Máte nápad, ako vylepšiť svoje mesto či obec? Získajte peniaze na jeho realizáciu cez crowdfunding

Máte nápad, ako vylepšiť svoje mesto či obec? Získajte peniaze na jeho realizáciu cez crowdfunding

Máte nápad, ako vylepšiť svoje mesto či obec? Získajte peniaze na jeho realizáciu cez crowdfunding
6. okt 2022
Príbehy

Ak máte pripravený projekt, no nestačia vám peniaze z grantu či od samosprávy, môžete ho dofinancovať cez crowdfunding. Ide o efektívny spôsob, vďaka ktorému už na Slovensku vznikli viac než dve stovky lokálnych projektov. Okrem toho vám pomôže aktivizovať ľudí, ktorým záleží na veciach verejných a zároveň získať budúcich návštevníkov.

Od roku 2015 bežalo na StartLabe viac než 210 kampaní na projekty, ktorých cieľom bolo zvýšiť kvalitu času stráveného v danej lokalite, zlepšiť služby pre miestnych i turistov a celkovo kultivovať slovenské mestá a obce. Iniciátori piatich takýchto projektov nám porozprávali, čo ich viedlo k aktivite, v akom stave sú ich projekty dnes a čo prinášajú verejnosti.

Hrad Tematín je dostupnejší

Občianske združenie hrad Tematín už roky pracuje na záchrane pamiatky, ktorej história siaha až do 13. storočia. „V rámci toho sa nám podarilo vytvoriť aj široko-ďaleko jediný úkryt pred slnkom, dažďom či snehom. Mal však jediný háčik – bol na poschodí,“ vysvetľuje predseda združenia Mojmír Choma. Tento problém viedol aktivistov k akcii a keď sa s úradmi dohodli na spôsobe sprístupnenia priestoru, pustili sa do zháňania peňazí.

Nakoniec sa rozhodli spustiť vlastnú crowdfundingovú kampaň, v ktorej sa im podarilo vyzbierať 8 600 €. „Crowdfunding pokryl 90 % nákladov projektu. Dofinancovali sme to z 2 % (daňová asignácia) a príspevkov od dobrovoľníkov,“ hovorí autor.
Mojmír má s crowdfundingom pozitívnu skúsenosť – oceňuje najmä jednoduchosť a flexibilitu celého procesu a tiež minimálnu administratívu. „Zažil som projekty, kde sme pre 500 € na stravu pre dobrovoľníkov museli stráviť desiatky hodín na pofidérnych školeniach, vypĺňať dotazníky, vykazovať týždenné správy a podobne.“ Autor kampane tiež oceňuje, že tento spôsob zbierania peňazí je z veľkej časti založený na dôvere. „Možno si to niektorí podporovatelia neuvedomujú, ale bez štipky dôvery by nikto z nich nedal ani cent. Zároveň je to aj pre nás veľká zodpovednosť, pretože nechceme nikoho sklamať,“ vraví predseda združenia.

Ekologické centrum BÚDA nominované
na prestížnu cenu

V centre Žiaru nad Hronom stál schátraný objekt bývalej zmrzlinárne. OZ MYesto sa rozhodlo zrekonštruovať ho a vytvoriť malé komunitné a ekologické centrum BÚDA, v ktorom sa budú ľudia stretávať na rôznych akciách – workshopoch, swapoch, diskusiách, či premietaniach.

Základné financie získalo z rôznych projektových výziev, no postupne zisťovalo, že to nebude stačiť. Problémom boli najmä rastúce ceny stavebných materiálov. Práve to bol zlomový moment, keď sa združenie rozhodlo vyskúšať crowdfunding. „Kampaň bola pre nás veľkou výzvou a úplne novou skúsenosťou. Od natáčania videa, vymýšľania dizajnu kampane, až po jej vedenie na sociálnych sieťach,“ spomína zakladateľka združenia Kamila Koza Beňová. Výzvou bola tiež propagácia samotného projektu, keďže za ním nestáli mediálne známe osobnosti ani iné subjekty, ktoré by zvyšovali jeho dôveru u ľudí.
Kamila považuje kampaň za zásadný a nenahraditeľný míľnik, vďaka ktorému sa BÚDA dostala do pozornosti ľudí na celom Slovensku. „Zrazu sme cítili obrovskú vlnu podpory zvonku. Paradoxne až takto sme presvedčili mnohých ‚lokálnych' ľudí, že BÚDA je dobrý nápad a oplatí sa ju podporiť aj finančne,“ hovorí. Crowdfunding je podľa jej slov nástroj, ktorý presahuje finančnú stránku veci. „Ľudia nám držali palce, písali podporné komentáre a prežívali s nami zbieranie stanovenej sumy. BÚDA si takto získala ich srdcia a vytvorili si s ňou vzťah. Každý jej nový krok vnímali ako spoločný kolektívny úspech,“ opisuje zakladateľka OZ MYesto. Vďaka podpore 270 ľudí sa nakoniec na realizáciu projektu podarilo vyzbierať vyše 8 200 €, čo je zhruba tretina nákladov. Zvyšok združenie získalo cez grantové schémy rôznych nadácií, ktoré podporujú „zelené témy.”
Dnes má za sebou BÚDA rok svojej existencie a podľa Kamily jej vznik vyriešil viacero vecí súčasne. „Nielenže sme získali vlastné priestory na uskladnenie vecí z našich swapov (oblečenie, knihy, hračky), či jedinečné miesto na organizovanie komunitných akcií, ale oživili sme aj kedysi veľmi obľúbené miesto v meste.“ Aktivisti s kultiváciou priestoru nekončia – nedávno získali podporu na realizáciu ďalších prvkov, ako sú retenčná nádrž na odchyt dažďovej vody, stojany na bicykle, informačná a vzdelávacia tabuľa, či hmyzie domčeky. Jedinečné centrum má na konte aj významný úspech – BÚDA bola nominovaná na prestížnu architektonickú cenu CE ZA AR 2022 v kategórii Fenomény architektúry.

Za obcou Vištuk prebehla komplexná obnova stromovej aleje

Malá obec Vištuk neďaleko Pezinka oslávila vlani svoje 777. výročie. Jej rodák Marek Ochaba sa pri tejto príležitosti rozhodol zrealizovať komplexnú obnovu starej lipovej aleje. „Aktuálne už 6. rok žijem v zahraničí. Vždy, keď som sa raz za čas vracal do svojej rodnej obce, zostával som čoraz viac frustrovaný, že v nej ubúda stromov,“ opisuje Marek.
O náhradnú výsadbu stromov vo vištuckej aleji sa pred Marekom pokúšali už viacerí občania. Vždy to však zlyhalo na úradných povoleniach, pretože ich vybavovanie je beh na dlhé trate. „Proces získavania súhlasov a povolení nám v prvej etape trval 6 mesiacov a v druhej etape to bolo 9 mesiacov. Ďalšie mesiace trvá zháňanie prostriedkov,“ vysvetľuje autor projektu. Práve tieto úskalia podľa neho mnohých odrádzajú od realizácie podobných projektov.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Rodákovi z Vištuku sa však nápad podarilo dotiahnuť do úspešného konca, za čo vďačí práve crowdfundingu. Tvrdí, že motiváciou vyskúšať tento spôsob financovania bola ochota verejnosti podporovať projekty tohto typu a „systém odmien, ktorý StartLab ponúka.“ Miestne rodiny si mohli ako odmenu za finančnú podporu kampane napríklad „adoptovať“ sadenicu či získať ďalšie hodnotné produkty od miestnych remeselníkov.

Ľudia na realizáciu projektu nakoniec vyzbierali skoro 10 000 €, čo je zhruba polovica všetkých nákladov na prvú etapu obnovy lipovej aleje. Tá zahŕňala výsadbu 55 nových stromov a ošetrenie 45 starých orechov a čerešní. „Druhú polovicu sa nám podarilo pokryť z grantov Nadácie Ekopolis a Nadácie Revia, ako aj z Bratislavskej regionálnej dotačnej schémy,“ vysvetľuje Marek. Začiatkom novembra chcú aktivisti alej rozšíriť o vyše 70 ďalších líp.

Lavička si našla kamošku

Mimovládna mládežnícka organizácia KERIC sídli v Čadci, pri nábreží rieky Kysuca. Popri rôznych vzdelávacích aktivitách, ktorými rozvíja osobnosť detí a mladých ľudí, sa rozhodla oživiť aj zanedbaný a nevyužívaný priestor priamo pred svojím sídlom. Poslednou kvapkou, ktorá ju priviedla k rozhodnutiu, bola dovolenková skúsenosť jednej zo zakladateliek – Mirky Petríkovej. „Navštívila som tajch Klinger, kde v tom čase prebiehalo otvorenie nového móla. Rozpočet na jeho realizáciu predstavoval 20 000 €. Vtedy som si povedala, že zmysluplný projekt v tejto cene by malo byť schopné zorganizovať každé mesto. Aby sme iba nekecali, rozhodli sme sa ísť do projektu Lavička si hľadá kamošku,“ spomína Mirka. Zámerom bolo vybudovanie nového priestoru na oddych a trávenie voľného času, sprístupnenie rieky a vysadenie nových rastlín.
Organizácia sa potenciálnym podporovateľom prihovárala cez video, v ktorom jej zamestnanci vysvetľovali účel projektu. Kampaň trvajúcu 45 dní, podporilo vyše 230 ľudí. Tí neziskovke poslali viac ako 8 200 €, čo pokrylo zhruba 50 % celkových nákladov na realizáciu zámeru. Zvyšok organizácia dofinancovala z ďalších zdrojov.

KERIC projekt, na ktorý vyzbieral peniaze vlani v júni, dokončil o 4 mesiace neskôr. Mirka hovorí, že odvtedy nebolo dňa, keď by bola lavička prázdna. „Okrem toho sa k nej nasťahovali aj kačky a deti sa sem chodia sánkovať. Žiaci špeciálnej školy tu majú pravidelné outdoorové vzdelávanie,“ teší sa Mirka. Podľa jej slov sa ich skúsenosťou inšpirovali aj ľudia z okolia, ktorí plánujú crowdfunding využiť na financovanie vlastných aktivít. „Aj my ho určite opäť využijeme na projekty, ktoré chceme, aby boli medializované a známe v komunite,“ dodáva.

Uprostred sídliska vyrástla zeleň

Občianske združenie OZ Brána do Narnie je skupina rodičov, ktorá sa snaží zveľaďovať areál Cirkevnej základnej školy Narnia v Petržalke. Chcú, aby bol priestor plný prvkov pre rôzne vekové skupiny, keďže je prístupný nielen pre deti, ale aj pre verejnosť. Rovnako sa snažia o obnovu biodiverzity v rámci areálu, keďže príroda uprostred betónového sídliska má veľký význam v kontexte klimatickej krízy.
Z tohto dôvodu sa združenie pustilo aj do projektu Späť k biodiverzite, späť ku komunite, ktorého cieľom bolo vyzbierať peniaze na výsadbu ďalších stromov, osadenie lavičiek, vytvorenie motýlej lúky či kúpu zavlažovacích vakov.

Keďže jedna z členiek už mala s crowdfundingom cez StartLab skúsenosť, rozhodlo sa preň aj samotné združenie. „Vnímali sme to nielen ako príležitosť získať peniaze, ktoré sme potrebovali na dofinancovanie aktivít, ale aj celkovo zviditeľniť naše aktivity v komunite,“ vysvetľuje autorka kampane Veronika Pizano. Združeniu sa nakoniec podarilo vyzbierať vyše 5 300 € pri celkových nákladoch na projekt 21-tisíc €. Zvyšnú čiastku získalo cez rôzne grantové schémy a cez príjmy z 2 %.

Veronika hovorí, že areál dnes žije čulým životom a je plný kvetov a rastlín. „Deti si užívajú nové hracie prvky a aj tento rok pokračujeme v ďalších aktivitách. Pravidelné rodičovské aktivity nám pomáhajú areál udržiavať, pretože výsadba je vždy len začiatok, bez pravidelnej údržby by všetka práca vyšla navnivoč,“ dodáva.
Motivácia na to, aby sa ľudia pustili do akcie, môže byť naozaj rôzna. Niekoho frustruje, že denne prechádza okolo chátrajúcej pamiatky, o ktorú sa nemá kto postarať. Ďalším prekáža, že v obci chýba služba, ktorá by mohla pomôcť jej obyvateľom. Časť aktívnych občanov zas znepokojuje nedostatok zelene či priestoru na trávenie voľného času. Nech už patríte do ktorejkoľvek skupiny, nebojte sa iniciovať zmenu. Ako vidíte, v mnohých prípadoch sa práve vďaka šikovným ľuďom podarilo zrealizovať projekty, ktoré skvalitnili život v konkrétnych regiónoch.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň