Krok za krokom k úspešnej crowdfundingovej kampani: Pripravili sme detailný harmonogram

Krok za krokom k úspešnej crowdfundingovej kampani: Pripravili sme detailný harmonogram

Krok za krokom k úspešnej crowdfundingovej kampani: Pripravili sme detailný harmonogram
2. mar 2023
Návody

Pred spustením kampane je potrebné pripraviť projekt, popis, prezentačné video, odmeny pre podporovateľov, komunikačný plán... Aby ste na nič nezabudli, pomôže vám dobrý plán. Pripravili sme pre vás prehľadný a podrobný harmonogram jednotlivých krokov kampane.

Crowdfundingová kampaň je v podstate menší projekt, ktorý potrebuje plán. V závislosti od toho, koľko peňazí chcete v kampani vyzbierať, bude váš plán viac či menej náročný v zmysle počtu aktivít, zapojených ľudí a koordinácie ich práce.

Nižšie nájdete príklad harmonogramu v týždenných blokoch, v ktorom rátame s dvojmesačnou prípravou a kampaňou trvajúcou jeden mesiac. Obdobný plán sedí na profesionálnu kampaň s cieľom vyzbierať niekoľko (desať) tisíc eur. V prípade skromnejšej kampane je možné prípravu stlačiť do niekoľkých týždňov a viaceré kroky vynechať.

Vlastný harmonogram si pripravíte jednoducho v Exceli, alebo pomocou nástrojov ako Asana, Flowii či Trello. V prípade využitia týchto nástrojov budete môcť s harmonogramom pracovať viacerí, bude flexibilnejší s možnosťou nastaviť si rôzne pohľady, napríklad podľa
vývoja v čase, zodpovednosti jednotlivých členov tímu alebo jednotlivých okruhov prác.

8 TÝŽDŇOV DO KAMPANE

  • Pripravte koncept projektu: o čo v ňom ide, aké sú jeho výnimočné vlastnosti, prečo by ho ľudia mali podporiť, koľko peňazí potrebujete.
  • Napíšte si krátke zhrnutie projektu do 10-15 viet. Vyskúšajte viac spôsobov a dajte ich prečítať ľuďom, ktorí o vašom projekte nič nevedia. Zistíte tak, aká formulácia je pre váš projekt najvhodnejšia.
  • Premyslite si zoznam ľudí, s ktorými by ste na kampani chceli spolupracovať . Pomoc sa môže zísť pri písaní textov, úprave obrázkov alebo pri práci so sociálnymi sieťami.
  • Spravte si harmonogram kampane (čo sa má udiať a kedy).
  • Ak nemáte profily na Facebooku a Instagrame, vytvorte si ich a snažte sa získať čo najviac fanúšikov, prevažne z radov známych a kamarátov. Publikujte príspevky aspoň dvakrát za týždeň.
  • Pozrite si podmienky jednotlivých crowdfundingových platforiem.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

7 TÝŽDŇOV DO KAMPANE

  • Vytvorte základný koncept videa.
  • Pripravte si návrh zoznamu odmien; premýšľajte aj nad ďalšími, ktoré budete pridávať počas trvania kampane.
  • Oslovte dodávateľov na výrobu odmien, zistite podmienky a ceny. Oslovte potenciálnych partnerov, ktorí by vám vedeli poskytnúť odmeny zadarmo.
  • Spravte si prehľad facebookových skupín, ktoré môžu byť pre vašu tému relevantné a kam neskôr môžete vašu kampaň zdieľať.
  • Začnite sledovať relevantných influencerov. Z nich si neskôr vyberiete tých, ktorých poprosíte o zdieľanie.

6 TÝŽDŇOV DO KAMPANE

  • Sfinalizujte scenár videa, účinkujúcich, lokalitu, technické zabezpečenie (kamera, zvuk, strih).
  • Naplánujte produkciu videa – kedy a kde ho chcete natočiť.
  • Oslovte ľudí, ktorí vám pomôžu s prípravou videa, textov, grafík a fotografií. Ak si nemôžete dovoliť profíkov, oslovte šikovných kamarátov.
  • Sfinalizujte zoznam odmien.
  • Pripravte si zoznamy ľudí, ktorí majú potenciál byť vašimi najväčšími podporovateľmi a ktorých môžete osloviť s prosbou o zdieľanie kampane.
  • Sfinalizujte rozpočet na kampaň, stanovte si cieľovú sumu, dodatočné ciele a dĺžku jej trvania.

5 TÝŽDŇOV DO KAMPANE

  • Zorganizujte fotenie produktu/lokality/autorov a pod., zadajte grafické práce.
  • Natočte video a začnite ho strihať.
  • Pripravte plán obsahov, ktoré budete počas kampane komunikovať.
  • Pripravte si zoznam influencerov, ktorých chcete osloviť.
  • Zamyslite sa nad nečakanými scenármi. Napríklad, že kampaň veľmi rýchlo dosiahne cieľovú sumu a premyslite si ich možné riešenia.

4 TÝŽDNE DO KAMPANE

  • Spravte si prvú verziu popisu projektu.
  • Sfinalizujte video.
  • Pripravte prvý návrh prezentácie odmien (ako majú vyzerať).
  • Pripravte plán komunikácie na sociálnych sieťach (kedy, kde a čo budete publikovať).
  • Ak kampaň chcete komunikovať na svojom webe, premyslite si, ako ho prispôsobíte (napr. vytvoriť špeciálnu podstránku).
  • Oslovte ľudí, ktorých poznáte a o ktorých predpokladáte, že vás podporia, povedzte im o svojom zámere.
  • Na sociálnych sieťach a webe uverejnite prvý príspevok o plánovanej kampani.

3 TÝŽDNE DO KAMPANE

  • Skompletizujte obrázky, grafiky a fotografie do popisu projektu.
  • Sfinalizujte popis projektu. Dajte ho ešte raz prečítať niekomu, kto o kampani nič nevie. Je preňho zrozumiteľný?
  • Sfinalizujte prezentáciu odmien.
  • Vytvorte si zoznam a adresár médií, ktoré chcete o kampani informovať.
  • Uistite sa, že vaše účty na sociálnych sieťach umožňujú platenú reklamu.
  • Začnite s úpravou webu, môžete napríklad nastaviť odrátavanie do spustenia kampane.
  • Na sociálnych sieťach uverejnite ďalší príspevok o plánovanej kampani.

2 TÝŽDNE DO KAMPANE

  • Začnite napĺňať obsah kampane priamo na platforme, aby ste videli, ako bude vyzerať, keď bude hotová. Obsah môžete upravovať a dopĺňať postupne.
  • Pripravte si zoznamy cieľových skupín a spôsob, akým ich chcete osloviť. Pripravte a rozdeľte si mailing listy.
  • Pripravte si emaily a správy, ktoré budete jednotlivým cieľovým skupinám posielať v rôznych fázach kampane, napríklad vo forme newsletterov.
  • Pripravte si pripomínajúce a ďakovné maily a správy.
  • Oslovte známe osobnosti, predstavte im svoj zámer a požiadajte ich o podporu či zdieľanie.
  • Pripravte si obsah reklám na sociálnych sieťach.
  • Na sociálnych sieťach uverejnite ďalší príspevok o plánovanej kampani.

1 TÝŽDEŇ DO KAMPANE

  • Sfinalizujte informácie na platforme, ktorú ste si vybrali a pošlite jej kampaň na schválenie.
  • Pripravte si obsah (tlačové správy), ktorý chcete poslať do vybraných médií.
  • Známym osobnostiam, ktoré vám prisľúbili spoluprácu, pripravte obsah na publikovanie. Dohodnite s nimi čas – kedy kampaň budú šíriť.
  • Oslovte ľudí vo svojom blízkom okolí a povedzte im o blížiacom sa spustení kampane.
  • Sfinalizujte návrhy reklám na sociálnych sieťach.
  • Skompletizujte plán na prvý týždeň kampane: podrobne naplánujte oslovenie blízkych kontaktov, rozoslanie emailov, publikovanie na sociálnych sieťach a úpravy na webe.
  • Spustite kampaň a oslovte najbližšie kontakty s prosbou o podporu.
Veríme, že takto pripravený harmonogram vám pomôže nielen s prípravou, ale aj s vedením úspešnej crowdfundingovej kampane. Samozrejme, môžete si ho prispôsobiť podľa svojich potrieb – je možné, že vám postačí jeho skromnejšia verzia.

Pri príprave jednotlivých krokov vám pomôže aj naša Q&A sekcia – pravidelne ju aktualizujeme, aby na nej autori kampaní našli všetko, čo potrebujú. Ak by ste však mali akékoľvek ďalšie otázky, neváhajte nás kontaktovať na info@startlab.sk.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň