Ako vám môže príbeh pomôcť vyzbierať peniaze? Toto je 6 tipov na zdokonalenie rozprávania o vašom projekte

Ako vám môže príbeh pomôcť vyzbierať peniaze? Toto je 6 tipov na zdokonalenie rozprávania o vašom projekte

Ako vám môže príbeh pomôcť vyzbierať peniaze? Toto je 6 tipov na zdokonalenie rozprávania o vašom projekte
6. okt 2022
Návody

Dobrým príbehom dokážete vášmu publiku nielen vysvetliť, o čom je váš projekt, ale ho aj presvedčiť, aby konalo a podporilo vašu kampaň. Prinášame vám 6 tipov, ako základné rozprávačské princípy uplatniť pri tvorbe kampane či popise projektu.

Mali ste ako deti radi rozprávky? Spomeňte si, ako ste s napätím čakali, či sa Červenej čiapočke podarí zachrániť starú mamu pred vlkom alebo či princ nájde Popolušku len podľa stratenej črievičky. Tajomnými, romantickými, či napínavými príbehmi sa nechávame pohltiť aj v dospelosti – vyhľadávame ich v kinách, divadlách, aj knihách. Podobne to robia aj ľudia, z ktorých sa neskôr stávajú vaši podporovatelia.

Prečo sa príbehy už tisícročia tešia takej obľube? „Dobrý príbeh dokáže nielen upútať pozornosť človeka, ale aj vyvolať emócie, odovzdať posolstvo alebo niečo naučiť. Nie je náhoda, že storytelling sa stal súčasťou reklamného sveta a že vďaka našej prirodzenej obľube príbehov aj funguje,“ vysvetľuje dôvody Viktória Mirvajová, content director z kreatívneho štúdia Milk.

Skúste príbeh využiť aj vo vašej crowdfundingovej kampani. Vďaka nasledujúcim tipom vytvoríte taký, ktorý ľudí nielen zaujme, ale ich aj presvedčí, aby váš projekt podporili.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

1. Spoznajte svoje publikum

V článku o cieľových skupinách sme si vysvetlili, že vaše publikum tvoria rôzne špecifické skupiny ľudí. Tie sa môžu zaujímať o váš projekt, no každú z nich na ňom zaujme niečo iné. Preto platí, že nemôžete vytvoriť jeden príbeh pre všetkých.

Predtým, ako ho začnete konštruovať, by ste mali svoje cieľové publikum zúžiť. Namiesto toho, aby ste ho smerovali na mladých ľudí, ho adresujte mladým ľuďom vo veku 16 až 18 rokov, ktorí žijú v konkrétnom regióne a majú určité záujmy. Keď máte nastavené špecifické publikum, môžete si stanoviť ukazovatele, ktoré vám pomôžu vytvoriť ten správny príbeh:
  • Čo vie vaše publikum o probléme, ktorý komunikujete?
  • Aké sú jeho obavy a túžby?
  • Aké sú jeho hodnoty?
  • Čo ho robí šťastným a smutným?
Odpovede na tieto otázky vám pomôžu osvojiť si špecifický jazyk, prvky a typy príbehov, ktoré rezonujú u vášho publika. Pomôžu vám tiež vybrať najefektívnejšie kanály na propagáciu vašej crowdfundingovej kampane.

2. Jasne zadefinujte postavy

Vytvorte príbeh s dobrými a zlými postavami. Nemusí to byť nevyhnutne jedna osoba, môže ísť o organizáciu, vzdelávací systém, vládu a podobne. Keď máte vo svojom príbehu jasne zadefinované postavy, publikum sa dokáže s vaším príbehom lepšie zžiť.

3. Zahrňte do rozprávania konflikt, ktorému postavy čelia

Príbeh bez konfliktov a výziev je chabý príbeh. Detailne opíšte konflikt, ktorému vaše postavy čelia – môže ísť o stratu zdravia, príjmu, prístupu k základným ľudským potrebám... Vysvetlite, v čom spočíva výzva, ktorú sa vaše postavy snažia prekonať. Uvedením problému v príbehu pomôžete publiku pochopiť, prečo je vaša kampaň dôležitá.

4. Vyvolajte správny typ emócií

Keď rozprávate príbeh, vaším primárnym cieľom je vyvolať emócie. Tie sú hnacou silou, ktorá ľudí núti konať. Musíte si však vybrať správny typ emócií. Keď hovoríte o výzvach či problémoch vašej postavy, môže to byť pre vaše publikum veľmi zdrvujúce. Napríklad zameranie sa na globálne problémy, akými sú klimatická zmena, mikroplasty či faktory ovplyvňujúce zdravie, môže v ľuďoch vyvolať pocit bezmocnosti. Snažte sa preto obsiahnuť aj nádej či pozitívne správy, ktoré u publika podnietia snahu niečo zmeniť.

5. Dajte ľuďom možnosť urobiť v príbehu zmenu

Máte postavu, tá má problém a vy ste o ňom povedali svojmu potenciálnemu podporovateľovi. Teraz musíte byť konkrétni a ukázať mu, že jeho aktivita môže prispieť k tomu, aby sa daná postava vysporiadala s výzvami a problémami, ktorým čelí. Vysvetlite mu, ako presne váš projekt prispeje k želanej zmene a že ak ho finančne podporí, stane sa súčasťou tejto zmeny.

6. Vyzvite ľudí k akcii

Keď rozprávame príbehy, máme jasný cieľ: prinútiť naše publikum, aby konalo. V prípade crowdfundingu, aby finančne podporilo váš projekt. Preto keď vyrozprávate svoj príbeh a ukážete potenciálnym darcom, ako sa môžu stať jeho súčasťou, musíte ich vyzvať k akcii – na rovinu ich požiadajte, aby sa stali súčasťou vášho príbehu.
Predtým, než začnete budovať príbeh, by ste sa mali zamyslieť nad dvoma otázkami: Čo ním chcete povedať a prečo to chcete povedať? V podstate vytvoríte premisu príbehu, ktorú John Truby vo svojej knihe The Anatomy of Story definuje ako „celý váš príbeh zhustený do jedinej vety“. Premisa zahŕňa postavu, zápletku, prípadne nejaké informácie o rozuzlení príbehu.

Takýto postup zvolili autori kampane, ktorých cieľom bolo zachrániť ihrisko v Banskej Bystrici: „Bolo raz jedno staré ihrisko, ktoré sa stalo centrom stretávania množstva ľudí a skupín. Mladé športové talenty, zážitkové programy, skúsení futbalisti či deti počas táborov – títo všetci tvoria neoddeliteľnú súčasť histórie tohto ihriska, ktoré ale už dosluhuje. A potom tu je skupina mladých nadšencov, ktorá sa rozhodla ihrisko zachrániť. Podpor aj Ty tento projekt a staň sa súčasťou príbehu.“

TIP: Pri vytváraní príbehu môžete použiť túto šablónu príbehovej mapy (je v anglickom jazyku).


Autori tento krátky príbeh rozpovedali hneď v úvode kampane, vďaka čomu človek dostal všetky podstatné informácie – zistil, kto za projektom stojí, o čo v ňom ide a na čo budú využité ich príspevky. Nechýbala ani výzva k akcii. Ako pripomína Viki zo štúdia Milk, o úvode, zápletke a závere sme sa učili už na základnej škole: „Presne tieto princípy obohatené o zopár ďalších odporúčaní – predstavu o tom, komu príbeh hovoríte, či jasná formulácia výzvy k aktivite – by sme mali uplatňovať pri písaní reklamy, statusu, či akéhokoľvek textu, ktorým potrebujeme osloviť verejnosť. A vôbec nemusí ísť o dlhý text.“

Na to, aby ste sa stali dobrým rozprávačom, vďaka ktorému bude kampaň úspešná a získa finančné prostriedky, neexistuje žiaden magický vzorec. Poskytli sme vám však pár osvedčených princípov, vďaka ktorým môžete váš projekt komunikovať pútavejšie, zrozumiteľnejšie a emotívnejšie.
Tento článok vznikol v spolupráci s naším nórskym partnerom, organizáciou Norsensus Mediaforum vďaka podpore projektu ‘Crowdfunding – nástroj posilnenia finančnej nezávislosti OOS’ z programu ACF - Slovakia, ktorý je financovaný z Finančného mechanizmu EHP 2014-2021. Správcom programu je Nadácia Ekopolis v partnerstve s Nadáciou otvorenej spoločnosti Bratislava a Karpatskou nadáciou.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň