Hľadáte spôsob, ako vydať vlastnú knihu? Skúste crowdfunding a získate viac, než len peniaze na tlač

Hľadáte spôsob, ako vydať vlastnú knihu? Skúste crowdfunding a získate viac, než len peniaze na tlač

Hľadáte spôsob, ako vydať vlastnú knihu? Skúste crowdfunding a získate viac, než len peniaze na tlač
7. sep 2022
Príbehy

Počas crowdfundingovej kampane sa autorom niekedy podarí dostať k ľuďom viac kníh, než cez predaj v kníhkupectvách. Kampaň sa tak pre nich stáva nielen nástrojom na získanie financií, ale aj významným distribučným kanálom. O ďalších výhodách samovydávania kníh nám porozprávala trojica úspešných autorov – vydavateľ a kníhkupec Adam Berka, autorka detských kníh Irina Zelyk a ilustrátor Janko Kurinec.

Rukopis Joanne K. Rowlingovej, autorky legendárnej čarodejníckej ságy o Harrym Potterovi, svojho času odmietlo 12 londýnskych vydavateľstiev. Jednoducho neverili potenciálu detských kníh. Podobné sklamanie zažíva aj veľa slovenských autorov, pričom vydavateľstvá môžu mať na odmietnutie rôzne dôvody: niekedy sa im nepáči obsah, inokedy sa titul nehodí do ich redakčného plánu. Vydavateľstvá navyše dostávajú denne desiatky rukopisov a môžu uprednostniť autorov s aspoň akou-takou čitateľskou základňou.

Ani jeden z týchto argumentov by však nemal byť dôvodom na to, aby sa šikovní autori vzdali sna o vlastnej knihe. Cez príbehy trojice úspešných spisovateľov vám priblížime, ako môžete svoju knižku vydať vďaka crowdfundingu na StartLabe.

Máte pod dohľadom každý krok

Literatúra patrí na StartLabe medzi suverénne najobľúbenejšie kategórie – a to ako pre tvorcov kampaní, tak aj pre ich podporovateľov. Až 38 % zo všetkých kampaní, ktoré sme od roku 2015 spustili, sa týkalo literatúry, čo v praxi znamená viac ako 350 vydaných kníh. Ako sme už naznačili, na našu platformu najčastejšie prichádzajú autori so zlou skúsenosťou s vydavateľstvami. Tie mali buď pre autora neakceptovateľné podmienky alebo ich jednoducho nezaujal jeho rukopis.

Takúto skúsenosť má aj ilustrátor Janko Kurinec. „O vydanie prvej knihy 'Klikal som a čítal som' vydavateľstvá nemali záujem, čomu rozumiem, pretože dostávajú množstvo rukopisov a vydávať všetko rad radom je pre nich finančne a fyzicky nemožné. Preto som sa túto prvú knihu rozhodol vydať pod vlastným menom,“ spomína výtvarník. Jeho knižnú prvotinu nakoniec podporilo 249 ľudí sumou skoro 6 700 €. Táto skúsenosť ho posmelila a cez StartLab odvtedy vyzbieral peniaze aj na vydanie ďalších dvoch knižiek – Najznámejšie experimenty vo fyzike a Najznámejšie experimenty v psychológii.

Janko tvrdí, že v procese samovydania knihy bolo pre neho najzaujímavejšie, no zároveň najťažšie to, že jeho úlohou už nebolo knihu iba ilustrovať. „Musel som ju kompletne pripraviť do tlače po grafickej stránke, spolupracovať a komunikovať s tlačiarom, ako aj jazykovou korektorkou a recenzentom knihy, pretože obaja mali svoje pripomienky k textom,“ vraví. Faktom je, že pri práci s vydavateľstvom vás tieto povinnosti viac-menej obídu, čo niekomu môže vyhovovať, no sú aj autori, ktorí chcú mať finalizáciu diela pod kontrolou.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Máte projekt, ktorý
chcete uviesť do života?

Odoberajte tipy a inšpirácie na vytvorenie úspešnej kampane.

Irina Zelyk, ktorá si knižný crowdfunding na StartLabe vyskúšala už 3-krát, považuje za jednu z jeho hlavných výhod práve to, že o všetkom okolo kníh môže rozhodovať sama. „Aj keď je tvorba vždy duševným vlastníctvom autora, pri spolupráci s vydavateľstvom časť svojich práv stráca,“ hovorí autorka úspešných detských knižiek, ktoré mali obrovský ohlas. Jej posledný titul „ĽÚBIM ŤA“ – detská knižka o jedinečnej rodičovskej láske vyzbieral skoro 40 000 €, a to napriek tomu, že na jeho vydanie potrebovala spisovateľka iba 5 000 €. Kampaň podporilo skoro 1 400 ľudí, čím sa radí do trojice doposiaľ najúspešnejších literárnych kampaní na StartLabe.

Aj keď ste pri samovydaní knihy v podstate sám sebe pánom, podľa Adama Berku – majiteľa vydavateľstva 82 Bøok & Design Shõp a autora piatich úspešných knižných kampaní na StartLabe – dokáže kampaň projektu poskytnúť veľmi dôležitý časový rámec. „Nakopne vás k intenzívnej aktivite a ak sa vám ju podarí dobre pripraviť, môže zásadným spôsobom zmeniť osud vašich kníh,“ vraví Adam.

Získate viac, než len peniaze

Cieľom všetkých knižných kampaní, ktoré na StartLabe bežali, bolo vyzbierať peniaze na tlač publikácie. Ide totiž o najdrahšiu položku týkajúcu sa vydania knihy. Niektorým autorom sa však z vyzbieraných peňazí podarilo pokryť aj honoráre ľudí, ktorí na knihe pracovali, zaplatiť ilustrácie, či grafické práce.

Crowdfundingová kampaň je pre autorov prínosom aj v ďalších oblastiach. „Bola pre mňa určitou formou spätnej väzby – vďaka kampani som zistila, či je moja tvorba pre čitateľa zaujímavá,“ vraví Irina. Janko Kurinec zas za najväčšiu výhodu považuje fakt, že šancu vzniknúť dostávajú aj knihy, výrobky, či služby, ktorých cieľová skupina sa nepočíta na tisíce či státisíce.

Jedinečná šanca pre podporovateľov

Napriek tomu, že proces vydania vašej knihy nepovedie cez vydavateľstvo, neznamená to, že titul sa nedostane do kníhkupectiev. Naopak, mnohé z nich sa vám sami aktívne ozvú, pretože budú mať záujem, aby sa titul dostal na ich pulty. Jankovi sa napríklad kníhkupectvo ozvalo už počas kampane, podobnú skúsenosť má aj Irina.

Nezabúdajte na to, že ešte predtým, než sa vám knihy podarí dostať do kníhkupectiev, mnoho kusov sa vám podarí „predať“ vďaka samotnej kampani. StartLab totiž funguje na princípe odmenového crowdfundingu a vaše dielo je pre podporovateľov veľmi dobrou motiváciou podporiť vašu kampaň. Medzi žiadané odmeny patrí okrem samotnej knihy aj venovanie od autora, autorská beseda, či iné položky, ktoré majú ľudia možnosť zohnať iba pri podpore kampane.

Z týchto dôvodov sa mnohokrát stane, že autori v kampani rozdistribuujú vyššie percento kníh, než v obchodoch. To bol aj prípad Iriny Zelyk. Skúsenosť s veľkým záujmom ľudí má aj Adam Berka. V prípade knihy Klub rozkoše na poslednú chvíľu zdvojnásobil náklad a ako dnes tvrdí, bolo to dobré rozhodnutie, pretože kniha bola hneď po vydaní vypredaná len vďaka kampani. Podobne to bolo aj s jeho ilustrovanou Ústavou Slovenskej republiky. „Crowdfunding mi dokáže veľmi výdatne pomôcť v podobe okamžitého odbytu väčšieho množstva kníh v krátkom čase, no predaj cez tradičnú distribučnú sieť je dôležitým zdrojom príjmov pre vydavateľstvo z dlhodobého hľadiska,“ vraví Adam s tým, že kníhkupectvá sú pre neho vždy cieľom.

Iný názor má Marek Adamov, jeden zo zakladateľov žilinského OZ Truc sphérique. Ten plánuje vydať cestopis zo svojich cyklo presunov po nezávislých kultúrnych centrách na Slovensku. Knižka sa však ujde iba tým, ktorí si ju vybrali ako odmenu v kampani. „Vytlačíme toľko kníh, o koľko bude záujem v tejto kampani a neplánujeme ďalšiu dotlač,“ vysvetlil.

Veríme, že skúsenosti úspešných autorov vás inšpirovali a možno aj motivovali k spusteniu vlastnej knižnej kampane na StartLabe. Vďaka odpovediam na najčastejšie otázky, ktoré pravidelne aktualizujeme, sa vám podarí kampaň pripraviť aj v prípade, že ste našu platformu predtým nepoznali a bez toho, aby ste museli informácie dohľadávať na iných miestach. Ak by ste predsa len natrafili na problém v ktoromkoľvek kroku prípravy, neváhajte nás kontaktovať.

Na StartLabe môžete financovať svoj projekt aj vy

Pomôžeme vám rozbehnúť vlastnú kampaň