Kampaň musí mať dobrý štart, inak vám pôjde zbieranie peňazí ťažko. Autorka projektu Lesmír radí, ako na úspešnú kampaň

Kampaň musí mať dobrý štart, inak vám pôjde zbieranie peňazí ťažko. Autorka projektu Lesmír radí, ako na úspešnú kampaň

Kampaň musí mať dobrý štart, inak vám pôjde zbieranie peňazí ťažko. Autorka projektu Lesmír radí, ako na úspešnú kampaň
10. júl 2023
Príbehy

Na rozvoj mobilnej aplikácie Lesmír v tohtoročnej kampani sa Lei Kurpasovej podarilo vyzbierať takmer 12 800 eur. Porozprávali sme sa s ňou o tom, prečo sa rozhodli zbierať peniaze cez crowdfunding, ako prebiehali prípravy kampane a prezradila niekoľko užitočných tipov, z ktorých sa môžete pri príprave vlastnej kampane inšpirovať.

Lea Kurpasová s Erikom Balážom viedli na StartLabe už dve veľmi úspešné kampane, v ktorých sa im na tvorbu a vývoj mobilnej aplikácie Lesmír podarilo vyzbierať dokopy takmer 26-tisíc eur. V rozhovore sme sa rozprávali s Leou o druhej kampani, ktorá skončila v júni 2023.

O projekte

Lesmír je bezplatná mobilná aplikácia, ktorá funguje ako digitálny sprievodca slovenskou prírodou. Nájdete v nej tematické náučné chodníky, ktoré vedú po konkrétnych trasách v prírode Tatier, ale aj v okolí Bratislavy. Aplikácia vás naviguje po trase vybraného chodníka a postupne vám na základe vašej polohy odomyká krátke náučné videá, v ktorých sa dozviete niečo o mieste, kde sa práve nachádzate alebo viac o danej téme. Súčasťou videí sú aj kreslené animácie, historické snímky krajiny, aj exkluzívne zábery divokých zvierat.

„Ochrana prírody by sa mala začať jej porozumením“ – tak znie hlavná myšlienka vášho projektu Lesmír. Čo presne si máme pod tým predstaviť?

Veľa sa hovorí o ochrane prírody a o tom, ako si ju musíme vážiť. Pre väčšinu z nás to však môže znieť veľmi abstraktne. My sa snažíme ľuďom priblížiť ako príroda funguje, čo všetko sa v nej deje, aká je komplexná a fascinujúca. Kým to nepochopíme, nenadobudneme tú správnu emóciu, neuvedomíme si, že prírodu naozaj chceme chrániť.
Mnoho ľudí si v dnešnej informačne presýtenej dobe chce od telefónov oddýchnuť aspoň vtedy, keď sa vyberie do prírody. Prečo ste sa rozhodli vyvíjať práve mobilnú aplikáciu?
Keď sme v roku 2020 rozbiehali aplikáciu, na Slovensku takmer vôbec neboli podporované živé sprievody do prírody v národných parkoch, aby nám v danej lokalite všetko ukázali a vysvetlili. Chceli sme vytvoriť akúsi skratku, a tak sme vymysleli digitálneho sprievodcu. Faktom je, že mobily aj tak máme zväčša so sebou aj v prírode a keď už sa do nich pozeráme, mohli by sme tam nájsť niečo zmysluplné. Cieľom našej aplikácie nie je odvádzať pozornosť ľudí do digitálneho sveta, práve naopak – chceme ich ešte viac spojiť s miestom, na ktorom sa práve nachádzajú. A zdá sa, že to funguje.

Príprava kampane a kampaň

Projekt Lesmír začali Lea a Erik dávať dokopy na jeseň v roku 2020, v zime začali programovať aplikáciu a zohnali aj donora, ktorý ich finančne potiahol. Už v tomto momente im napadlo, že by mohli spustiť aj crowdfunding na StartLabe. Kampaň nakoniec spustili v máji, keď bola aplikácia už takmer naprogramovaná a začínali točiť náučné videá.
Ako dlho pred spustením kampane ste začali s jej prípravou?
Texty sme dali dokopy za dva-tri dni. To nám išlo celkom svižne, lebo už sme toho o Lesmíre popísali veľmi veľa. Čo sa týka videa, my sme pripravili scenár a keďže máme kamošku filmárku, ktorá nám mimochodom tvorí aj kreslené animácie, využili sme jej služby.
Natáčanie videa nám trvalo tri dni, keďže sme ho točili v rôznych lokalitách.
Hovoríš, že na natočenie videa ste využili služby kamarátky. Nepremýšľali ste, že by ste si ho natočili svojpomocne?
Keby sme chceli urobiť video takejto kvality, zabralo by nám to oveľa viac času aj energie. Myslím si, že je dobré, že sme sa rozhodli ísť touto cestou.
Koľko vás to stálo?
Zaplatili sme zaň 1 600 €, čo je síce dosť, ale mali sme záruku, že bude urobené veľmi dobre. Chceli sme, aby bolo pekné a malo emóciu.
Mnoho autorov má strach z toho, že keď zainvestujú, či už do videa, prípravy vizuálov alebo tvorby odmien, tak na kampani v podstate prerobia. Ty si sa neobávala?
Podľa mňa dáva zmysel, že propagácia projektu niečo stojí a myslím si, že v konečnom dôsledku sa oplatí do nej investovať, lebo projekt treba pekne odprezentovať. My sme si náklady na tvorbu videa zarátali do cieľovej sumy, takže sa nám to nakoniec vrátilo.
Na vizuáloch do kampane ste asi zasa dokázali niečo ušetriť, keďže išlo o pomerne jednoduché koláže.
Áno, ďalšie vizuály som tvorila ja v Canve. Určite by sa to dalo urobiť aj lepšie, krajšie, no opäť by to bolo náročnejšie, či už časovo alebo finančne.

Príprava odmien

V kampani ste podporovateľom ponúkali 14 odmien, pričom jednotlivé odmeny ste pridávali postupne. Osvedčila sa vám táto cesta?
Podľa mňa je dobrý nápad pripraviť si vopred viac odmien a vyhodnocovať, o čo majú ľudia záujem. Napríklad zo začiatku sme si všimli, že veľa ľudí nám poslalo celkom vysokú sumu, no bez toho, aby si vybrali odmenu. Pre nás to bol signál, že tie odmeny asi nie sú dostatočne atraktívne a snažili sme sa vymyslieť, ako to zlepšiť.
Skvelé je, že vaše odmeny boli veľmi tematické, všetky sa nejakým spôsobom týkali práve prírody.
Áno, zámerne sme si volili tematické odmeny. Keď sme v prvej fáze zbierali peniaze na chodníky v okolí Zvolena, ponúkali sme odmeny, ktoré s tým priamo súviseli. Napríklad jeden chodník bol pri rieke Slatina, v okolí obce Slatinka. Sprievodkyňa Maťa Paulíková má v združení členku, ktorá o tom napísala knižku a tú sme ponúkali ako odmenu.
Vyplatilo sa vám získať do kampane partnerov, ktorí vám poskytli odmeny?
Je dobré snažiť sa získať odmeny aj takýmto spôsobom, takáto spolupráca je výhodná pre obe strany. Firma, ktorá poskytne odmeny, sa takto môže aj odpromovať. Napríklad značka Wilderoben nám darovala kvalitné turistické fľaše na vodu aj poukážky na nákup v ich predajni. Je fajn nájsť si relevantných partnerov a opýtať sa ich, či by do kampane niečo nedarovali, prípadne nám to nedali za zvýhodnenú cenu.
Ponúkali ste aj zážitkové odmeny –⁠ tie boli asi výhodné aj pre vás ako autorov, keďže ste mohli ušetriť náklady na poštovné a balné.
Presne tak, zážitok v podstate nemusí stáť nič. Jedna odmena bola napríklad prespávačka s naším tímom v lese, vybrali si ju štyria ľudia. Je fajn byť pri tých odmenách kreatívny a ušetriť na tom.
Ponúkali ste aj jednu špeciálnu odmenu, teambuilding pre firmy za 1 000 eur. Vybral si niekto aj túto?
Áno, vybrala si ju jedna firma. Myslím si, že sa netreba báť vysokej hodnoty. Treba počítať s tým, že si ju nebude vyberať veľa ľudí, ale je fajn, keď tam firmy, prípadne rôzni filantropi, majú takúto možnosť.

Komunikácia kampane

Obe kampane trvali približne 30 dní, no v tohtoročnej ste mali o niekoľko desiatok podporovateľov menej. Čomu to pripisuješ?
Asi je to aj tým, že je iná doba a ľudia celkovo menej podporujú projekty. Navyše, začiatok kampane sme mali dosť slabý, čo nie je dobré.
Prvých 30 percent cieľovej sumy by mali naplniť príspevky od najbližšieho okolia, až potom by sa mala komunikácia zamerať na širšie okolie a verejnosť. Mohol nastať problém v tomto kroku?
Je pravdou, že toto sme trošku podcenili. Ja som ľuďom písala, keď sme spustili kampaň. Mohli sme ich zmobilizovať skôr a upozorniť na to, že je dôležité, aby nás podporili hneď na začiatku. Podľa mňa to veľmi dobre urobili chalani z Hikemates, ktorí cez vás zbierali peniaze na projekt turistických útulní.
Autorom odporúčame, aby kampaň udržiavali neustále živú, malo by byť o nej čo najviac počuť. Ako často ste pridávali príspevky na sociálne siete?
Každý alebo každý druhý deň. Kampaň bola takmer jediná vec, ktorú sme komunikovali na sociálnych sieťach. Promovali sme odmeny, keď nás ľudia zdieľali, tak sme ich prezdieľavali, priebežne sme im ďakovali za podporu a podobne. Obsahu bolo naozaj veľa.
Mali ste vopred vytvorený plán komunikácie na sociálnych sieťach?
Áno, mali sme dopredu pripravené grafiky, vizuály, storky. Vedeli sme, kedy chceme čo komunikovať a samozrejme, využili sme aj možnosť reklamy na sociálnych sieťach. Čo sa týka obsahu, postupne sme komunikovali napríklad nové odmeny, ktoré sme pridali do kampane. Následne sme vyhodnocovali, či fungujú alebo nie a reagovali sme na to.
Koľkokrát počas kampane ste poslali newsletter?
Štyrikrát. Prvý sa týkal toho, že kampaň začala, v druhom sme komunikovali pridanie druhého cieľa a potom sme poslali ešte dva pred koncom kampane. Tie boli o tom, že už zostáva len niekoľko dní do skončenia kampane.
Máte vyhodnotené, ako vám fungoval newsletter?
Z newslettra sme mali najlepšiu konverziu, teda, najviac ľudí, ktorí klikli na kampaň cez newsletter ju aj podporilo. Myslíme si, že je to preto, že na sociálnych sieťach sú ľudia dosť zahltení obsahom, ale keď už kliknú na e-mail, možno sa vedia na jeho obsah viac sústrediť. Zároveň je v newslettri možné komunikovať omnoho viac obsahu.
Boli vaše newslettre personalizované, alebo ste posielali rovnaké maily všetkým?
Boli personalizované, my používame program Sendinblue, po novom Brevo, kde sa dá nastaviť napríklad personalizované oslovenie. Máme dve rôzne databázy kontaktov, v prvej máme používateľov aplikácie Lesmír a druhá je databáza podporovateľov našej prvej kampane.
Niečo si už síce naznačila, no vieš vyhodnotiť, čo by si dnes urobila v kampani inak?
Od začiatku by sme nastavili reklamu na sociálnych sieťach na naše kampaňové video tak, aby sa dalo dobre zdieľať. Problém nášho videa spočíval v tom, že mal dlhý úvod, v ktorom sa nič nehovorilo, boli tam iba pekné zábery a hudba, čiže skôr také nalaďovanie na tému. Keď ho influenceri zdieľali, ľudia videli iba túto časť. Treba si odsledovať, či pri zdieľaní na sociálnych sieťach ľudia hneď vidia hlavnú myšlienku projektu.
Rovnako by sme viac dbali na počiatočnú komunikáciu, vopred by sme oslovili rodinu a kamarátov, aby boli pripravení a podporili kampaň hneď na začiatku. Okrem podpory by ju mali aj zdieľať a hovoriť o nej.

Odkaz pre autorov nových kampaní

Máš nejaký odkaz pre autorov, ktorí sa len chystajú spustiť prvú crowdfundingovú kampaň?
Nech sa neboja ísť do toho. Stretla som sa s tým, že niektorí ľudia sa hanbia pýtať peniaze na svoj projekt, no myslím si, že to nie je správny prístup. Človek nezbiera peniaze na svoje súkromné účely, ale na dobrú vec. Podľa mňa treba dať svetu vedieť o dobrých projektoch, prispieva to k lepšej nálade v spoločnosti, pretože ľudia vidia, že sa tvorí veľa zaujímavých a zmysluplných projektov. Je to aj super cesta, ako dať ľuďom vopred vedieť, že sa niečo chystá a získať tak väčšiu podporu projektu ešte pred jeho realizáciou.
Na čo by si mali dať autori pozor pri tvorbe vlastnej kampane?
Kampaň by mala byť dobre čitateľná, takže určite by si mali dať záležať na textoch, mali by byť pútavé, zaujímavé. Môžu využívať rôzne „fičúry“, ktoré StartLab ponúka, je to dobre vystavané, ľudia tam môžu pridať citát, hrať sa s formátom písma, môžu dávať fotky do tela kampane a podobne. Kampaň by mala určite pekne pôsobiť aj vizuálne.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň