Tip z marketingovej praxe: Zapojte do komunikácie projektu interakciu. Vzbudíte emóciu a ľudia si vás zapamätajú

Tip z marketingovej praxe: Zapojte do komunikácie projektu interakciu. Vzbudíte emóciu a ľudia si vás zapamätajú

Tip z marketingovej praxe: Zapojte do komunikácie projektu interakciu. Vzbudíte emóciu a ľudia si vás zapamätajú
4. nov 2022
Návody

Odborníci na marketing tvrdia, že ak chcete zaujať svoje publikum na sociálnych sieťach, mali by ste s ním čo najviac interagovať. Sociálne siete vám ponúkajú rôzne možnosti – od ankiet, kvízov či prieskumov až po súťaže. Pozrite sa, ktoré interaktívne formáty môžete využiť v komunikácii vašej crowdfundingovej kampane. Užitočné tipy sme pripravili v spolupráci s odborníkom na online kampane z agentúry PS:Digital Martinom Piteľom.

Dobrý marketing na sociálnych sieťach spočíva v kombinácii interaktívneho a informačného obsahu. V praxi to znamená, že jednoduchá fotka s popisom už zrejme vaše publikum nezaujme. „Pri pretlaku informácií, ktoré sa na nás valia z každej strany, dokážu vyniknúť príspevky alebo príbehy od takých značiek a jednotlivcov, ktoré aktívne nabádajú používateľov k interakcii,“ vysvetľuje Martin Piteľ, Head of Digital Executive v agentúre PS:Digital.

Marketéri z tohto dôvodu odporúčajú, aby ste obsah, ktorý vaše publikum priamo navádza k reakcii, zapojili aj do komunikácie vašej crowdfundingovej kampane. Sociálne siete dnes ponúkajú portfólio možností, s ktorými môžete pracovať. V článku budeme hovoriť o najpoužívanejších formátoch.

Anketa

Anketa je užitočný spôsob, vďaka ktorému môžete od vášho publika získať spätnú väzbu na akúkoľvek tému. Zaujíma vás napríklad, aká farba obálky by sa hodila na vašu pripravovanú knihu? Položte ľuďom túto otázku a dajte im na výber maximálne zo 4 možností. Je možné, že ich názor vám pomôže pri rozhodovaní.
Anna Ďarmati, autorka rozprávkovej knihy Tajomstvo ríše draka, nechala svojich fanúšikov takýmto spôsobom hlasovať o názve knihy. „Anketa u ľudí vzbudila záujem a aj pre mňa to bolo veľmi podnetné. Finálny názov bol nakoniec kombináciou dvoch najčastejších odpovedí,“ hovorí. Spisovateľka nechala svojich facebookových fanúšikov rozhodnúť aj o rozprávke, ktorú im následne naživo čítala na Facebooku.

Prieskum

Instagramové príbehy vám ponúkajú možnosť vytvoriť si vlastný prieskum. Stačí, keď publiku položíte otázku, na ktorú chcete dostať odpoveď. Následne si zvolíte emotikon, ktorý budú môcť vaši sledovatelia posúvať po osi a tým vyjadriť svoj názor.
Napríklad sa ich môžete ešte pred zverejnením kampane opýtať, či sú spokojní s jej vizuálom. Na základe ich hlasovania uvidíte, do akej miery sú stotožnení s fotkami či farbami grafických materiálov, ktoré ste v kampani využili.

Kvíz

Či už pripravujete kampaň na vydanie spoločenskej hry, novej knihy alebo realizáciu podujatia, kvíz je zábavná forma, vďaka ktorej môžete nielen zistiť viac o svojom publiku, ale aj kreatívnou a zaujímavou formou odprezentovať svoju kampaň. Ak napríklad chcete zrekonštruovať kultúrne centrum, nechajte ľudí hádať, aké akcie v ňom budú prebiehať. Je možné, že keď vaši sledovatelia, ktorí sú zároveň rodičmi, zistia, že v centre sa budú konať rozprávkové večery a iné eventy pre rodiny s deťmi, navštívia stránku vašej kampane a podporia ju.
Pred odštartovaním kampane kvíz na Instagrame spustila aj veterinárka Jana Radošovská, ktorá cez StartLab zbierala peniaze na vydanie príručky pre psičkárov. Týkal sa témy veterinárnej pohotovosti. „Odpovede a následné príbehy k téme mali v ľuďoch navodiť pocit, že kniha, v ktorej sa dozvedia, čo možno robiť so psom skôr, ako prídu k veterinárovi, bude pre nich užitočná,“ hovorí Jana.

Otázky a odpovede

Ak máte širšiu komunitu sledovateľov, ktorých zaujímajú vaše názory na témy, ktorým sa venujete, umožnite im klásť vám otázky priamo cez váš instagramový príbeh.
„Otázkomaty” počas kampane využívala aj Jana Radošovská, a to v priemere raz týždenne. Zo skúsenosti vedela, že táto forma interakcie zvyšuje záujem o jej instagramový profil, ktorý bol počas trvania kampane jej jediným komunikačným kanálom. „Zároveň som v ľuďoch zvyšovala dôveru v moju osobu – videli, že za profilom je skutočný človek a vzdelaný odborník so skúsenosťami z klinickej praxe,“ vysvetľuje veterinárka.

Súťaž

Na Instagrame máte možnosť vytvoriť niekoľko druhov súťaží. Ako však upozorňuje marketingová agentúry Visibility, sociálna sieť má pre tento druh obsahu definované pravidlá a odporúčania, ktoré je potrebné dodržiavať. Jeden z najpopulárnejších spôsobov súťaženia je založený na princípe, keď zverejníte fotku a v jej popise ľudí vyzvete, aby sa zapojili komentárom. Ak chcete zvyšovať povedomie o vašej značke, môžete ich zároveň žiadať, aby označili aj ďalších priateľov, s ktorými by sa o výhru podelili.

Ďalším spôsobom je požiadať vaše publikum, aby vás označilo v príspevku, ktorý samo vytvorí. Napríklad, ak chcete dostať informáciu o vašej pripravovanej knihe medzi nové komunity, vyzvite ľudí, aby vás označovali, prípadne zdieľali vašu kampaň v príbehoch. Za odmenu im môžete sľúbiť, že po skončení kampane od vás dostanú darček.

Interaktívne video

Majú ľudia otázky týkajúce sa vašej kampane? Nevedia, kedy im budú doručené odmeny alebo im nie je jasný zmysel vášho projektu? Vytvorte si príbeh , v ktorom ich necháte klásť vám akékoľvek otázky. Následne ich informujte o tom, že budete vysielať živé video, v ktorom ich všetky zodpoviete. Ľudia budú mať aj počas samotného vysielania možnosť klásť vám ďalšie otázky, pričom vy na ne budete môcť priamo na mieste odpovedať.
Martin Piteľ z agentúry PS:Digital hovorí, že pri množstve crowdfundingových kampaní je dôležité publikum zaujať a vystúpiť z davu. „Okrem samotnej témy kampane tomu môže pomôcť aj zapojenie interaktívnych formátov do komunikácie. Autori nimi dokážu u publika vyvolať emóciu a lepšie sa mu vryť do pamäte,“ vysvetľuje marketér. Navyše, prieskum ukázal, že až 91 % používateľov vyhľadáva na sociálnych sieťach práve interaktívne formáty.
Preto ak máte čas a priestor, skúste niektoré zo spomenutých formátov v komunikácii využiť aj vy. Je možné, že výsledky prieskumu vám uľahčia rozhodovanie v niektorom štádiu kampane, že vďaka súťaži sa vám podarí preniknúť do nových publík a že cez otázky a odpovede sa vám podarí ľudí vzdelávať v téme, ktorej sa vaša kampaň venuje.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň