Viac ako dve stovky krásnych projektov. Prečítajte si, ktoré kampane získali v roku 2023 najväčšiu podporu

Viac ako dve stovky krásnych projektov. Prečítajte si, ktoré kampane získali v roku 2023 najväčšiu podporu

Viac ako dve stovky krásnych projektov. Prečítajte si, ktoré kampane získali v roku 2023 najväčšiu podporu
13. feb 2024
Príbehy

Aj minulý rok si množstvo šikovných ľudí zvolilo StartLab za platformu, na ktorej zbierali podporu pre svoje verejnoprospešné a inovatívne projekty rôzneho zamerania. Svedčí o tom 210 kampaní jednotlivcov, organizácií či firiem, ktoré si na StartLabe našli 17-tisíc podporovateľov a podporovateliek. Na pomoc onkologicky chorým deťom, rozvoj kultúry a histórie, hravosti či vydávanie zaujímavých knižiek prispeli ľudia sumou viac ako 755-tisíc eur.

Ďakujeme, že môžeme spájať ľudí, ktorí chcú realizovať dobré veci a chýbajú im zdroje, s tými, ktorí sú ochotní sa o ne podeliť. Veríme, že crowdfunding je odpoveďou na to, ako podporovať a budovať občiansku spoločnosť zdola a zvyšovať jej dôveru medzi ľuďmi v širokej verejnosti na Slovensku.

Pozrite sa spolu s nami na top 5 kampaní, ktoré zaznamenali vlani najväčší úspech.

5. miesto: Napnúť plachty a S vetrom opreteky vpred!

Nezabudnuteľný zážitok pre deti pri krotení prírodných živlov, spojenie kolegov a kolegýň pri originálnom teambuidlingu či pomoc zdravotne znevýhodneným ľuďom? To všetko spojila kampaň občianskeho združenia S vetrom opreteky. Jej cieľom bolo jediné – kúpiť plachetnicu Topper Argo, ktorá sa dá nastaviť tak, aby mali aj úplní začiatočníci zaujímavý, plnohodnotný a bezpečný zážitok. 

Túto loď navyše môžu ovládať aj zdravotne znevýhodnení ľudia. Vďaka 47 z vás sa podarilo získať cieľovú sumu 17-tisíc eur a podporiť kúpu dvoch takýchto plavidiel.

4. miesto: Aj vy chcete manažovať dedinský futbalový klub?

Futbaloví nadšenci vymysleli a vytvorili unikátnu strategickú hru, ktorá vás vtiahne do manažérskeho kresla dedinského futbalového klubu. Túto povinnú výbavu pre každého fanúšika či fanúšičku futbalu podporilo skoro 400 ľudí sumou 19 540 eur, čím skoro zdvojnásobili plánovanú sumu 10-tisíc eur. Keďže sa na hru môžete tešiť v júni, autori vám doručili vianočné darčeky v podobe beletrizovaného bulletinu o Takmer poslednej oblastnej súťaži™ a certifikátu víkendového manažéra.

„Víkendový manažér je strategická kartová hra ťahového typu, pri ktorej sa v konkurencii ostatných manažérov snažíš poskladať najlepšie možné futbalové mužstvo, čo by nebol taký problém, keby nebola k dispozícii iba biedna ponuka miestnych poloprofesionálov a bizarných postavičiek.“, uvádzajú do deja autori hry.

3. miesto: Duša kultového Klubu Lúč sa nadýchla v nových priestoroch

Klub Lúč, kultový kultúrny priestor v Trenčíne, sa musel po päťdesiatich rokoch presťahovať do Domu obuvi v centre mesta. Mali pódium, sedenie, svetelnú, zvukovú aj audiovizuálnu techniku. Mali dramaturgiu, plány a obrovské odhodlanie. K tomu, aby mohli klub naplno rozbehnúť, museli ale nové priestory kompletne zrekonštruovať. A tak spustili kampaň na StartLabe.

Najprv ste prispeli na nové rozvody elektriny, vody, kanalizácie, nové kúrenie a sociálne zariadenia. Potom vetranie a interiér. A nakoniec ste podporili aj vybudovanie zvukovej izolácie priestoru. 401 z vás prispelo sumou viac ako 25-tisíc eur a Klub Lúč vďaka vám opäť plnohodnotne funguje a organizuje rôzne kultúrne podujatia.

2. miesto: Viete, čo má spoločné šperkárka Petra Toth a mama kráľa pop-artu?

Julia Warhola ako mladá odišla zo svojej domovskej obce Miková na východe Slovenska za svojím manželom do sveta za veľkou mlákou. Petru Toth natoľko zaujal jej príbeh, že sa odhodlala prejsť po jej stopách z Mikovej až do Pitsburghu. Na toto neobyčajné cestovateľské dobrodružstvo sa vydala vďaka vám – 935 darcom a darkyniam, ktorí prispeli skoro päťnásobne väčšou sumou ako plánovala, a to 50-tisíc eurami. Petra nám počas ciest pravidelne prinášala informácie o migrácii našincov počas veľkej vlny vysťahovalectva na začiatku minulého storočia. Obci Miková sa vďaka podpore dostane verná replika mikovského kroja, dnes existujúceho len na jednej či dvoch fotografiách, a projekt prispeje aj k rozvoju turizmu v tejto oblasti. A nebola by to Petra, keby túto cestu neprepojila so svojou šperkárskou vášňou. Jednou z odmien, ktorú ste si mohli vybrať, boli umelecké šperky, ktoré vznikli na základe inšpirácie z Mikovej.

„Kráčať po stopách Júlie Warhola ma v prvom rade naučilo mnoho o mne samej a z Ameriky sa vraciam nie vyčerpaná, ale plná síl a inšpirácie. Teším sa, že Mikovej vrátime kroj, teším sa na dokument, ktorý sme točili a teším sa, ako navštívite Mikovú po tom, ako pomôžeme obci zveľadiť pamätnú miestnosť."

1. miesto: Auto nádeje pre malých hrdinov a hrdinky

Svetielko nádeje pomáha onkologicky chorým deťom a denne ich bezplatne prepravuje do a z nemocnice. Na to však potrebuje bezpečné a spoľahlivé auto. Preto na Startlabe spustilo crowdfundingovú kampaň, ktorej cieľom bolo vyzbierať 45-tisíc eur na kúpu AUTA NÁDEJE.

„Uvedomujeme si, že je odvážne snažiť sa vyzbierať takúto sumu, ale veríme, že s vašou pomocou to zvládneme, pretože auto pre potreby našich onkologických detských pacientov sa nedá kúpiť po častiach, ale len v celku.“ povedal na začiatku kampane pediatrický onkologický lekár a zakladateľ a predseda organizácie Pavel Bician.

Vtedy ešte netušil, že sa im podarí neuveriteľná vec. 534 darcov a darkýň vyzbieralo za 45 dní neuveriteľných 70 210 eur. Vďaka tomu nielenže mohli kúpiť AUTO NÁDEJE už na konci roka, ale vďaka vašej podpore mohli pokryť náklady na pohonné hmoty a servis. Všetci, ktorí sa do kampane zapojili, im svojou štedrosťou umožnili aj naďalej pomáhať deťom na ceste za zdravím.

Zaujalo nás

Okrem týchto kampaní by sme chceli upriamiť vašu pozornosť aj na kampaň marketérov Filipa Kunu a Lenky Káčerovej, ktorí zbierali peniaze na knihu s neznámymi príbehmi úspešných značiek. Pridali k nim nové poznatky, pár zaujímavých historiek a napísali knihu, ktorá však nie je určená len odborníkom a odborníčkam z marketingu.
Vydanie knihy podporilo 548 ľudí a z pôvodnej sumy 3 000 eur na tlač knihy sa vyzbieralo viac ako 11-tisíc eur, za ktoré pribudlo 10 nových príbehov pre tých, ktorí si knihu zakúpili. Ľudia sa tak dozvedia, prečo máme denne chodiť 10 000 krokov, zásnubný prsteň býva diamantový a Santa Claus je červený.

Ani my sme nezaháľali

Crowdfunding je skvelý spôsob, ako získať finančné prostriedky od ľudí, ktorí uveria vášmu zámeru. Bez dobrej prípravy môže byť však ťažké zaujať ich pozornosť a získať si ich dôveru. Preto sme minulý rok vydali príručku Jednoduchý sprievodca základmi úspešnej kampane. V publikácii nájdete praktické rady a tipy, ako na úspešnú kampaň – ako projekt odprezentovať tak, aby bol pre ľudí zaujímavý, ako si pripraviť stratégiu a plán, ako to celé zorganizovať. Pri tvorbe ebooku sme vychádzali z dlhoročnej praxe, ktorá ukazuje, že úspešné kampane sú tie, ktorých autori si dali záležať na príprave, venovali jej dostatok času a pozornosti.
V  magazíne o crowdfundingu sme vám celý rok prinášali tipy, ktoré vám pomôžu s prípravou a vedením vašej vlastnej crowdfundingovej kampane. Nájdete tam články s inšpiráciami, návodmi a príbehmi úspešných kampaní, ktoré sme distribuovali cez newslettre a vzdelávacie príspevky na sociálnych sieťach.
V priebehu roka sme organizovali množstvo seminárov a prednášok na tému crowdfunding, lebo nám záleží na tom, aby ľudia vedeli, ako získať financie na dobrú vec. Zúčastnili sa ich mnohé organizácie, vysokoškoláci či stredoškoláci.

Ďakujeme, že ste aj minulý rok podporovali zmysluplné projekty na StartLabe. Sme tu pre všetkých, čo majú nápady na verejnoprospešné projekty aj v tomto roku.

Ďakujeme aj našim matchingovým partnerom, ktorí násobením darov ešte viac podporili vybrané kampane. Ďakujeme tiež nášmu partnerovi, spoločnosti Packeta, vďaka ktorej je posielanie odmien po kampani jednoduchšie a výhodnejšie.
Potrebujete poradiť? Napíšte nám na info@startlab.sk alebo si dohodnite online konzultáciu.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň