a kontakty. Počítajte však s tým, že najmä influenceri s veľkým počtom sledovateľov sú zväčša vyťažení ľudia s množstvom podobných ponúk. Oslovte ich preto ešte predtým, ako kampaň spustíte a zamyslite sa nad obsahom a formou, ktorá by pre nich mohla byť vhodná a čo najmenej prácna.

Oslovte vybrané médiá

Médiá nie sú najdôležitejší prvok na získanie podpory, no môžu vám pomôcť zasiahnuť ďalších ľudí, ktorí by sa o vašej kampani inak nedozvedeli. Všeobecne možno povedať, že pre médiá sú zaujímavé:

  • inovatívne, výnimočné, či nezvyčajné témy,
  • príbehy konkrétnych ľudí,
  • aktuálne témy reflektujúce súčasné dianie.

Pred oslovením konkrétnych médií si spravte malý prieskum. Vyberte si tie, do ktorých by sa podľa vás vaša kampaň hodila a hľadajte podobné typy projektov alebo aktivít. Ak v médiu nájdete príbuzné témy, je pravdepodobné, že môže mať záujem aj o váš projekt.

Na oslovenie vybraného média môžete použiť napríklad štandardnú tlačovú správu. Tá by mala obsahovať najdôležitejšie informácie o vašom projekte a nemala by mať viac než jednu stranu. Zaujať musíte už predmetom e-mailu a titulkom tlačovej správy. Najdôležitejšie informácie dajte do prvého odseku a k detailom sa prepracujte neskôr. Tlačovú správu neposielajte na všetky adresy, ku ktorým sa dopátrate. Vyberte si médiá, pre ktoré môže byť vaša téma relevantná. Ak si myslíte, že váš projekt má regionálny charakter, oslovte menšie regionálne médium a dajte mu vedieť o vašej kampani. Ak máte aj pekné fotografie či vizuály, nezabudnite ich pripojiť k e-mailu.

Pri komunikácii crowdfundingovej kampane rozhodne nemusíte využiť všetky komunikačné cesty, ktoré spomíname v článku. Sústreďte sa najmä na tie, kde máte vybudovanú nejakú komunitu a kde sa cítite byť „doma“.

Viete už, aké informácie o kampani budete komunikovať a či sú lepšie fotky alebo videá? Prečítajte si náš ďalší článok.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň