Príliš veľa odmien, anonymita, či zlá gramatika. 10 chýb, ktoré ovplyvňujú úspech vašej kampane

Príliš veľa odmien, anonymita, či zlá gramatika. 10 chýb, ktoré ovplyvňujú úspech vašej kampane
30. máj 2022 Návody

Spísali sme pre vás najčastejšie nedostatky, ktorých sa autori dopúšťajú pri tvorbe crowdfundingových kampaní. Ak chcete tú svoju dotiahnuť do úspešného konca, skúste sa ich vyvarovať.

Máte skvelý nápad. Naplánujete ho do detailov a nenapadá vám žiadny dôvod, prečo by ho ľudia nemali podporiť. Začnete teda pripravovať crowdfundingovú kampaň. Pred tým, ako sa do toho pustíte, pozrite si zoznam najčastejších chýb, ktoré vám radosť z úspešného konca môžu prekaziť.

1. zložitý projekt

Jednoduchosť je základ. Čím je projekt komplikovanejší, tým nižšia je šanca, že ho ľudia podporia. V online prostredí sme zvyknutí na instantný obsah, klikáme z jedného miesta na druhé a na jednotlivých stránkach trávime málo času. Ak sa váš projekt nedá vysvetliť v troch vetách, pravdepodobne bude pre ľudí príliš abstraktný, nedajú si námahu porozumieť mu a zo stránky odídu bez toho, aby ho podporili.

2. slabá alebo žiadna príprava

Urobiť úspešnú crowdfundingovú kampaň môže byť náročnejšie, než by ste očakávali. Ak ide o vašu prvú kampaň, zrejme si budete chcieť o tomto spôsobe čo-to naštudovať, zistiť, do čoho idete, pripraviť si rozpočet a osloviť ľudí, ktorí vám s kampaňou pomôžu. Ďalej prichádza samotná príprava kampane, na ktorú potrebujete niekoľko týždňov – chcete predsa, aby mala kvalitný popis, zaujímavé odmeny aj efektívne nastavený marketing. Ďalšie týždne bude kampaň prebiehať a aj po jej skončení je potrebné komunikovať s podporovateľmi a splniť, čo ste im sľúbili.

3. nulový rozpočet na kampaň

Aj keď je cieľom kampane peniaze získať, treba počítať s tým, že sú s ňou spojené náklady, ktoré sa vám v úspešnej kampani vrátia. Patria medzi ne výroba odmien, reklamný rozpočet, či práca grafika, experta na sociálne siete, či ďalších ľudí, ktorí vám svoje služby neposkytnú bezplatne. Náklady na kampaň môžete zahrnúť do cieľovej sumy, najlepšie v rámci pridávania ďalších cieľov.

Väčšina autorov kampaní na StartLabe uvádza, že náklady na kampaň tvorili 10 - 30 % zo získanej sumy.

4. nesprávne nastavená cieľová suma

Nastavenie cieľovej sumy vie byť samo o sebe náročné. Na jednej strane je suma, ktorú by ste chceli získať, na druhej strane sú reálne (predovšetkým propagačné) možnosti, ktoré máte. Navyše, do úvahy treba brať aj to, ako cieľová suma pôsobí na ľudí. Možno vás prekvapí fakt, že v skutočnosti ich viac než získaná suma zaujíma percento naplnenia cieľa. V praxi sa vám teda viac oplatí nastaviť si nižší cieľ, vďaka čomu bude percento naplnenia automaticky vyššie.

Všeobecne odporúčame nastaviť si ako základný cieľ minimálnu sumu, ktorá je nevyhnutná na realizáciu projektu v jeho najskromnejšej verzii a ďalšie vylepšenia financovať cez dodatočné ciele. Dajte si však pozor, aby ste si cieľ nenastavili príliš nízko. Mohlo by sa stať, že vaša kampaň síce bude úspešná a peniaze získate, no vo výsledku nebudete mať dosť na realizáciu projektu.

5. podcenenie vizuálov

Predstavte si, že prechádzate popri obchode s knihami. Ako prvý vás zaujme výklad – ako je „nastajlovaný“, aká z neho ide atmosféra. Ak vás na prvý pohľad odrádza tým, že je zanedbaný alebo zle nasvietený, do obchodu zrejme ani nevkročíte. Podobne je to so stránkou vašej kampane – keď na ňu potenciálny podporovateľ príde, musí ho na prvý pohľad zaujať a zapáčiť sa mu. 

Na to, aby bola vaša kampaň vizuálne atraktívna, nepotrebujete tím odborníkov. Kvalitné fotky či video dnes zvládnete urobiť aj lepším telefónom. Upraviť ich a spraviť jednoduché grafiky zas dokážete napríklad v bezplatnej aplikácii Canva. Ideálne však samozrejme je, ak vám s grafikou pomôže odborník. Dobrý dojem umocní aj vizuálna jednota ako vo všetkých prvkoch kampane, tak počas jej komunikácie.

6. nudné odmeny

Ak do kampane pridáte odmeny, v ktorých iba „predáte“ svoj produkt, či nebodaj také, ktoré pôsobia dojmom „len aby bolo“, pripravíte sa o možnosť ľudí motivovať pre podporu a ukázať im, že si ju vážite.
Je celkom prirodzené, že pri vytváraní kampane ste v situácii, keď sami peniaze potrebujete, nieto, aby ste investovali do výroby drahých produktov – motivujúce odmeny však nemusia byť nákladnou položkou vášho rozpočtu. Príkladom sú desiatky úspešných kampaní u nás či v zahraničí, s odmenami, ktorých náklady boli rovné nule, prípadne pár eurám. Omnoho dôležitejší je dobrý nápad, kreativita, osobný prístup a to, že ľuďom ukážete, že vám na ich podpore záleží. Inšpirácie, aké odmeny v kampani ponúkať, nájdete aj v tomto článku.

7. nedostatok komunikácie

Naša StartLabová prax hovorí, že v prípade, že kampane nedosiahnu cieľovú sumu, najčastejšou príčinou neúspechu je ich slabá propagácia. Ak chcete, aby vaša kampaň bola úspešná a získala čo najväčšiu podporu, je kľúčové, aby jej komunikácia bola dostatočne masívna. Ľudia by o kampani mali počuť ideálne raz za dva dni, minimálne raz za tri.

Aby ste počas neopakovali rovnaké posolstvo dookola, je dôležité mať v zásobe dostatok informácií a príspevkov, ktoré budete pravidelne pridávať. Jedno posolstvo pozornosť neudrží dlho a postupne by vaša kampaň stratila dynamiku.

8. nič nehovoriaci názov kampane

Názov vašej kampane má byť krátky a výstižný. Na StartLabe môže mať maximálne 65 znakov, vďaka ktorým ľudia rýchlo pochopia, čo chystáte. Keďže je to jedna z prvých vecí, ktorá vašim potenciálnym podporovateľom udrie do očí, dajte si na ňom mimoriadne záležať. Uistite sa, že nie je príliš vágny, že ste použili kapitálky na správnych miestach a že v ňom nemáte gramatické chyby.

Príkladom dobrého názvu kampane je: „Staň sa súčasťou príbehu: Zachráňme ihrisko, ktoré spája“.

9. popis, ktorý nenadchne

Využite popis kampane na to, aby ste ľuďom predstavili svoj projekt. Nemusíte používať zložité vety a formálny jazyk. Čím jednoduchšie a ľudskejšie projekt popíšete, tým lepšie. Popis by mal byť tvorený textom a vizuálnym materiálom v pomere približne 1:2, teda jednu tretinu popisu by mal vypĺňať text a dve tretiny vizuálny materiál. Popis kampane by mal obsahovať základné informácie, ktoré zaujímajú každého podporovateľa. Prečítajte si, ktoré to sú.

10. neosobná kampaň

Všetky dobré kampane na StartLabe mali jedno spoločné – boli osobné a autentické. Najlepšie funguje úprimnosť, otvorenosť, ľudský a osobný prístup, nie skrývanie sa za všeobecné klišé, neosobné značky a čokoľvek, čo vám nie je prirodzené. V kampani vystupujte ako autor či autorský tím osobne, pod svojím menom a so svojou tvárou. Povedzte ľuďom, kto ste, čo robíte a prečo potrebujete ich podporu.