Slušnosť, stručnosť, relevantnosť. Ako správne osloviť médiá a influencerov?

Slušnosť, stručnosť, relevantnosť. Ako správne osloviť médiá a influencerov?

Slušnosť, stručnosť, relevantnosť. Ako správne osloviť médiá a influencerov?
4. apr 2023
Návody

Médiá a influenceri môžu vašu kampaň nielen zviditeľniť, ale aj dodať jej dôveryhodnosť a posmeliť verejnosť k podpore. Na to, aby si relevantné redakcie a osobnosti vašu kampaň všimli, pomôže vám, mali by ste sa držať niekoľkých jednoduchých zásad.

Ak ste s médiami či influencermi doteraz nekomunikovali, ich oslovovanie môže na prvý pohľad pôsobiť náročne. Nebojte sa však šíriť myšlienku o vašom projekte aj takýmto spôsobom.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Ako si vybrať relevantné médiá?

Pred oslovením konkrétnych médií si spravte malý prieskum médií. Vyberajte si tie, do ktorých by sa vaša kampaň hodila – zamerajte sa teda na médiá, ktoré o podobných typoch projektov alebo aktivít informujú. Ak v médiu nájdete príbuzné témy, je pravdepodobné, že môže mať záujem aj o váš projekt.
Takto pri oslovovaní médií postupoval aj Dušan Matuška, ktorý stojí za kampaňou na vydanie knihy o bitcoinoch. Spolu s kolegyňou Gabikou Čepičanovou, ktorá mala na starosti marketing kampane si dali záležať, aby oslovili iba tie médiá, pre ktoré by téma mohla byť zaujímavá, neponúkali ju všetkým médiám: „Predchádzal tomu media lobbing, aj keď toto slovo nemám rada, snažili sme sa hovoriť s nimi o našom projekte. Väčšina z nich povedala, že je to zaujímavé a že keď spustíme kampaň, máme sa im ozvať,“ hovorí Gabika, ktorá médiá oslovovala napríklad tlačovými správami. Mediálne výstupy autori kampane následne komunikovali na svojich sociálnych sieťach.
Všeobecne možno povedať, že pre médiá sú zaujímavé:
  • inovatívne, výnimočné či nezvyčajné témy
  • príbehy konkrétnych ľudí
  • aktuálne témy reflektujúce súčasné dianie

Pošlite tlačovú správu

Na oslovenie vybraného média môžete použiť napríklad štandardnú tlačovú správu. Tá by mala obsahovať najdôležitejšie informácie o vašom projekte a nemala by mať viac než jednu stranu. Najzaujímavejšie informácie dajte do prvého odseku a k detailom sa prepracujte neskôr. Ak bude mať médium záujem o ďalšie informácie týkajúce sa vášho projektu, dopýta si ich samo.
Médium je potrebné zaujať už predmetom e-mailu. Samotný mail by mal byť osobný a nemali by ste posielať jeden na všetky redakcie. Nezabudnite na milé oslovenie a zdôvodnenie, prečo ste si konkrétne médium vybrali.
Ešte predtým, než sa rozhodnete mail poslať na všeobecnú adresu redakcie, skúste zistiť, ktorá redaktorka alebo redaktor sa venujú témam podobným tej vašej. Nezabudnite na seba nechať e-mailový, ideálne aj telefonický kontakt, aby sa s vami médium mohlo v prípade záujmu jednoducho spojiť. Ak máte pekné fotografie či iné vizuály týkajúce sa vášho projektu, pripojte ich k e-mailu ako prílohu, prípadne pridajte do tela mailu odkaz na web, odkiaľ si ich môže redakcia stiahnuť.

Ponúknite tému

Ak si netrúfate poslať redakciám tlačovú správu, napíšte alebo zavolajte konkrétnym novinárom a povedzte im jednoducho a vlastnými slovami, prečo by ich váš príbeh mohol zaujať – navrhnete im teda tému, ktorá by mohla byť pre médium zaujímavá. Počítajte s tým, že reálne o vašom projekte napíše len malé percento oslovených médií, no  nenechajte sa tým odradiť.

Ako osloviť influencerov?

Okrem médií vám môžu s kampaňou veľmi výrazne pomôcť aj influenceri. Pomôžu vám rozšíriť povedomie o vašej kampani medzi nové publiká podobne, ale efektívnejšie ako reklama na sociálnych sieťach. Ich veľkou výhodou je, že k nim ľudia zvyknú mať až osobný vzťah a nasledovať ich príklad.
Nezameriavajte sa len na veľkých a známych influencerov s tisíckami sledovateľov. Zamerajte sa aj na menších, tzv. microinfluencerov, no pre váš projekt relevantných.
Oslovujte osobnosti, ktorým je téma vášho projektu blízka, pretože sami robia niečo podobné alebo projekty tohto typu podporujú, respektíve o nich robia osvetu. Ak sa váš projekt venuje ekologickej téme, bude pre vás lepšie, ak ho zazdieľa známa eko aktivistka alebo ochranári prírody s menším, no aktívnym publikom, než keby ho zdieľala módna ikona s väčšou, no vo vašej téme neangažovanou komunitou.
Vybraných influencerov oslovujete priamo cez sociálnu sieť, kde sú aktívni. Počítajte s tým, že predovšetkým influenceri s veľkým počtom sledovateľov sú zväčša vyťažení ľudia s množstvom podobných ponúk. Oslovte ich preto ešte pred tým, ako kampaň spustíte a zamyslite sa nad obsahom a formou, aká by pre nich mohla byť vhodná a čo najmenej pracná.
Napíšte im slušnú, jasnú a zrozumiteľnú správu, kde sa predstavíte, vysvetlíte, v čom spočíva váš projekt, prečo ste si ich vybrali a ako by vám mohli pomôcť. Okrem textu im rovno pošlite aj základný vizuál vašej kampane, ideálne vo formáte instagramového príbehu (1080 x 1920).
Je vhodné, aby ste influencerom navrhli aj nejakú odmenu, ktorú môžu získať, ak vašu kampaň prezdieľajú. Môže ísť o lístky na váš koncert, divadelné predstavenie alebo knihu, ktorú vďaka kampani plánujete vydať.
Dúfame, že tieto tipy vám pomôžu pripraviť si taký komunikačný plán, vďaka ktorému dotiahnete svoju crowdfundingovú kampaň do úspešného konca. Ďalšie užitočné tipy na komunikáciu kampane, nájdete napríklad v tomto článku.
Tento článok vznikol v spolupráci s naším nórskym partnerom, organizáciou Norsensus Mediaforum vďaka podpore projektu ‘Crowdfunding – nástroj posilnenia finančnej nezávislosti OOS’ z programu ACF - Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň