Riaditeľka Mareeny: Ľudí sa nám nikdy nepodarí zmobilizovať tak, ako keď robíme crowdfunding

Riaditeľka Mareeny: Ľudí sa nám nikdy nepodarí zmobilizovať tak, ako keď robíme crowdfunding
3. aug 2022 Príbehy

Nezisková organizácia Mareena už roky pomáha cudzincom a utečencom začleňovať sa do spoločnosti. V roku 2017 spustila za týmto účelom aj prvú crowdfundingovú kampaň. Odvtedy využíva tento spôsob získavania peňazí každý rok. Riaditeľka Mareeny Michaela Pobudová hovorí, že crowdfunding sa pre organizáciu postupne stal významným marketingovým nástrojom - prináša jej nielen nových darcov, ale zvyšuje aj povedomie o jej aktivitách.

Občianske združenie Mareena vzniklo v roku 2017. Jeho poslaním je pomáhať cudzincom nájsť na Slovensku bezpečný a dôstojný domov. Rovnako sa im snaží pomôcť uchytiť sa v zamestnaní a vytvoriť si kvalitné vzťahy s domácimi – či už v susedstve, práci alebo v škole. Jednou z dlhodobých aktivít neziskovky je boj proti rasizmu - vydáva publikácie a realizuje projekty, ktorých cieľom je vzdelávať verejnosť a vyvracať mýty a predsudky týkajúce sa moslimov. V rámci projektu Career Path zas Mareena skúma podmienky zamestnávania a možnosti kariérneho rastu cudzincov z tretích krajín.

Občianske združenie sa už tri mesiace po svojom vzniku rozhodlo skúsiť, čo mu môže priniesť crowdfunding. Spustilo kampaň, cez ktorú zbieralo peniaze na zariadenie komunitného centra. Mareena v ňom organizuje kultúrne a voľnočasové aktivity pre domácich aj cudzincov. Skoro 80 podporovateľov vyzbieralo na realizáciu zámeru vyše 4 100 €. Organizácia postupne dospela k rozhodnutiu, že crowdfunding chce robiť každý rok. K dnešnému dňu tak viedla na StartLabe už 4 úspešné kampane. Riaditeľka Michaela Pobudová vysvetlila, ako sa stal crowdfunding súčasťou ich dlhodobej stratégie a koľko dobrých vecí už dokázalo vzniknúť vďaka podpore uvedomelých ľudí. 

Ľuďom opakovane vysvetľujeme zmysel našej kampane

Dôsledná príprava je podľa Michaely kľúčom k úspechu, či už robia autori svoju prvú kampaň alebo niekoľkú v poradí. „Nedá sa spoliehať na to, že vás ľudia podporia len preto, že vás majú radi. Ak máte dobrý produkt alebo projekt, treba investovať čas do prípravy textov, odmien, audiovizuálneho materiálu,...“ odporúča. Napríklad Michaela sama podporila viacero projektov na StartLabe práve preto, že si na vlastnej koži vyskúšala, aké náročné je pripraviť kvalitnú kampaň. „Viem, koľko do toho ide práce a páči sa mi, že ľudia do toho investujú čas a energiu. Zaujali ma a som ochotná oceniť to tak, že ich podporím.“

Keďže Mareena spúšťa crowdfunding vždy v predvianočnom období, v auguste začína s prípravami. Komunikačné oddelenie, ktoré má kampaň na starosti, zmobilizuje zvyšok organizácie a začínajú s brainstormingom. „Bavíme sa o tom, kto potrebuje peniaze a na čo by sme mohli tú kampaň ‚našiť',“ vysvetľuje Miška. Dostať nápad do podoby, s ktorou sa dá ďalej pracovať, im trvá zhruba mesiac. 

Začiatkom októbra nastupuje fáza prípravy samotnej kampane, ktorá predstavuje asi 2 týždne koncentrovanej a nepretržitej práce. Zahŕňa prípravu popisu kampane, odmien, či vizuálnych materiálov. Mareena sa pri tom drží jednoduchého hesla: „Ak chceme od ľudí peniaze na konkrétnu vec, musíme im vysvetliť zmysel kampane a to, o čo v projekte ide.“ Jedným z najlepších spôsobov, ako to dosiahnuť, je podľa nej kvalitné video. Jeho natočenie a zdieľanie brala organizácia ako samozrejmosť. „Statický obrázok by nebol taký efektívny, o tom sme presvedčení.“

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na
vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Odmeny si vytvárame sami a vždy súvisia s témou kampane

Nemenej dôležité sú vizuály, ktoré pridáte k odmenám. Mareena ponúkala podporovateľom v posledných troch kampaniach 8 rôznych odmien. Pre tento počet sa rozhodla, aby im dokázala dať na výber dostatočne široký rozptyl možností. „Zároveň sme sa vždy snažili, aby odmeny súviseli s témou našej kampane,“ dopĺňa riaditeľka. V kampani na podporu distribúcie gastromapy ponúkala ako odmenu samotný produkt, ale aj rôzne kulinárske zážitky. Za podporu rozvoja kaviarne Mareena café mohli ľudia získať zážitky v podobe ochutnávky čajov a káv z krajín Blízkeho východu, či koláče od afgánskej pekárky Nazily.

Mareena si odmeny zabezpečila vo vlastnej réžii, bez sponzorov. „Všetko sme si vytvorili sami, väčšinou išlo o náš merch. Prípadne sme ponúkli niečo zážitkové, zorganizovali sme eventy a podobne,“ hovorí. Zároveň však priznáva, že organizácia nemala na zháňanie sponzorov dostatok času. Mareene sa podarilo vyriešiť aj problém, s ktorým sa pri plánovaní odmien stretáva veľa autorov – ako minúť čo najmenej peňazí na ich výrobu a distribúciu? „Náklady na odmeny by ste si mali pridať do cieľovej sumy,“ odporúča autorom.

V rámci prípravy kampane myslia autori kampane vždy aj na to, ako dlho pobeží. „Trvanie nastavujeme v priemere na 30 dní,“ hovorí riaditeľka. Dlhšie kampane sú podľa jej názoru kontraproduktívne. „Ja odporúčam maximálne štyri týždne, pretože ani samotná organizácia to nevie ťahať dlhšie.“ 

V priebežnom oslovovaní kontaktov sa musíme polepšiť

V momente, keď je kampaň spustená, ju organizácia začína komunikovať. Podľa Mišky je dôležité hovoriť o nej priebežne, počas celého jej trvania a kontinuálne oslovovať potenciálnych podporovateľov. Priznáva, že toto bolo slabou stránkou ich kampaní a v budúcnosti chce komunikáciu posilniť. „Nie vždy sme si dali tú námahu rozposielať našim fanúšikom a známym informácie o kampani a žiadať ich, aby ju podporili. Stalo sa nám, že počas prvého týždňa sme sa ‚vytrieskali' zo snahy, potom sme poľavili a ku koncu sme sa to snažili dobehnúť,“ spomína. Podľa Mišky je dôležité, aby jednotliví členovia tímu komunikovali kampaň aj na svojich sociálnych sieťach a zasiahli svoju najbližšiu komunitu. „Musíme popracovať na tom, aby sme využili celý potenciál siete kontaktov, ktorú máme,“ vraví.

Mareena využila na komunikáciu kampane viacero kanálov – najviac jej fungoval Facebook a newslettre. S databázou mailových kontaktov chce však v budúcnosti pracovať efektívnejšie. „Je to veľká zberňa kontaktov, ktorú sme ešte neroztriedili do kategórií. Keď to urobíme, budeme môcť maily ešte viac personalizovať.“ Členovia tímu tiež rozposielali správy svojim kontaktom a o kampani hovorili aj na rôznych stretnutiach. Pri posledných troch kampaniach organizácia rozposielala aj tlačové správy na vybrané médiá.

Kampaň sa vždy snažíme doplniť aj o offline prvok

Mareena má pre autorov kampaní ešte jedno odporúčanie, ktoré vychádza z jej vlastnej skúsenosti. „Mám pocit, že kampaň sa dá lepšie rozprúdiť, keď má nejaký offline prvok,“ vraví Miška. Neziskovka napríklad organizuje eventy, ktoré plánuje na deň spustenia kampane. Kampaň ku gastromape sme rozbehli v deň, keď sme ju pokrstili. Urobili sme k tomu fundraisingové podujatie, kde sme všetkým povedali o kampani. Zúčastnení dostali gastromapu zadarmo ako darček a poprosili sme ich, aby to zdieľali,“ hovorí riaditeľka. 

Podľa jej slov ochota ľudí podporovať dobré veci rastie. „Čím lepšie sa spoločnosť má a čím lepšie rozumie problémom a zámerom, tým je ochotnejšia ich podporiť.“ 

Crowdfunding sa pre nás stal dôležitým marketingovým nástrojom

Po 4 vydarených kampaniach má Mareena jasno v tom, že crowdfunding jej dáva veľký význam najmä z marketingového hľadiska. „Pre nás je tento koncept čoraz viac zaujímavý z hľadiska marketingu. Na koncentrovanom priestore vieme veľmi aktívne a intenzívne komunikovať našu aktivitu za účelom získania finančných prostriedkov. Síce to robíme aj priebežne cez iné fundraisingové kampane, no nikdy sa nám nepodarí zmobilizovať ľudí tak, ako keď robíme crowdfunding,“ vraví riaditeľka. 

Počas kampane totiž hovoria nielen o konkrétnom projekte, na ktorý zbierajú peniaze, ale aj o svojej činnosti a aktivitách. V dôsledku toho získajú nových podporovateľov, s ktorými zostávajú v kontakte aj po skončení kampane. Následne ich môžu osloviť aj pri iných príležitostiach, keď potrebujú podporu. 

Organizácii sa v posledných rokoch začali ozývať aj rôzne médiá, ktoré prejavujú záujem o jednotlivé projekty. „Magazín Forbes pripravil reportáž o našej gastromape. Predtým to bolo médium, ktoré sa o nás nezaujímalo,“ hovorí Miška. Vďaka záujmu médií sa Mareene darí dostať do povedomia verejnosti aj samotný produkt, na ktorý zbiera peniaze. „Keby sme robili len propagáciu bez mobilizácie k nejakému dátumu alebo sume, tak by sa to ten záujem rozliezol dostratena. Počas crowdfundingu to však funguje ako reklama na danú vec a aj na nás,“ hodnotí riaditeľka.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň