Autorka úspešnej kampane pre psičkárov: Kľúčom je autentickosť

Autorka úspešnej kampane pre psičkárov: Kľúčom je autentickosť
30. máj 2022 Príbehy

Kampaň na vydanie príručky, ktorú ocení každý majiteľ psa, naplnila cieľovú sumu už počas prvých troch dní a skončila na sume takmer 12 000 €. Jej autorka, veterinárka Jana Radošovská, tvrdí, že počas kampane len pokračovala v tom, čomu sa naplno venuje už 4 roky: komunikovala s ľuďmi prirodzene a netlačila na pílu. Kampaň promovala najmä na svojom instagramovom profile Elza radí, ktorý aktuálne sleduje skoro 6 000 fanúšikov.

Veterinárka Jana Radošovská vedie na Instagrame odborný profil Elza radí. Za úspešnú kampaň na vydanie príručky pre psičkárov vďačí najmä jeho sledovateľom. Počas livestreamu nám porozprávala detaily o tom, ako kampaň prebiehala, čo jej na Instagrame fungovalo najlepšie a čomu by sa mali autori na tejto platforme vyhnúť.

Janka, prečo ste sa rozhodli napísať knihu?

Myšlienka vo mne skrsla začiatkom minulého roka. Ako veterinárku ma baví zodpovedať otázky ľudí a všimla som si, že niektoré sa často opakujú, tak mi napadlo spísať ich. Instagram je síce super, ale stále je veľa ľudí, ktorí ho nemajú. Uvedomila som si, že ak chcem pomôcť širšiemu publiku, musím ísť aj do offline priestoru. Zároveň je niekedy lepšie mať veci čierne na bielom, aby ste sa k tomu v prípade potreby vedeli vrátiť.

Vydanie vašej knihy podporilo viac ako 400 ľudí, väčšina z nich prišla z Instagramu. Máte nejaké tipy, ako vytvoriť profil s tak silnou komunitou?

Na svojom profile vsádzam skôr na kvalitu ako na kvantitu, preferujem taký slow-feed. Formátovo mi storky fungujú lepšie, než klasické posty. Profil sa snažím ladiť aj vizuálne, ale nemám to úplne premakané, nie som instagramový guru. Vnímam to viac ako bežný užívateľ Instagramu.

Prečo ste si za „svoj“ kanál zvolili práve Instagram?

Rozhranie tejto sociálnej siete mi sedí. Facebook mám síce tiež, ale nevyhovuje mi a využívam ho minimálne. Páči sa mi, že Instagram je vizuálna sociálna sieť, kde človek dokáže dostať viac zo svojho vnútra a nemusí to byť iba verbálne. Svoj profil som začala robiť ako psičkársky profil mojej Elzy a sestrinho psa, no keďže som veterinárka a dostávajú sa ku mne rôzne mýty, časom sa preklopil na odborný veterinárny blog.

Všimla som si, že pridávate veľa storiek, predpokladám, že práve tam míňate v rámci Instagramu gro svojej energie. Aký obsah vám funguje najlepšie?

Väčšina ľudí má rada krátke, zaujímavé a rýchle informácie, práve preto fungujú storky. Pre mňa je ich pridávanie najjednoduchšie, rýchlo spíšem svoje myšlienky a dám ich von. Dlhé texty ľudí až tak nezaujímajú, lenže sa bojím dezinterpretácie, preto dávam post do feedu a v storkách to vysvetľujem, prípadne naopak. Storky pridávam intuitívne, plánovať ich dopredu mi nefungovalo. Napríklad mám podrobne spracovanú tému starostlivosti o zuby, ktorá vznikla tak, že na mňa 3 dni po sebe vyskakovala reklama na ultrazvukové kefky pre psy. Tak ma to rozčúlilo, že som v jeden večer tri hodiny postovala storky a písala som myšlienky, ktoré mi v tom momente napadli.

Môžu byť storky aj čisto textové, alebo by tam mala byť vždy aj fotka?

Nemusí tam byť fotka. Myslím si, že najlepšie funguje rozmanitosť. Keby som dávala stále iba fotky, ľudia si prestanú všímať text.

V kampani ste použili veľmi pekné fotky. Robili ste ich vyslovene len na tento účel?

Fotky sme robili za účelom knihy a jej propagácie. Potrebovala som odhaliť svoju identitu a tvár, keďže bolo jasné, že knihu som napísala ja a nie Elza a že som reálny vyštudovaný veterinár.

Fungujú vám lepšie fotky, na ktorých je iba Elza alebo na ktorých ste aj vy?

Úplne najviac fungujú tie, kde je Elza s našou dcérkou Karolínkou. Ďalej funguje, keď pridávam fotky z praxe, napríklad v nejaký deň mám pacienta a napadne mi, že tento prípad musím zazdieľať, pretože je zaujímavý a môžu sa z neho poučiť aj ostatní. Ide teda o ten obsah, nie o samotnú fotku. Niekedy stačí, že napíšem iba text.

Čiže u vás neplatí to, čo sa hovorí, že živí ľudia fungujú najlepšie…

Nie. Ja si robím vždy raz za rok takú bilanciu, kde porovnávam, ktoré posty mali najväčší dosah. Vždy vyhráva vysvetľovanie aktuálnych prípadov, čo som zažila v ten deň v ambulancii. Napríklad keď som písala o zuboch, storky som nahadzovala o jednej v noci a ľudia mi počas toho písali, že čakajú, kedy nahodím ďalšiu. Ako na seriál :)

Ako ste na tom s videami na Instagrame?

Opäť platí, že netlačím na pílu. Keď to tak cítim, dám von video, väčšinou je to z výletov. Nepridávam odborné videá, pretože by som si musela premyslieť scenár, a tak ďalej. Väčšinou pridám Reels z výletu, pretože tam si nejaké videá robím tak či tak a tým pádom je to aj autentické.

Vidíte rozdiel v dosahu storiek a Reels?

Jednoznačne áno, Reels majú neskutočný dosah. Existuje aj veľmi veľa vzdelávacích profilov, ktoré s nimi pracujú, ale ja sa v tom necítim komfortne. Stálo by ma to príliš veľa energie a neviem, či by to stálo za to.

Takže zhrňme si to – kľúčom k úspechu na Instagrame je byť sám sebou, robiť to pre radosť, ... čo ďalšie?

Čaro môjho Instagramu spočíva v tom, že je to celé autentické a intuitívne. Nerobím to preto, že musím a nepostujem niečo preto, aby som mala nejaký dosah. Dávam tam to, čo cítim, že chcem zdieľať s ostatnými. Zrejme na každom Instagrame funguje interakcia s ľuďmi. Keď dám kvíz alebo otázkomat, to neskutočne fičí… Ale tie otázkomaty žerú strašne veľa času.

Ako psičkárka som váš profil sledovala ešte pred kampaňou a všimla som si, že v istom momente sa na ňom niečo zmenilo, akoby bol zrazu profesionálnejší.

Áno, je to tak. Asi rok predtým, ako som sa rozhodla, že idem vydať knihu a robiť kampaň, som sa začala viac venovať vizuálnej stránke profilu. Nechcela som začať od nuly, že nikde nič a zrazu je tu kampaň na vydanie knihy. Systematicky som premýšľala nad krokmi a postupne som tomu dala trochu profesionálnejšiu tvár.

Takže už vtedy to začalo smerovať k tej kampani…

Presne tak, boli to premyslené kroky. Keď som si povedala, že napíšem knihu, hneď ako druhú vec som riešila, ako ju zafinancujem a crowdfunding bol prvá voľba. Zároveň som vedela, že mám aktívnych sledovateľov, to mi dodávalo motiváciu a odvahu, že to dám.

Autorom odporúčame, aby po spustení kampane cielili najskôr na blízku komunitu ľudí a postupne to rozširovali. Vy ste však išli hneď na Instagram. Fungovalo to?

Na svojich súkromných kanáloch iba zriedka zdieľam, že robím Elza radí, tým pádom moji známi nie sú tí, ktorých to zaujíma. Bolo preto prirodzené, že budem kampaň najskôr zdieľať so svojimi sledovateľmi na Instagrame. Na súkromnom Facebooku a Instagrame som iba raz dala post, že robím knihu. Nerozosielala som ani žiadne e-maily a aj tak som prvý cieľ naplnila za tri dni, čo bol pre mňa šok. Potom to išlo organicky, komunita psičkárov je silná a veľa medzi sebou zdieľa.

Hneď v prvé dni ste vyzbierali 6 000 eur, s využitím jediného kanálu a bez reklám. To určite nie je bežné. Pravdepodobne, keby ste do marketingu dali viac, kampaň mohla pokojne presiahnuť 30 000 eur.

Áno, to mi hovorili viacerí, ale ja som veľmi vďačná práve za ten organický dosah. Pre mňa reklamy nie sú komfortné, necítila som sa dobre ani keď som mala zháňať sponzorov, nerada pýtam od ľudí pomoc. Zároveň nechcem z Elza radí vytvoriť niečo, čo vo mne vyvoláva nepríjemné pocity, keďže pre mňa je to aj istá forma psychohygieny. Preto to robím intuitívne a netlačím na pílu a možno práve to funguje na ľudí najlepšie.

V kampani ste mali vložené video, ktoré bolo natáčané netradične na výšku, nie na šírku. Na StartLabe to nevyzeralo najlepšie, ale tento formát ste zvolili asi práve kvôli Instagramu. Fungovalo to?

Premýšľala som, aký príspevok postnúť v okamihu, keď spustím kampaň. Snažila som sa dať tam tú emóciu, aby ľudia videli, že ja aj Elza sme reálne. Zároveň robiť 2 rôzne videá by bolo náročné.

Ako ste video pripravovali?

Robila som ho svojpomocne so sestrou a vychádzali sme z toho, čo funguje na mojich fanúšikov. Určite sa dalo urobiť krajšie, keby sme ho točili dobrou technikou a nie na telefón, ale opäť išlo o to zostať autentická. Vedela som, že ľuďom je jedno, či video natočím na zrkadlovku, kameru, alebo telefón, išlo o tú emóciu. Zároveň som premýšľala aj nad financiami, keďže vydanie knihy je samo o sebe nákladné.

Povedzme si ešte niečo k odmenám. Okrem samotnej knižky ste ponúkali aj iné produktové odmeny. Podľa čoho ste ich kombinovali a ako vám fungovali?

Samozrejme, knižka išla úplne najviac. Ponúkala som veľa odmien a to som ešte nedala von všetky, ktoré som mala vymyslené. Oslovila som ľudí a značky, ktoré s témou súvisia a s ktorými mám vďaka Instagramu vzťah – ponúkala som pamlsky od firmy Dogfitness, čmuchacie dečky, za ktorými stojí Terka Hošková, alebo fotenie od Veve Šandorovej, ktorá fotila mňa a Elzu do kampane. Zase som na to šla ľudsky a autenticky a ponúkala to, s čím mám dobrú skúsenosť a čomu robím dobrovoľnú reklamu na svojom profile. Páči sa mi, že je to prirodzená cesta, ako osloviť ďalšie komunity, ktoré sú na značku naviazané a takto si vieme navzájom pomôcť.

Ďalšie livestreamy, v ktorých sme spovedali nielen autorov úspešných kampaní, ale aj odborníkov na tému crowdfundingu, si môžete pozrieť na tomto linku.